Gå til innhold

- UP vendetta mot Gatebil


oddis
 Share

Anbefalte innlegg

"Personlig vendetta" (sitat Leif Nilsen) syns jeg høres litt overdrevet ut. På hvilken ansamling i dette landet er det flest biler som ikke er iht. kjøretøyforskriften? Nettopp.. Gatebil, ingen over og ingen ved siden. Ville det ikke være naturlig at UP da dukker opp der? Å ikke være til stede ville jo nesten være som å ikke gjøre det de er ansatt for...

Selvfølgelig er det trist, siden det legger en demper på festen, men er det virkelig så ille? Det er jo bare å ha lovlige biler. Og er det noen vi skal være forbanna på, så er det regjeringen, det er ikke Politiet sin feil at det er så høye avgifter her at vi bygger om biler over en lav sko, uten å godkjenne de.

Jeg tror personlig at Leif Nilsen her prøver å få frem mye av det samme hovedbudskapet som jeg også har i mine innlegg. Gjensidig respekt og informasjon. At de gjør det på feil måte.

At han bruker ordet vendetta, er nok treffende nok for DE som eventuelt har blitt stoppet i kontroller denne helgen. De føler det nok slik.. For oss andre som ikke opplever det er det å definere noen kontroller som en "blod-strid mellom familier" en noe dramatisk måte å bekrive det på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Holdningene til UP og BT endrer seg vel ikke pga kontrollen de har i forbindelse med gatebil. UP og BT vil jeg si er litt rådville etter hvordan de skal nå frem til ungdommen, de kan kjøre så mye kampanjer de bare vil om både fart, bilbelte osv. Ungdom vil likevel kjøre ulovlig, alvorlige ulykker inntreffer. Pekefinger er det ingen som skjønner, men konsekvensene skjønner alle og da er det litt seint... I mitt syn er det da bedre at det ryker noen skilt eller førerkort istedet for liv.

Problemet du illustrerer her er at de ikke lærer noe av det.. Du har med ett miljø å gjøre, der det er "Kult at du overlevde, steike", og ikke " Forbanna tulling. nå håper jeg du har lært" som er svaret du møter kompisene dine med..

For en måneds tid siden var det en ungdom her i Hallingdal som kjørte av veien i god fart. Nærmere 150 km/t.. Alle fire i bilen overlevde.. Etter dette ble det panikk i etatene og de uttalte seg om nyttesløse kampanjer mot livsfarlige holdninger.. Lokalavisen ringte meg, og ba om en uttalelse. Jeg var helt seriøs da jeg svarte "Konsekvens-kurs"... Man må lære ungdommen å tenke konsekvens.. Hvorfor er det slik at man plutselig, uten noe som helst slags etterevaluering er helt utlært i trafikken etter prøvetiden? Man lærer så lenge man lever, men er det ikke naturlig å ha ett forum for ungdom der de kan treffes og ha etterevaluering på ting de har opplevd i trafikken. VI snakker om en eller to kvelder, som burde være obligatorisk i det du er i ferd med å tre ut av prøvetiden. Slike "kurs" burde holde 3-4 ganger i året og du må ta det det året du skal ut av prøvetiden, før du får ett sertifikat som er gyldig etter prøvetiden.. Er det ikke slik at man lettere kan treffe ungdom rett og slett ved dialog.. Dialog i en større forsamling, med flere ungdommer slik at man lettere kan treffe på ungdommer som har vært borti de situasjonene som man tar opp? Og tror du ikke det er lettere for å ungdom å forholde seg til situasjoner, og lære av de og respektere de, dersom de har en bekjent i salen som har vært utsatt for noe lignende? Og er det ikke bedre å snakke om disse sakene, få fakta og evaluere om hva som har hendt i en litt mer alvorspreget forsamling, enn på fyllefesten til en kompis helga etter?

Hvorfor er det slik at man plutselig blir ovelatt til seg selv og politiets håndheving når man har fått lappen, og at det ikke finnes oppfrisknings ellers evalueringskurs før man igjen når 65+?

For all del.. Det ser ut til at jeg blir en viktig brikke i dette "prosjektet", og hvis noen har noe på hjertet er jeg villig til å høre på forslag. Hadde ikke tenkt å ta dette opp før etter sommerferien, men det virket som en passende situasjon å komme med noen tanker på..

Edit: For å illustrere viktigheten av ett slikt kurs kan jeg fortelle om en episode der jeg traff på en ungdom etter avisoppslaget. Han var tydelig irritert for noe så idiotisk som "kurs" og mente jeg burde være på deres lag i denne saken. Jeg svarte til han at jeg ikke ønsker alvorlige ulykker eller at noe skal skje med en ungdom, og at jeg derfor anser meg for å være på deres lag, og spurte han følgende spørsmål:

"I dag vet vi at man ikke greier den svingen i 150 km/t. Når du skal kjøre gjennom den svingen neste gang VET du nå at det ikke går i 150 km/t, kommer du da til å kjøre i 150 km/t?"

Han svarte selvfølgelig nei, hvorpå jeg repliserer:

"Men hva om sjåføren kunne ha TENKT seg til at dette ikke gikk, at han risikerte livet til 3 andre i bilen pluss mange ukjente etter veien. At han kom til å miste lappen for slik grisekjøring og at han kom til å ha gjeld fordi han ikke får igjen noe på forsikring pga grov uaktsomhet. Tror du da han hadde kjørt så fort?"

Det enest jeg fikk til svar var "Point taken..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Gunnar i at det først og fremst er regjeringen (og kanskje mest av alt politikerne på Stortinget... siden avgiftene ikke endrer seg stort med de ulike regjeringene) vi skal være forbannet på iom. at bilavgiftene er som de er, men dette fritar ikke folk fra et ansvar når de i frustrasjon bygger om eller kjører biler ulovlig. Og det er her det kniper litt med forståelsen for enkelte såkalte voksne mennesker. Det blir litt som når Mor sier at nå må du legge deg vennen min fordi du skal på skolen imorgen... og dermed er Mor bare dum.

Jeg har ikke sansen for voksne mennesker som er nidkjære og ber om å få det inn med teskjeer... hvis ikke forstår de ingenting eller kaller deg dum. Folk vet utmerket godt at de kjører for fort eller kjører en ulovlig ombygget bil... og de vet hva straffen for slikt er. Så enkelt og så vanskelig er åpenbart dette... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vet utmerket godt at de kjører for fort eller kjører en ulovlig ombygget bil... og de vet hva straffen for slikt er. Så enkelt og så vanskelig er åpenbart dette... :roll:

Du har helt rett.. Det er faktisk så vanskelig desverre..

Når det kommer til mor/barn sammenligningen glemmer dere ett viktig punkt. Nemlig HVORDAN mor sier det.

Dersom mor sier det strengt, og avviser enhver form for dialog, er mamma dum.. Dersom mamma bøyer seg ned til øynehøyde, forklarer at lille vennen min, det kommer til å bli kjempeslitsomt å gå på skolen i morgen dersom du ikke legger deg nå, og da blir dagen kjempedårlig og det vil vi vel ikke? Så kan ungen komme med sine argumenter som mor igjen motbeviser.. Da vil kanskje de fleste (la oss si at de ikke er i trass alderen da) ta det litt bedre? Selvfølgelig må mor utøve autoritet om det ikke fungerer, men inntrykket ungen sitter igjen med dersom han frivillig går å legger seg er hvertfall mye bedre dersom han bare har fått forklart sine synspunkter og desverre allikvel fått motbevist de på ett saklig grunnlag.. ;)

Misforstå meg rett, regler er regler og autoritet er autoritet.. Men det går litt på hvordan den blir utøvd. Diplomatisk og forstående eller diktatorisk og udiskutabelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til mor/barn sammenligningen glemmer dere ett viktig punkt. Nemlig HVORDAN mor sier det.

Dersom mor sier det strengt, og avviser enhver form for dialog, er mamma dum.. Dersom mamma bøyer seg ned til øynehøyde, forklarer at lille vennen min, det kommer til å bli kjempeslitsomt å gå på skolen i morgen dersom du ikke legger deg nå, og da blir dagen kjempedårlig og det vil vi vel ikke? Så kan ungen komme med sine argumenter som mor igjen motbeviser.. Da vil kanskje de fleste (la oss si at de ikke er i trass alderen da) ta det litt bedre? Selvfølgelig må mor utøve autoritet om det ikke fungerer, men inntrykket ungen sitter igjen med dersom han frivillig går å legger seg er hvertfall mye bedre dersom han bare har fått forklart sine synspunkter og desverre allikvel fått motbevist de på ett saklig grunnlag.. ;)

Misforstå meg rett, regler er regler og autoritet er autoritet.. Men det går litt på hvordan den blir utøvd. Diplomatisk og forstående eller diktatorisk og udiskutabelt..

Dette er jeg naturligvis helt enig i... problemet er at det ikke er en obligatorisk fagprøve for å kunne bli foreldre. Overført til våre myndigheter vil ulike former for pedagogiske virkemidler i dialogen med unge voksne mennesker helt klart være på sin plass, men igjen fritar dette ikke de samme unge voksne for deres del av ansvaret... helt uavhengig av hvor dårlig myndighetene utøver deres autoritet.

Det forventes av alle (myndighetene, arbeidsgivere og andre voksne mennesker) at når man er 18 år gammel eller eldre forstår man og kan motta en ordre eller anvisning. Når man blir myndig har man ikke bare rettigheter, men også forpliktelser og ansvar. Igjen sånn litt på siden... det dummeste man har gjort i moderne tid i Norge er å fjerne den obligatoriske verneplikten... altså den som medførte at man faktisk kom 12 måneder i forsvarets uniformer. Det var ikke bare en øvelse i militære disipliner, men også en øvelse i det å bli voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene blant ungdom i traffiken er at de ikke respekterer bilen som et kjøretøy. Om vi tenker over hva vi gjør når vi kjører bil så er det ganske omfattende, og en risiko for alle som er på veien inkludert deg selv. Politiet har store problemer med å avdekke uvettig kjøring og ulovlige biler pga. metodene til ola nordmann blir mer og mer utspekulert i forhold til hvordan de skal komme seg unna. Og som det ble nevnt tidligere så blir folk "premiert" om de driter ut purken eller klarer å komme seg unna på et vis. Derfor er det jo det mest logiske i verden at politiet tar mange kontroller i nærheten av gatebil, de VET at det blir mye grisekjøring der og det ville vel da vært rart om de snudde ryggen til og ikke brydde seg? Vi må forstå omfanget av det å være en sjåfør, bilen er ikke et leketøy selv om det er moro å kjøre fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene blant ungdom i traffiken er at de ikke respekterer bilen som et kjøretøy. Om vi tenker over hva vi gjør når vi kjører bil så er det ganske omfattende, og en risiko for alle som er på veien inkludert deg selv. Politiet har store problemer med å avdekke uvettig kjøring og ulovlige biler pga. metodene til ola nordmann blir mer og mer utspekulert i forhold til hvordan de skal komme seg unna. Og som det ble nevnt tidligere så blir folk "premiert" om de driter ut purken eller klarer å komme seg unna på et vis. Derfor er det jo det mest logiske i verden at politiet tar mange kontroller i nærheten av gatebil, de VET at det blir mye grisekjøring der og det ville vel da vært rart om de snudde ryggen til og ikke brydde seg? Vi må forstå omfanget av det å være en sjåfør, bilen er ikke et leketøy selv om det er moro å kjøre fort.

Helt enig igjen... alt for mange forstår ikke risikoen forbundet med det å kjøre bil. Risiko er i det hele tatt et fenomen mange ikke forstår hva er... eller i det minste ikke forstår nok om. I dagens "Jackass" tider er åpenbart risiko en ting man skal trosse... koste hva det koste vil. For mange unge er det åpenbart slik at man blandt venner og bekjente får en høyere status hvis man har gjort noe som har en så stor risiko at det er et under at man kom fra det med livet i behold. Det siste helt idiotiske jeg har hørt om i den sammenhengen er om folk som badet/svømte i oversvømmelsene under de siste kraftige skybruddene i Oslo... sånn bare for å oppleve hvordan det var. Det er greit nok hvis man liker å bade i skitt, avfall og kloakk, men særlig smart er det ikke... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg naturligvis helt enig i... problemet er at det ikke er en obligatorisk fagprøve for å kunne bli foreldre. Overført til våre myndigheter vil ulike former for pedagogiske virkemidler i dialogen med unge voksne mennesker helt klart være på sin plass, men igjen fritar dette ikke de samme unge voksne for deres del av ansvaret... helt uavhengig av hvor dårlig myndighetene utøver deres autoritet.

Det forventes av alle (myndighetene, arbeidsgivere og andre voksne mennesker) at når man er 18 år gammel eller eldre forstår man og kan motta en ordre eller anvisning. Når man blir myndig har man ikke bare rettigheter, men også forpliktelser og ansvar. Igjen sånn litt på siden... det dummeste man har gjort i moderne tid i Norge er å fjerne den obligatoriske verneplikten... altså den som medførte at man faktisk kom 12 måneder i forsvarets uniformer. Det var ikke bare en øvelse i militære disipliner, men også en øvelse i det å bli voksen.

Det er vanskelig å være uenig med deg i dette fredrik. Absolutt.. Dette er en av de få gangene jeg føler jeg har en velformulerende og saklig diskusjon på dette forumet.. Veldig godt det er meninger rundt dette.. For min egen del, er jeg klar over hvilke feil og mangler jeg har og har undersøkt nøye konsekvenser rundt det å kjøre med dette.. Når jeg allikvel har valgt å overse reglene ved feks toning av ruter er jeg beredd til å ta min straff.. Derfor har jeg også bilen stående hjemme i morgen i stedet for å ta den med meg til Våler.. Trist, men slik er det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene blant ungdom i traffiken er at de ikke respekterer bilen som et kjøretøy. Om vi tenker over hva vi gjør når vi kjører bil så er det ganske omfattende, og en risiko for alle som er på veien inkludert deg selv. Politiet har store problemer med å avdekke uvettig kjøring og ulovlige biler pga. metodene til ola nordmann blir mer og mer utspekulert i forhold til hvordan de skal komme seg unna. Og som det ble nevnt tidligere så blir folk "premiert" om de driter ut purken eller klarer å komme seg unna på et vis. Derfor er det jo det mest logiske i verden at politiet tar mange kontroller i nærheten av gatebil, de VET at det blir mye grisekjøring der og det ville vel da vært rart om de snudde ryggen til og ikke brydde seg? Vi må forstå omfanget av det å være en sjåfør, bilen er ikke et leketøy selv om det er moro å kjøre fort.

Nå er du inne på lovbrudd ifm med føring av kjøretøyet. Det de fleste reagerer på rundt kontrollene på Gatebil er vel tvertimot den strenge håndhevelsen av godkjent ekstrautstyr..

Det koster å kjøpe godkjent, enten original eller tuv, og det er jo også derfor det har blitt store kostnader på prosjektet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et av de største problemene blant ungdom i traffiken er at de ikke respekterer bilen som et kjøretøy. Om vi tenker over hva vi gjør når vi kjører bil så er det ganske omfattende, og en risiko for alle som er på veien inkludert deg selv. Politiet har store problemer med å avdekke uvettig kjøring og ulovlige biler pga. metodene til ola nordmann blir mer og mer utspekulert i forhold til hvordan de skal komme seg unna. Og som det ble nevnt tidligere så blir folk "premiert" om de driter ut purken eller klarer å komme seg unna på et vis. Derfor er det jo det mest logiske i verden at politiet tar mange kontroller i nærheten av gatebil, de VET at det blir mye grisekjøring der og det ville vel da vært rart om de snudde ryggen til og ikke brydde seg? Vi må forstå omfanget av det å være en sjåfør, bilen er ikke et leketøy selv om det er moro å kjøre fort.

Helt enig igjen... alt for mange forstår ikke risikoen forbundet med det å kjøre bil. Risiko er i det hele tatt et fenomen mange ikke forstår hva er... eller i det minste ikke forstår nok om. I dagens "Jackass" tider er åpenbart risiko en ting man skal trosse... koste hva det koste vil. For mange unge er det åpenbart slik at man blandt venner og bekjente får en høyere status hvis man har gjort noe som har en så stor risiko at det er et under at man kom fra det med livet i behold. Det siste helt idiotiske jeg har hørt om i den sammenhengen er om folk som badet/svømte i oversvømmelsene under de siste kraftige skybruddene i Oslo... sånn bare for å oppleve hvordan det var. Det er greit nok hvis man liker å bade i skitt, avfall og kloakk, men særlig smart er det ikke... :roll:

Jeg kan komme med ett eksempel.. Min bror fikk omtrent heltestatus etter å ha vært borti en høyspentlinje i fjor uten å få noe mer varige mèn enn ett stygt arr på ryggen... som han selv skrev: "Live to see antoher day" og "det skal blir mindre spenning i hverdagen etter dette".. Virket som at etter 3 uker på sykehuset hadde det snudd seg til at han var en udødelig helgen og at ingenting kunne ta knekken på han, selv ikke 25 000 volt..

Jeg derimot brukte den første tiden etter sykehusbesøket til å forklare han om hvor jævla idiotisk jeg syntes dette var og hvor jævla tett jeg syntes han hadde vært fordi han klatret rundt høyspenning..

Det gikk ikke skikkelig opp for han hvor ukult dette var før vi i en krangel satte meg ned og begynte å grine mens jeg forklarte han hvor ekstremt ille det hadde vært for meg å sitte på den andre siden og være sikker på å miste sin bror.. At telefonen som kom mens jeg hastet ned til sykehuset 2 timer unna, var den telefonen jeg minst har hatt lyst til å ta i hele mitt liv.. At jeg der og da fryktet at det var telefonen som sa at vi kom for sent.. At det var slutt..

Han skjønte ikke konsekvensen av det han hadde gjort, før han hørte det fra en utenforstående og hvor ille dette hadde påvirket MEG som person.. Innad i kameratgjengen er du kul om du trosser odds og gjør noe høyrisikabelt. Og det er bl.a. nettopp derfor jeg ønsker ett konsekvens-kurs der unge fører kan snakke om slike ting med folk de kjenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor er folk så tilbakestående at de er redd andres biler i stedet for deres kjøreatferd? jeg gir fullstendig faen i teknisk stand på bilen til han klovnen jeg møter langs veien, så lenge han faktisk kjører i forhold til sin redskap.

Jeg har blitt nær drept fire ganger hvor det er splitter nye og originale biler, med et mindreverdig avskum bak rattet i 30-40 åra som setter folk i fare.

Det er ikke bilene, det er intelligensen til vedkommende som er problemet. IQ-test langs veiene kunne vært en fin ting.

For min del har jeg ikke helt lovlige biler, derfor tar jeg det roligere og tar hensyn til dette ved å holde farstgrensene, mens kjører jeg en original bil så går det mye fortere automatisk.. men nå kan jeg si at bilene min er modifisert slik at de ligger bedre på veien, ikke at de er farligere. Derfor er det synd at man ikke får godkjent slikt pga noe anti-råner-folk som bestemmer noen sinnsyke regler som ikke henger på greip.

Må i tillegg si at da jeg ble tatt i teknisk kontroll, så spurte jeg om de ville sjekke bremser og lys, det var ikke viktig sa han :roll: Det sier litt om intelligensen til de som utøver kontrollene og politikken..

i andre land så er det ikke i nærheten av en slik overvåkning, der går det mer på holdninger! Spesielt i Tyskland og Polen. Har erfaring fra de landene kan jeg si.

fikk mangel på større felger og mangel av bakseter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er holdninger det handler om, stort sett i alle tilfeller.. med mindre man kjører ei rønne av en bil selvfølgelig.

kan ta opp igjen min opplevelse fra i vinter. en uke etter jeg fikk lappen var det rundt 0 grader på kvelden, så jeg og noen kompiser var ute og lekte oss litt på parkeringsplasser.. dagen etter var snøen kommet, og snøværet fortsatte. vi fikk noen fritimer tidlig på dagen, så tok turen ut for å kjøre litt i finværet. var vel ute 30min til vi møtte en politibil med sirener og greier, så tenkte vi skulle følge etter og se hva som hadde skjedd. politibilen kjørte selvfølgelig FORT, så klarte ikke akkurat holde følge. var forresten kram drit GLATT snø. så åpner det seg ei laaang strekke foran bilen, med en krapp venstresving i enden. rett før svingen sto det en bil som hadde kjørt ut fra andre siden, senket derfor farten. når vi kommer nærmere ser vi at han har fått hjelp, så planen ble da å fortsette oppover. men så fort vi kommer inn i svingen kommer det en splitter ny peugeot i greit driv mot bilen min med 50-åringer inni. PANG sa det, og blodet fossa fra hodet..

dagen etter var jeg og to av de som satt på hos bilbergern for å hente tinga som lå i bilen min. der la vi også merke til peugeoten, som sto på sommerdekk.. godt jobba gamling !

alle kom unna med lettere skader, og hvertfall jeg en opplevelse å ta med seg.

i forhold til politi og vegvesen har jeg litt blanda følelser.. når jeg kjører min egen bil kan jeg ikke fordra dem, blir stoppa, og pirker på ALT mulig, kjører derfra uten mangler.. men når jeg kjører bilen til mutter, da er plutselig alt fint, kjørt forbi utallige kontroller med den bilen.. stopper de bare typiske "ungdomsbiler"?

jeg er også for å skape dialog mellom ungdom og UP+BT, at de skal forstå hvorfor ungdom ser på dem som idioter, og at de skal få jobbe med inntrykket vi har av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan komme med ett eksempel.. Min bror fikk omtrent heltestatus etter å ha vært borti en høyspentlinje i fjor uten å få noe mer varige mèn enn ett stygt arr på ryggen... som han selv skrev: "Live to see antoher day" og "det skal blir mindre spenning i hverdagen etter dette".. Virket som at etter 3 uker på sykehuset hadde det snudd seg til at han var en udødelig helgen og at ingenting kunne ta knekken på han, selv ikke 25 000 volt..

Jeg derimot brukte den første tiden etter sykehusbesøket til å forklare han om hvor jævla idiotisk jeg syntes dette var og hvor jævla tett jeg syntes han hadde vært fordi han klatret rundt høyspenning..

Det gikk ikke skikkelig opp for han hvor ukult dette var før vi i en krangel satte meg ned og begynte å grine mens jeg forklarte han hvor ekstremt ille det hadde vært for meg å sitte på den andre siden og være sikker på å miste sin bror.. At telefonen som kom mens jeg hastet ned til sykehuset 2 timer unna, var den telefonen jeg minst har hatt lyst til å ta i hele mitt liv.. At jeg der og da fryktet at det var telefonen som sa at vi kom for sent.. At det var slutt..

Han skjønte ikke konsekvensen av det han hadde gjort, før han hørte det fra en utenforstående og hvor ille dette hadde påvirket MEG som person.. Innad i kameratgjengen er du kul om du trosser odds og gjør noe høyrisikabelt. Og det er bl.a. nettopp derfor jeg ønsker ett konsekvens-kurs der unge fører kan snakke om slike ting med folk de kjenner..

Din historie er absolut tankevekkende, men jeg tror dessverre ikke at den er enestående. Evnen til empati er utviklet forskjellig, men generelt er det en modningssak... en mer utviklet medfølelse kommer ofte med årene. Når man er ung tenker man mest på seg selv og verdensbildet man har er preget av dette. Man tror at man kan det meste og at man vet mer enn de fleste andre. Det er jo heller ikke så mange ting man har hatt tid til å prøve ennå og dermed kompenserer man med en påtatt selvsikkerhet og lukker øynene for farer og den risikoen som er knyttet til disse.

Dette tror jeg skyldes evolusjonen... uten mot (ofte dumdristig sådan), når man er ung, ville vi ikke ha utviklet oss videre. Ting må prøves for at vi skal komme videre, men vi må være forberedt på å miste noen på veien.

Dette var generelle betraktninger og det skader ikke å bruke hodet før man evt. utsetter seg selv og andre for farer. Hvor har det blitt av sundt folkevett på veien ? ... Akkurat nå virker det mest som om det er minste felles multiplum som gjelder den veien... jo dummere jo bedre. Jeg er ikke imponert over dagens ungdomskultur... det meste de unge gjør idag har blitt gjort før. Forskjellen er bare at konsekvensene er så mye mer alvorlige nå fordi det bl.a er mange flere biler på veiene og at moderne teknikk gjør at det f.eks er mye lettere og ikke minst billigere å trimme biler... med dertil høyere hastigheter på veiene.

En ting som imidlertid gjør meg veldig bekymret er kombinasjonen ungdommelig overmot og rusmidler. Alt for mange unge voksne roter med stoffer og ikke minst holdningen mange unge har i forhold til narkotika er alt for lemfeldig. Det minner faktisk litt om 70-tallet da syntetisk dop var relativt nytt og folk hverken hadde erfaring med eller skjønte konsekvensene av hva disse stoffene gjør med deg. Igjen er forskjellen at konsekvensene er så mye mer alvorlige nå fordi omfanget er så mye større (det er flere som vil tjene penger på stoffene) og ikke minst er distribusjonskanalene for stoffene så mye mer sofistikerte enn de var før i tiden. Til tross for dette virker dagens unge mye mer naive når det gjelder hvordan denne handelen virker enn da jeg var ung voksen for 20 år siden. Hvorfor er det slik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også for å skape dialog mellom ungdom og UP+BT, at de skal forstå hvorfor ungdom ser på dem som idioter, og at de skal få jobbe med inntrykket vi har av dem.

Helt riktig. Dette er eneste langsiktige løsningen.

Da er ikke ombyggingssøknader noe de gjør spesielt bra. De gir oss aldri reele og konkrete svar, og vet ofte ikke, og vil ofte ikke ta en avgjørelse. Dette er vår kommunikasjonskanal da vi vil jobbe med loven i hånd omkring modifikasjon av bil.

Man får aldri anbefalinger om hva man burde gjøre etter et avslag, noe jeg mener burde være et must for å kunne begjære avslag på en søknad. Man burde kunne begrunne hvorfor dette er totalt uansvarlig/farlig. Ikke engang da man skriver i søknaden at man gjerne kommer til trafikkstasjonen med delene og fysisk viser de fram, og demonstrer virkemåte.

Min oppfattelse av f.eks Biltilsynet i dag er at det er altfor liten kompetanse. Regelverk er en ting, det er faktisk så rundt pr. idag at det kan ennå godkjennes biler, men BT tolker det annerledes.

Et godt sted å starte hadde vært å satt sammen et utvalg av fagpersoner som kunne utformet en svært konkret og fullstendig lov for ombygging og oppbygging av kjøretøyer. Samt fått konkretisert arbeidsoppgavene til SFOOR (den såkalte spesialgruppen hos BT for ombygde kjøretøyer). Pr. idag har den så godt som ingen funksjon.

Sverige har en ordning med "ombygd fordon" som fungerer nogenlunde bra, til tross for at den langt fra er perfekt. Men der er en god start.

Det at man f.eks drar til Tyskland og graver rundt 50 000kr ut av egen lomme for å få kjørt bilen gjennom en test hos f.eks TÜV eller DEKRA (som er godt nok for å kunne selge et produkt i Norge), og deretter få unnerkjent bygget da de kommer hjem til Norge fordi her hjemme godtar vi ikke oppjustert akselvekt... (!) fordi chassiet ditt opprinnelig er en 316 med lite ekstrautstyr (og derav lav maks akselvekt).

Da får du kontrasvaret at du må snakke med importøren eller fabrikken, altså BMW. Som kjent så hjelper ikke BMW til på dette feltet, av økonomiske grunner.

Lytte til ekspertise har jeg alltid gjort så lenge jeg har levd, og jeg blir enormt frustrert da jeg møter personer og organisasjoner som tror de vet alt, og kan være suverent best.

Gatebil kan man si mangt om; Fyll, spetakkel, bråk. Men det er ikke til å stikke under en stol at du finner noen av verdens mest forseggjorte kjøredoninger der. Det er ikke uten grunn den norske tuningscenen har fått internasjonal oppmerksomhet. Gatebil har fått ros opp i skyene av alt av presse i utlandet. Så uansett hva - de har et vinnende konsept.

Og for å bringe det på det rene, jeg fan av å få livsfarlige biler av veiene, som er i så dårlig teknisk forfatning at de kan skape direkte ulykker når som helst. De aller fleste forstår (eller kanskje ikke vil forstå) at det ikke er hva disse siste BT / UP diskusjonene har vært utgangspunktet i. Vi snakker, for å pressiere for ørtne gang (BreitBau har pressiert endel fra før) biler som ikke har modifikasjoner som er til direkte trafikkfare i form av livsfarlig svekkelse av kjøretøyet.

Har også lyst til å kommentere angående det at man "kun trenger å ha godkjent bil". De aller aller fleste som går under benevnelsen bilentusiast vil ofte ha et visst personlig preg på bilen sin, gjennom f.eks egenvalgte felger, farge på bil /interiør, stor stereo, stivere fjærer etc (for å se det gjennom en tradisjonell bilungdoms øyne).

Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde vært tilfreds med en orginalbil. En orginalbil er ment for å kunne kjøres av alle, til alle årets tider, så hardt som mulig. Det betyr at den har komprosmisser - kompromisser jeg ikke ønsker og har brukt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...