Gå til innhold

- UP vendetta mot Gatebil


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

vi trenger mye mer forurensing i følge en ny rapport utført fra et eller annet universitet i statene.. co2 hindrer stråling fra sola, noe som reduserer temperaturen med 10% i forhold til ved null forurensing.

Det er åpenbart reduksjon i temperaturen vi hovedsaklig trenger i framtida, så derfor bør dere forurense så mye som mulig(akkurat som meg, justert dieselpumpa slik at det sotes ordentlig) Det er selvsagt KUN politikk og penger som er inne i bildet ved dette med miljø, mens dumme ola nordmann kjøper seg prius og verre fordi han vil være med på fellesskapets engasjement mtp reduserte co2-utslipp.

Men jeg er for EN ting innen miljø, det er ulovlig nedslakting av hval som er et veldig stort problem, det samme gjelder nedhugging av regnskog for dyrelivet.

Har lest meg grønn på bøker som omhandler dette bak kulissene og føler jeg har et godt bilde av hvordan det faktisk ER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har en bil som de sikkert ville ha kost seg skikkelig med å få stoppet, dog er det ikke skilt på den men den er frytelig farlig med sin showlakk, bur, brede felger, coilovers og firpunkts belter. Ikke er det tatt ut ekstra effekt av motoren heller.

Showlakk tviler jeg på at de tar deg for og bur har ingenting å gjøre i en gatebil. Felger, coilovere og firepunktsbelter kan man få godkjent og skrevet inn i vognkortet hvis man har dokumentasjon, og da er det null problem i en evnt. kontroll.

Åja, hvilken bil tror du som blir stoppet om det er 2 like biler der den ene har showlakk da? :wink:

Hva er galt med bur i en gatebil? Kan du begrunne denne... :)

Jeg vet ikke hvordan bil du har, om du har modifisert den overhodet.

Men jeg skal gi det et par eksempler på hva man kan forvente om man velger å være helt lovlydig med feks et senkesett som man vil ha i vognkortet.

Dette er noe som jeg driver med til daglig så jeg vet hva jeg snakker om:

- Vi godkjenner ikke senkesettet uten norsk oversettelse.

- Oi, er ikke nummer på HJELPFJÆRENE det må vi ha.

- Det er noen nummer i Tuv papirene som ikke er der. (selv om den tabellen kun gjalt for justerbare senkesett ikke vanlige senkefjærer)

- Her må du over en 11mm kloss for at det skal bli godkjent

- Her må du over en 9 mm kloss for at det skal bli godkjent.

- Nei, vi har ikke en sånn kloss så det går greit.

Kunne sikkert fortsatt og skrevet eksempler, men regner med at du skjønner hvor jeg vil hen. HVOR ofte for du en imøtekommende kontrollør når du skal godkjenne noe på bilen, som regel så de grinete og sure. Og for guds skyld ikke snakk i mot de...

Skjønner du NÅ hvorfor folk kvier seg, da er det bedre å montere senkesettet (som er godkjent av Tüv) å satse på at man ikke blir stoppet.

Gjør ikke du? Eller er du kun snill gutt og gjør alt riktig? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man bli tilfredsstilt av at en som har tüv godkjent senkesett, men som ikke går i mellom papirmølla og pengesølet ved å få det i vognkortet, blir tatt for det?

Fordi man har blitt mobbet eller ikke har råd kanskje? noe slikt må det være i hvertfall..

nei, det vi alle borgere må få gjort noe med er kriminalitet, ikke sånt tøv som ikke-godkjente kjøretøy. Det er bare en ørliten dråpe av HAVET vi har og VIL få i framtida, noe tydeligvis ikke broilerne på stortinget har forstått, ei heller de som har utarbeidet lover og regler samt politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen små modifiseringer. Noe av det kan jeg få i vognkortet, andre ting vil jeg trolig få kjøreforbud for. Det er jeg klar over, og kan ikke syte på det. :wink: Jeg har forøvrig vært en gang på tilsynet for å godkjenne senkesett. Hadde papirer hvor alt stemte og det var null problemer. Hyggelig kar også. Dekkdimensjonen godkjente han uten papirer faktisk også. Sjekket bare rulleomkrets og at det ikke tok i noe.

At enkelte er vanskelig er selvsagt synd og absolutt ikke slik det burde være. Men det er jo ikke det folk klager på her egentlig? Og når jeg ser hva folk (her på forumet f.eks!) greier lire av seg av sprø ting de tenker gjøre, så er det egentlig veldig godt de er litt strenge..

Åja, bur er en ting racebiler har. Biler hvor man sitter helt fast med masse annet sikkerhetsutstyr, og har folk som stormer til etter 5 sekunder hvis noe går galt. Usikker hva grunnen til at bur ikke blir godkjent lengre, men spørsmålet er vel heller; hva skal du egentlig med det i en gatebil? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en siste ting jeg vil spørre om:

delen for de spesialbygde kjøretøyene hos biltilsynet.

Hvorfor er det ikke slik at man ser på en bil med en bilbyggers øyne, hvor de gjør en helhetlig vurdering av om kjøretøyet er bra nok for veien? altså ser bort i fra ALT som har med lovene å gjøre.. bare sånn prinsippielt.

F.eks hvis jeg bygger meg en gammel bil og gjør det grundig, totalt ombygd.. f.eks en gammel mercedes med en ny motor amg og oppgraderer med bmw-sportsbremser og plukker litt her og der, for så å la dem se og teste bilen i PRAKSIS, ikke slike latterlige målinger osv. Men en grundig PRAKTISK sjekk, i tillegg til å se at ting er ganske dimensjonert i forhold til hverandre.

Totalt ombygning altså.. sveise om fester osv.

Det heter jo trossalt ombygde biler, du ombygger ikke noe spesielt en bil, hvis du bytter til fjærer f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man bli tilfredsstilt av at en som har tüv godkjent senkesett, men som ikke går i mellom papirmølla og pengesølet ved å få det i vognkortet, blir tatt for det?

Fordi man har blitt mobbet eller ikke har råd kanskje? noe slikt må det være i hvertfall..

Slik som Hagenisse sier så er det synd om det er slik at enkelte ikke får godkjent helt banale ting (selv om jeg selv ikke har den erfaringen), men det er her problemet ligger. Problemet ligger ikke i at de blir tatt, men at kanskje den tingen de blir tatt for skulle være godkjent i utgangspunktet.

For øvrig synes jeg det er langt verre å være en mobber (slik som du tydeligvis) enn å være et mobbeoffer (slik som du mener jeg er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen små modifiseringer. Noe av det kan jeg få i vognkortet, andre ting vil jeg trolig få kjøreforbud for. Det er jeg klar over, og kan ikke syte på det. :wink: Jeg har forøvrig vært en gang på tilsynet for å godkjenne senkesett. Hadde papirer hvor alt stemte og det var null problemer. Hyggelig kar også. Dekkdimensjonen godkjente han uten papirer faktisk også. Sjekket bare rulleomkrets og at det ikke tok i noe.

At enkelte er vanskelig er selvsagt synd og absolutt ikke slik det burde være. Men det er jo ikke det folk klager på her egentlig? Og når jeg ser hva folk (her på forumet f.eks!) greier lire av seg av sprø ting de tenker gjøre, så er det egentlig veldig godt de er litt strenge..

Åja, bur er en ting racebiler har. Biler hvor man sitter helt fast med masse annet sikkerhetsutstyr, og har folk som stormer til etter 5 sekunder hvis noe går galt. Usikker hva grunnen til at bur ikke blir godkjent lengre, men spørsmålet er vel heller; hva skal du egentlig med det i en gatebil? :?

Ja, men vi enig om at det praktiseres veldig forskjellig fra stasjon til stasjon og at det blir lettere å få ting igjennom om man er litt eldre ikke sant?

Ang. bur. Den dagen jeg kjører i 80 km/t inn i en krapp sving og punkterer så har jeg relativt større sjanse å krabbe uskadet ut av bilen enn om jeg ikke hadde bur om jeg havner utenfor veien? Eller.... :roll:

Nå er denne bilen ikke en vanlig gatebil, men når begrunnelsen til at dette ble forbudt er at "det er vanskeligere å få personer ut av bilen" så blir det litt bisart. Hvis det er VANSKELIG å få noen ut av en bil med bur etter en ulykke, så tviler jeg på at det er noen hensikt å få de ut i de hele tatt om de IKKE hadde bur...

Dette er veldig satt på spissen, men du skjønner helt sikkert tegninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. bur. Den dagen jeg kjører i 80 km/t inn i en krapp sving så har jeg relativt større sjanse å krabbe uskadet ut av bilen enn om jeg ikke hadde bur? Eller.... :roll:

Problemet med bur i gatebil kontra løpsbil, er at i en løpsbil sitter du med hjelm og er godt spent fast for å sikre at hodet ikke slår inn i metallkonstruksjonen som er buret. I en gatebil er gjerne disse områdene som et bur typisk vil være på, designet for å være varsom mot hodet i en eventuell krasj. Man har faktisk tillatt bur i enkelte tilfeller hvor det har vært snakk om biler som er fra før perioden der slikt ble prioritert av bilfabrikantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan man bli tilfredsstilt av at en som har tüv godkjent senkesett, men som ikke går i mellom papirmølla og pengesølet ved å få det i vognkortet, blir tatt for det?

Fordi man har blitt mobbet eller ikke har råd kanskje? noe slikt må det være i hvertfall..

Slik som Hagenisse sier så er det synd om det er slik at enkelte ikke får godkjent helt banale ting (selv om jeg selv ikke har den erfaringen), men det er her problemet ligger. Problemet ligger ikke i at de blir tatt, men at kanskje den tingen de blir tatt for skulle være godkjent i utgangspunktet.

For øvrig synes jeg det er langt verre å være en mobber (slik som du tydeligvis) enn å være et mobbeoffer (slik som du mener jeg er).

jeg er ikke mobber, men mobbeoffere har en tendens til å ville ta igjen seinere i livet har jeg fått inntrykk av. Men prinsippet mitt er der.. men nå ser jeg at du er enig at det er banalt at man ikke får enkle ting godkjent som du sier, så da holder jeg kjeft og ønsker alle en god natt. :)

Jeg kunne tenke meg å gå godkjent senk og 8" foran og 10" felger bak, men det er faktisk ikke mulig på bilen min desverre, noe jeg er lei meg for, helst også soting helt frem, men det går desverre ikke uten legeatest.

Men som sagt: jeg er enig at biler som ikke har fjærer, svake bremser og div alvorlige, farlige ting bør plukkes vekk.

Men rus og null fornuft er hovedtingene vi bør få slutt på! Samme hvilken alder, det er helt utrolig mye fyllekjøring for tida... jeg ønsker at folk skal anmeldet med en gang de ser en fyllekjører, uansett om det er venn eller ikke... dette ER livsfarlig og alvorlig problem, som gjelder både bilinteresserte og ALLE ANDRE! :evil: Det er virkelig problem, jeg vet om mange som har mista lappen i flere år pga dette, for ikke å nevne en som hadde syv stykker og stakk i fra politiet i vinter, hadde han kjørt ut 15 meter lengre bort(der var det ikke rekkverk) i 150km som han hadde, så hadde det veldig sikkert blitt 7 lik i EN bil!!! Han trur han er tøff nå og skal kjøre uten lappen visstnok, skal anmelde han om jeg ser han kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men vi enig om at det praktiseres veldig forskjellig fra stasjon til stasjon og at det blir lettere å få ting igjennom om man er litt eldre ikke sant?

Jeg tror absolutt det hjelper å være hyggelig og fremstå som litt seriøs, samt komme med en bil som også virker seriøs, men det er kanskje det samme som "litt eldre"? :wink:

Ang. bur. Den dagen jeg kjører i 80 km/t inn i en krapp sving så har jeg relativt større sjanse å krabbe uskadet ut av bilen enn om jeg ikke hadde bur? Eller.... :roll:

Igjen, det blir jo bare synsing. Det kan hende den kommer i veien for noe airbags eller ødelegger deformasjonssoner eller whatever.

Det er jo selvsagt unektelig noe rart at man ikke får kjøre med et sett splittere nye dempere og fjærer (uten tüv), men får kjøre med relativt slitte orginale.. De første ville nok vært bedre, men man kan jo ikke godkjenne på gefühlen heller, og da er det nesten ikke til å unngå at det kan oppleves som vanskelig for noen. Vi med tyske biler skal uansett ikke klage - omtrent alt kommer jo med tüv for oss.. verre for japsefolka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur: Mener å huske at det ikke er godkjent pga at det er å regne som endring i karosseri-konstruksjonen på en slik måte at det er farligere for den andre part dersom du utsettes for en kollisjon.. Bilene er designet for å ta opp hver sin andel av kreftene, og dersom du har en FOR solid konstruksjon overflyttes FOR mye av kreftene til det andre kjøretøyet..

Med andre ord. DU sitter for sikkert..

Dette er forøvrig noe jeg mener å erindre..

Og ellers, reiser jeg til Våler i natt med den originale stasjonsvogna til svigers.. Skal skrive inn hit om jeg blir stoppa :roll::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal snart godkjenne min e30 med 60/40 senk hos biltilsynet, relativt spent på kontrolløren :P dog blir det nok litt vanskelig å få bilen til å fremstå som veldig seriøs med masse plast på, men kan nå fremstå som en seriøs person hvertfall :P tror faktisk det hjelper litt, også ha en bra tone med fyren selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må det faktisk ikke. Bilen din stemmer ikke overens med den bilen forsikringselskapet har forsikret. Du har ved vilje godt inn i en avtale der du vet at du ikke overholder din del - dette kvalifiseres som avtalebrudd og forsikringen din er i praksis ugyldig. Ettersom du har faktisk betalt inn et beløp (selv om det er langt mindre enn hva du egentlige skulle ha gjort), ville resultatet nok ha blitt en kraftig avkortning.

Forsikringen er jo ikke bare ugyldig... du har ingen forsikring... heller ikke en ansvarsforsikring i slike tilfeller... og det er alvorlig. Dette betyr at motpartens (partenes) forsikringsselskap i en evt. ulykke vil kreve regress og dermed rette de kostnader de har i forbindelse med ulykken mot deg. Det er derfor det er påbudt med en ansvarsforsikring... beløpene er enorme når de går utenom forsikringsselskapenes forsikringspool (medforsikring).

Akkurat hvor forsikringsselskapet setter grensen for en evt. ombygging av bilen i relasjon til et avtalebrudd varierer, men selve polisen beskriver normalt dette ganske inngående. I mine poliser har det vært fokus på effektøkning (såkalte konstruktive endringer av bilen) og hvorvidt man har vært med i et et billøp.

Folk med høy IQ (ikke sant BMW-745iA) burde lese dette innlegget langsomt og sammenligne det med hva som står i deres egen forsikringspolise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene blant ungdom i traffiken er at de ikke respekterer bilen som et kjøretøy. Om vi tenker over hva vi gjør når vi kjører bil så er det ganske omfattende, og en risiko for alle som er på veien inkludert deg selv. Politiet har store problemer med å avdekke uvettig kjøring og ulovlige biler pga. metodene til ola nordmann blir mer og mer utspekulert i forhold til hvordan de skal komme seg unna. Og som det ble nevnt tidligere så blir folk "premiert" om de driter ut purken eller klarer å komme seg unna på et vis. Derfor er det jo det mest logiske i verden at politiet tar mange kontroller i nærheten av gatebil, de VET at det blir mye grisekjøring der og det ville vel da vært rart om de snudde ryggen til og ikke brydde seg? Vi må forstå omfanget av det å være en sjåfør, bilen er ikke et leketøy selv om det er moro å kjøre fort.

Helt enig igjen... alt for mange forstår ikke risikoen forbundet med det å kjøre bil. Risiko er i det hele tatt et fenomen mange ikke forstår hva er... eller i det minste ikke forstår nok om. I dagens "Jackass" tider er åpenbart risiko en ting man skal trosse... koste hva det koste vil. For mange unge er det åpenbart slik at man blandt venner og bekjente får en høyere status hvis man har gjort noe som har en så stor risiko at det er et under at man kom fra det med livet i behold. Det siste helt idiotiske jeg har hørt om i den sammenhengen er om folk som badet/svømte i oversvømmelsene under de siste kraftige skybruddene i Oslo... sånn bare for å oppleve hvordan det var. Det er greit nok hvis man liker å bade i skitt, avfall og kloakk, men særlig smart er det ikke... :roll:

To eksempler fra dagens VG som kan minne om fenomenet jeg beskriver i dette innlegget... og dette bare innenfor 24 timer... :?

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artik ... tid=568264

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=568248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...