Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Usikker på om noen har sagt dette tidligere, men ein tommelfinger-regel er å chippe maks 20% ekstra motoreffekt. Altså har du 200hk i bilen originalt, så blir det 240hk. Aldri mer enn 20%, da dette i lengden kan gå utover girkasse, turbo, og andre slitedeler. Denne informasjonen har eg kommet fram til ved samtale med flere bmw-mekanikere, og folk som driver med chipping.

Hva med dem som omprogramerer girkassene til dette da?

Er ikke det bra heller?

Veit det er mange f.eks Audièr som raser automatkassene sine. Dette pga de bare mapper om motor og ikke gjør noe med softwaren til girkassa.

Men når det er gjort er jo problemet borte og.

Så renger med at det samme gjelder BMW.

BSR tar også hennsyn til dette ;)

• Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

1. husk at omprogrammering for tar en del tid, og du bør sørge for stabil spenning. så dette er ikke et alternativ for å unngå å bli tatt i kontroll langs vegen, om en frykter det.

2. 20% regelen er bare tullball. du sier jo i praksis at alle motorer tåler like mye og dermed er teknisk like. Det er en fin regel for dem som chipper alle type biler og er ute etter lettjente penger, da så og si alle motorer tåler 20%.

3. jeg har til gode å se en omprogrammert girkasse. Jeg fant ut at de fleste som prata om dette (som jeg også før trodde på) prata tull. Så lenge man mapper på "den riktige" måten, endres ikke momentbegrensninga til kassen. dersom man derimot tar snarveger vil man fort gå utenom denne.

Skrevet

Om man søker litt rundt, snakker med folk som har peiling på tuning, så er det bare tull at man omprogrammerer girkassene når man chipper en bil. Man kan gjere det, men det er ikkje ein fordel. Som TRF-Racing skriver, så har eg også til gode å se ein omprogrammert girkasse.

Man kan selvsagt velge å legge inn 10 eller 15%, eller høyere enn 25% også - Men ein TOMMELFINGER regel (du vet hva det betyr?) er at det ikke er lurt å chippe mer enn 20% effektøking. Det er ikkje eg som kjem med denne informasjonen, det er 3 bmw mekanikere og to tuning-firmaer som har sagt dette til meg ..... Eg er ingen ekspert :) videreformidler berre det eg har høyrt :)

Skrevet

ok, jeg jobber før som mekaniker (bmw), og driver med tuning.

du vil ikke tro hvor mye rart vrøvl som kan komme ut av munnen på en middelse interessert mekaniker som egentlig ikke har så god greie på tuning.

greit at det er en tommelfingerregel, men det er så irriterende med folk som setter ei grense som de mener er fornuftig, når de ikke aner hva som skjer etter 20%. Kan garantere deg at ingen av disse har prøvd det.

og en ting til, hvorfor tror du det er så enkelt å si ca 20%? fordi de fleste øker innsp mengde med en "standard" prosentsats.

Skrevet

ikke ment som et angrep på deg dette her altså!

jeg ville også trodd på den informasjonen fra dine kilder om jeg var deg.

Skrevet
1. husk at omprogrammering for tar en del tid, og du bør sørge for stabil spenning. så dette er ikke et alternativ for å unngå å bli tatt i kontroll langs vegen, om en frykter det.

2. 20% regelen er bare tullball. du sier jo i praksis at alle motorer tåler like mye og dermed er teknisk like. Det er en fin regel for dem som chipper alle type biler og er ute etter lettjente penger, da så og si alle motorer tåler 20%.

3. jeg har til gode å se en omprogrammert girkasse. Jeg fant ut at de fleste som prata om dette (som jeg også før trodde på) prata tull. Så lenge man mapper på "den riktige" måten, endres ikke momentbegrensninga til kassen. dersom man derimot tar snarveger vil man fort gå utenom denne.

1. Med PPC tar dette 2min og 30 sek, så om man ikke har nok stabil strøm til dette med tenning på er det på tide med nytt batteri :)

2. Enig :)

3. Jeg kan ikke utdype dette noe, annet en at jeg veit dette er testet ut på div audi da disse knekker ganske fort ved chip tuning. Om det går eller ikke tør ikke jeg svare på men rart om de går ut med slik info. Og rart girkassen ikke har tatt skade (det de opplyser om ihvert fall) med Bsr tuning.

Ser også at med manuell går de ut med mere Nm enn de gjør på automat. Eks Manuell 360nm automat 320nm

Skrevet

hvordan kan det ta 2min og 30 sek? det er jo alt etter hvilken styreenhet det er snakk om (edc15, 16 eller 17 osv). for spesielt intresserte så kan man ta en titt på bmw sitt eget "reglement" for klargjøring til programmering.

jeg kan utdype momentbegrensnings saken;

Det er motorstyringa som "vet" hvor mye nm som produseres under gitte forhold. Dette vet den ved at det finnes referansetabeller som sier hvor mye stoff som tilsvarer hvor mye nm. Dersom man endrer denne vil styreenheten tro at den produserer 400nm når den i virkeligheten produserer 600nm. Dette er i tillegg en enkel måte å mappe på, går ofte mye fortere å endre denne tabellen enn å gjøre alle andre perfekte.

jeg stopper her, trenger ikke å gi alle konkurrentene mine kunnskap de åpenbart ikke har.

MERK!! jeg sier ikke at BSR gjør det på denne måten. Har stort sett bare hørt bra ting om BSR. (!)

Skrevet
hvordan kan det ta 2min og 30 sek? det er jo alt etter hvilken styreenhet det er snakk om (edc15, 16 eller 17 osv). for spesielt intresserte så kan man ta en titt på bmw sitt eget "reglement" for klargjøring til programmering.

jeg kan utdype momentbegrensnings saken;

Det er motorstyringa som "vet" hvor mye nm som produseres under gitte forhold. Dette vet den ved at det finnes referansetabeller som sier hvor mye stoff som tilsvarer hvor mye nm. Dersom man endrer denne vil styreenheten tro at den produserer 400nm når den i virkeligheten produserer 600nm. Dette er i tillegg en enkel måte å mappe på, går ofte mye fortere å endre denne tabellen enn å gjøre alle andre perfekte.

jeg stopper her, trenger ikke å gi alle konkurrentene mine kunnskap de åpenbart ikke har.

MERK!! jeg sier ikke at BSR gjør det på denne måten. Har stort sett bare hørt bra ting om BSR. (!)

På alle jeg har brukt ppc på har dette max tatt 2 min og 30 sek, andre 1 min og 30 sek.

Mere kan ikke jeg svare på. Så derfor sier jeg dette.

Off topic: Hvem er "alle" konkurrentene dine her?

Skulle jo tro om du hadde mye erfaring på området at du kunne dele med dem som spør?. Ville tro det ville dra evt kunder?

Bsr har masse possitiv omtale. Ville ikke tro dem fikk det om de gjorde "masse feil"

Skrevet

jeg føler jeg nettopp delte mer info enn det som noengang har vært tilgjengelig på bimmers?

tror du missforstår meg litt her. Jeg skryter av BSR... :S ?

jeg har sett andre map (fra andre enn bsr (!)) hvor man enkelt har endret denne tabellen istedetfor andre som man burde ha endra. dette gjør at beskyttelsen av kassen som ligger i motorstyringa ikke har noen effekt.

nå er dieseltråden min nede, men føler du bommer ganske greit når du ber meg dele info med dem som måtte spørre. jeg lagde et inlegg på nærmere 16 a4 sider.. det kommer opp igjen så fort jeg får tilgang til min egen data (er i utlandet).

Skrevet
jeg føler jeg nettopp delte mer info enn det som noengang har vært tilgjengelig på bimmers?

tror du missforstår meg litt her. Jeg skryter av BSR... :S ?

jeg har sett andre map (fra andre enn bsr (!)) hvor man enkelt har endret denne tabellen istedetfor andre som man burde ha endra. dette gjør at beskyttelsen av kassen som ligger i motorstyringa ikke har noen effekt.

nå er dieseltråden min nede, men føler du bommer ganske greit når du ber meg dele info med dem som måtte spørre. jeg lagde et inlegg på nærmere 16 a4 sider.. det kommer opp igjen så fort jeg får tilgang til min egen data (er i utlandet).

Det var et spørsmål om du ser (?)

Men ok..

Skrevet

nå skjønner jeg pent lite av hvor du vil hen. det er midt på natta her jeg er, så om du skriver i litt klarer tekst hva du mener så skal jeg heller prøve å henge med.

edit:

1. jeg har ikke sett en omprogrammert girkasse enda, kun forskjellige måter å mappe motorstyring. Jeg sier ikke at det ikke gjøres, (du nevnte audi, jeg dirver kun med bmw),men at det ligger map for å definere hvor mye nm som gis i motorstyringa.

2. BSR har bra produkter, det føler jeg jeg har gjort klart fra første innlegg. Har aldri sagt eller ment noe annet enn at BSR er bra. (!!)

3. Jeg forklarte hvordan ref tabellen for dreiemoment er bygd opp, og hvorfor en forandring her (som er ganske vanlig) ville føre til at man sender mer dreiemoment gjennom kassa enn det styreenhetene er klar over.

4. Dersom BSR sin PPC aldri bruker mer enn 2 og et havt minutt på å programmere edc15,16,17 så tror jeg jeg også bør bytte hvilken type "gjør det selv" bokser jeg tilbyr. Om dette faktisk stemmer er det mektig imponerende og på høyde med utstyret en har "on site".

5. du er ganske aggressiv og uttaler at "dersom jeg har erfaring" bla bla.. hadde jeg ikke hatt erfaring hadde jeg vel ikke visst om disse referensetabbellene da.. har du hørt noen andre prate om dem?

skjønner ikke hvor du vil hen, og om jeg har trakka noen på tærne så bekalger jeg det. Det har ikke vært intensjonen, og jeg har heller ikke sagt noe negativt om BSR eller andres produkter. Jeg har kun referert til hva noen gjør, og det finnes maaange tunere i norge. Om du vil ha navn, så får du ikke det. Jeg selger varene mine på grunnlag av kvaliteten på mitt produkt, ferdig med den. Det finnes mange MEGET dyktige tunere i norge, som har vesentlig mye mer erfaring enn meg. Jeg gjør det litt enklere for meg selv og holder meg til det jeg kan, bmw diesel.

Skrevet
nå skjønner jeg pent lite av hvor du vil hen. det er midt på natta her jeg er, så om du skriver i litt klarer tekst hva du mener så skal jeg heller prøve å henge med.

edit:

1. jeg har ikke sett en omprogrammert girkasse enda, kun forskjellige måter å mappe motorstyring. Jeg sier ikke at det ikke gjøres, (du nevnte audi, jeg dirver kun med bmw),men at det ligger map for å definere hvor mye nm som gis i motorstyringa.

2. BSR har bra produkter, det føler jeg jeg har gjort klart fra første innlegg. Har aldri sagt eller ment noe annet enn at BSR er bra. (!!)

3. Jeg forklarte hvordan ref tabellen for dreiemoment er bygd opp, og hvorfor en forandring her (som er ganske vanlig) ville føre til at man sender mer dreiemoment gjennom kassa enn det styreenhetene er klar over.

4. Dersom BSR sin PPC aldri bruker mer enn 2 og et havt minutt på å programmere edc15,16,17 så tror jeg jeg også bør bytte hvilken type "gjør det selv" bokser jeg tilbyr. Om dette faktisk stemmer er det mektig imponerende og på høyde med utstyret en har "on site".

5. du er ganske aggressiv og uttaler at "dersom jeg har erfaring" bla bla.. hadde jeg ikke hatt erfaring hadde jeg vel ikke visst om disse referensetabbellene da.. har du hørt noen andre prate om dem?

skjønner ikke hvor du vil hen, og om jeg har trakka noen på tærne så bekalger jeg det. Det har ikke vært intensjonen, og jeg har heller ikke sagt noe negativt om BSR eller andres produkter. Jeg har kun referert til hva noen gjør, og det finnes maaange tunere i norge. Om du vil ha navn, så får du ikke det. Jeg selger varene mine på grunnlag av kvaliteten på mitt produkt, ferdig med den. Det finnes mange MEGET dyktige tunere i norge, som har vesentlig mye mer erfaring enn meg. Jeg gjør det litt enklere for meg selv og holder meg til det jeg kan, bmw diesel.

Ser meg egentlig ferdig med dette, da dette begynner å ligne en diskusjon på vei ut av kontroll da du sier jeg er aggresiv.

Det jeg mente med erfaring er følgende:

Jeg på en eller annen måte tok det som at du ikke ville dele informasjon, noe som jeg syntes er litt rart når du sitter med dine kunskaper! (positivt ment, jeg personelig ville vite mere ;) )

Men så fortalte du jo om det andre du hadde gjort (med 16 a4 sider med info) så tar dette tilbake, en missforstålese fra min side. Jeg er ikke på noen måte aggresiv :)

Tok bare det du skrev feil..

Gleder meg til å se denne tråden igjen.

Må også ta tilbake dette med 2.30 min da jeg tok en saab her om dagen som faktisk tok 17 min :^o

Lærer noe nytt hver dag ;)

Så det er forskjell fra styrenhet til styrenhet.

Men andre tilfeller som vi har brukt ppc har det gått mye raskere.

Skrevet

edit:

Ser meg egentlig ferdig med dette, da dette begynner å ligne en diskusjon på vei ut av kontroll da du sier jeg er aggresiv.

Det jeg mente med erfaring er følgende:

Jeg på en eller annen måte tok det som at du ikke ville dele informasjon, noe som jeg syntes er litt rart når du sitter med dine kunskaper! (positivt ment)

Men så fortalte du jo om det andre du hadde gjort (med 16 a4 sider med info) så tar dette tilbake, en missforstålese fra min side. Jeg er ikke på noen måte aggresiv :)

Tok bare det du skrev feil..

Må også ta tilbake dette med 2.30 min da jeg tok en saab her om dagen som faktisk tok 17 min :^o

Lærer noe nytt hver dag ;)

Så det er forskjell fra styrenhet til styrenhet.

Men andre tilfeller som vi har brukt ppc har det gått mye raskere.

om man skulle skrive alt man kan om map EDC m.m på ett forum så tjener man ikke penger lenger, noen jobber med dette og lever på dette selv om man gir kunder så gode priser som mulig

Skrevet

Som sagt chipsenter1 ser jeg meg ferdig med dette nå.

Å ja jeg forstår dette, sa vel også at det var en missfortålese fra min side ikke sant??

Kan også legge til at jeg personlig sitter ikke med halvparten av TRF-Racing sin erfaring på dette området, det har jeg forstått for lenge siden. Men nå er det jo slik at jeg er ikke jeg som videreutvilker software osv dette tar BSR seg av. Min oppgave er å selge produktene dems, og det er ikke vanskelig med dems support til kunder (2 år) og ikke minst enkle produkter som til nå det vi har solgt har alle kunder vært strålende fornøyd.

Hvordan eller hva de gjør i selve programeringen dems aner jeg ikke.

Og det har jeg heller ikke fått noe som helst info om, jeg kunne jo spurt dem. Men mener at hvis de mener dette er noe jeg skal kunne vite burde de ha dette som et krav for å bli forhandler av dems produkter. Jeg er intr å lære mere om dette, så derfor spurte jeg TRF-Racing. Men skjønner jo at det kan fort bli feil også at han skal legge ut alt om dette.

Å diskutere dette for meg blir å begi meg ut på veier jeg ikke har anelse på så det blir bare dumt. Jeg holder meg til det jeg kan :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...