Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ikke snakke om kjørestilen da, hardere man er på gassen, jo større sjans for at det skjer no, så man kan like gjerne kjøre i hjel en orginal bil som chippet bil ;)

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Som du nevner, originalt utstyr kan også feile. Tråden du viser til kunne nok likegjerne skjedd ved strømbrudd med normal programmering.

Om du har et seriøst og veltestet program trenger ikke det forkorte levetiden på motoren. Derimot en billig boks som har en mer generell forandring av verdier... dette frister mange pga prisen.

Det er sant det du skriver der. Også verdt å tenke på at nyere modeller så får de oftere en oppdatering av motorstyringen ved en hovedservice. Skal en da fortsette å ha en tunet bil må man tune den på nytt igjen. Med en tuningboks så er det bare å ta den av før service og montere den igjen etter service.

En boks vil alltid være en boks og som du sier så finnes det billige bokser. Men ser på markedet nå at flere bruker forskjellige type bokser og at dette begynner å bli mere vanlig. Ja du finner billige bokser fortsatt som sikkert funker og dyre bokser som også fungerer. Teknologien på boksene begynner å komme langt de også. Drev selv med datatuning før og hadde da et marked fra -97 til -03. Selger nå konsekvent tuningbokser som er programmerbare, disse boksene er blant de i markedet som kommer nærmest en datatuning. Og faktisk har jeg solgt flere av disse enn jeg gjorde av datatuning, mange har vært skeptiske men valgte å teste de ut for deretter kjøpe.

Datatuning tror jeg blir mere og mere aktuelt for litt eldre versjoner av pumpedyse og commonrail dieselbiler, på nyere modeller blir tuningbokser mere vanlig. Hartge har jo tuningboks de å, den koster mere da de overtar garantien på motor/girboks.

Skrevet

Godt å høre fra noen som har satt seg inn i dette. Som alt annet her på planeten så er jo boksene (heldigvis) også under stadig utvikling.

Det jeg har skrekken for er disse billige boksene som koster under hundrelappen å produsere i f.eks. Kina :) Sikkert noe som henger igjen i bakhodet.

(ta det med en klype salt, men jeg tror de fleste vet hva jeg mener)

Har brukt boks på Duramax diesel i mange år og gikk endelig over til programmering. Det er VANNVITTIG forskjell!

Tilbake til det du sier så ser jeg jo at det er kommet nyere og mer avanserte bokser til disse motorene også :)

Skrevet

Mange bokser klarer ikke å få til helt riktige verdier og problemer oppstår. Sikter da til soting, lugging ved pådrag, kommer sent og gir seg tidlig blant annet. På nyere modeller med partikkelfilter kan det oppstå problemer med partikkelfilter dersom boksen ikke gir riktige verdier, samme problemet kan også oppstå med partikkelfilter dersom man kjøper en boks man kan justere effekten på selv. Det er mulig å justere på boksen jeg har å men jeg/vi anbefaler det aldri til våre kunder pga partikkelfilter og andre problemer som kan oppstå. Boksene er testet og innstilt til det som gir bra effekt uten bivirkninger.

Skrevet
Mange bokser klarer ikke å få til helt riktige verdier og problemer oppstår. Sikter da til soting, lugging ved pådrag, kommer sent og gir seg tidlig blant annet. På nyere modeller med partikkelfilter kan det oppstå problemer med partikkelfilter dersom boksen ikke gir riktige verdier, samme problemet kan også oppstå med partikkelfilter dersom man kjøper en boks man kan justere effekten på selv. Det er mulig å justere på boksen jeg har å men jeg/vi anbefaler det aldri til våre kunder pga partikkelfilter og andre problemer som kan oppstå. Boksene er testet og innstilt til det som gir bra effekt uten bivirkninger.

Bare lurte på hvor en slik billig boks monteres. Kjøpte meg en 525d 06 modell for litt siden. Den lugger litt på 2-2500rpm og i kaldt vær blir det plagsomt mye. Samtidig var det også en kar som mente bilen gikk for godt til å være en standard 525d.

Er det rart mann begynner å lure :)

Skrevet
Tørr du dette da? Statens Vegvesen har jo gått ut i avisen om at de skal hanke inn folk som driver med chiptrimming med den nye rulla dems! Husk at du blir en fare for andre trafikanter og deg selv med så mye ekstra hestekrefeter under panseret!

Fra spøk til revolver, ESS har godt rykte og vet hva de driver med.

Go for it!

Den rulla får de ikke godkjent.

Og en ting til ville du om selv bilen var original la noen personer du ikke kjenner sette bilen på en rulle

spenne den fast og kjøre alt det bilen orker til man når rødmarkeringen på RPM måleren og sitte der med 0 garanti om motoren skulle havarere, nei takk.

En slik test er en ganske tøff påkjenning for en motor

• 2 weeks later...
Skrevet
Bare lurte på hvor en slik billig boks monteres. Kjøpte meg en 525d 06 modell for litt siden. Den lugger litt på 2-2500rpm og i kaldt vær blir det plagsomt mye. Samtidig var det også en kar som mente bilen gikk for godt til å være en standard 525d.

Har du tatt av motordekselet? Se om du finner commonrail-røret, det skal kun være en enkel ledningog plugg som er tilkoblet denne om den er original. Om det er tuningboks på den vil du se en kabel-forgrening som deles i 3 ved commonrail-røret. En til tilkobling av original ledning, en til commonrail-røret og en til tuningboksen. En start ihvertfall for å sjekke etter boks.

Skrevet
Den rulla får de ikke godkjent. Og en ting til ville du om selv bilen var original la noen personer du ikke kjenner sette bilen på en rulle spenne den fast og kjøre alt det bilen orker til man når rødmarkeringen på RPM måleren og sitte der med 0 garanti om motoren skulle havarere, nei takk.

En slik test er en ganske tøff påkjenning for en motor

Den rulla skal de slite med ja. Og om de i det hele tatt klarer å måle effekten er neste trinn om du klarer å få bilen typegodkjent med økt effekt. Vi vet jo hvor enkle de er å gjøre med i forhold til godkjenning av biler med økt effekt, turbo, kompressor, senkesett, felger, dekk osv... Tipper det verste som skjer er mangellapp, avskiltning og visningstime. Tviler på at de tar hele jobben for deg med å sjekke med fabrikk/leverandør for å skaffe data for at bilen kan godkjennes med økt effekt.

Om du gidder kan du stikke ned på toll kontoret og si at du vurderer å chippe/trimme dieselbilen din og lurer på hvor mye effektavgift du må inn med og hvordan dette skal godkjennes. Og så ta turen til biltilsynet og høre med de. Tipper du får motstridende svar fra den ene til den andre og du blir kastet frem og tilbake uten egentlig å bli noe klokere.

Skrevet

Så denne nå. Håper for alle som velger å tune med Ultimo at de ikke opplever trøbbel med tuningen.

Det gjorde jeg. Da er de verdensmestere i ansvarsfraskrivelse, og jeg har nå hatt sak gående mot dem i over halvannet år

Skrevet

Til alle som vurerer chip tuning ville jeg sterkt anbefalle BSR

Nå har de kommet med software til flere Bmw`r

http://www.bsr-tuning.no/produkter/

Vi er forhandler av BSR produkter og kan ikke si noe neggativt om disse.

Kunden har alltid vært strålendes fornøyd, og ikke minst at effekten stemmer.

BSR tester alle sine softwarer i benk, og de ligger bremsepapir på de fleste oppsett.

Oppsettene er også prøvd ut av BSR i en lengere periode for å se om alt fungerer slik det skal.

Du får også 2 år support ved kjøp av disse.

Skulle det f.eks komme en ny software som skulle være bedre får man denne tilsendt på mail som enkelt lastes ned på PPC boksen som man får.

Så koble til i diagnose kontakten og trykk ok for å legge inn ny software.

En annen ting som er flott med dette at du kan når som helts laste inn original software om man ønsker selv.

PS dette er ingen boks tuning, her får du med en liten data (om jeg kan kalle det) som kalles PPC boks. Denne omprogramerer styrenheten din.

Skrevet

Har du tatt av motordekselet? Se om du finner commonrail-røret, det skal kun være en enkel ledningog plugg som er tilkoblet denne om den er original. Om det er tuningboks på den vil du se en kabel-forgrening som deles i 3 ved commonrail-røret. En til tilkobling av original ledning, en til commonrail-røret og en til tuningboksen. En start ihvertfall for å sjekke etter boks.

Ser commonrail-røret ut som dette? Motor er ikke min sterkeste side :)

k6ep60z86pcsyjf9wunn.jpeg

Skrevet

Finnes det noen løsning med chiptuning /boks tuning hvor man enkelt og greit kan deaktivere trimprogrammet med fjernkontroll ?

Hvis man plutselig skulle bli stoppet hvis du / dere skjønner ;)

Skrevet
Finnes det noen løsning med chiptuning /boks tuning hvor man enkelt og greit kan deaktivere trimprogrammet med fjernkontroll ?

Hvis man plutselig skulle bli stoppet hvis du / dere skjønner ;)

Det går med BSR, men da må du ha PPC boksen lett tilgjengelig :)

Denne må jo kobles i diagnosekontakten, men nyere biler har denne inne i bilen så da er det bare å plugge i og trykk ja for original software ;)

Skrevet

Usikker på om noen har sagt dette tidligere, men ein tommelfinger-regel er å chippe maks 20% ekstra motoreffekt. Altså har du 200hk i bilen originalt, så blir det 240hk. Aldri mer enn 20%, da dette i lengden kan gå utover girkasse, turbo, og andre slitedeler. Denne informasjonen har eg kommet fram til ved samtale med flere bmw-mekanikere, og folk som driver med chipping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...