Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske greitt å både se og høre hva som foregår i forbrenninga på den iallefall :shock: hehe...

For meg kan de se ut som at forbrenningstempen er ganske lav pga muligens lavt komp.forhold ettersom eg antar desse har noe turboer eller kompressorer av noe slag som yter relativt høyt ladetrykk.

Rundt 0.20 uti filmen ser det ut som at LDA ventilen sparker igang litt(antydning til blåskjær i kvitrøyken) og deretter ved rundt 0.26 pendler forbrenninga fra grei forbrenning til massivt dieseloverskudd(dog forbrent vel og merke).

Funker:ja!!

Optimalt for motor og miljø: nei ;)

• Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

LDA? sorry for at jeg ikke henger med i forkortelsene her altså..

sinnsykt lav komp ja.. til gjengjeld så lader dem over 6kg da.. og over 6500 omdreininger som er sinnsykt mye mtp hvor lang slaglengde det er (mtp at diesel brenner sakte..)..og noen kamvinkler som er heeeelt "feil".. (husker ikke tallene)..

forøvrig så er det original blokk, originale råder osv..

Skrevet
si det til dem som tar ut 2500hk fra en 7,4 liter da...

mitt poeng er at mye røyk ikke har noen automatisk link til dårlig trimming..

Vi snakker om en standard BMW produksjonsbil der eieren selv påpeker at omprogrammeringen av motoren ble gjort hos en forhandler og at det var skikkelig gjort... ikke om et eller annet customprosjekt der målet er mest mulig effekt. Jeg går ut fra at eieren forventet at motoren dermed skulle være tilnærmet original og en original M47TUD20 motor (inkl. min egen noe eldre M47D20 variant) ryker ikke spesielt mye ved maksimalt pådrag.

Skrevet

Helt ok,gikk i Bosch-terminologi her hehe..

LDA er Ladedruckabhangiger Volllastanschlag,alså en slags "MAP" føler eller trykkføler. Skal gi positiv momentkontroll(mer diesel) når motoren begynner å få ladetrykk.

Skrevet
mer effekt = høyere røykverdi. punktum..

Nei... ikke hvis man har den nødvendige ekspertisen. Det er stort sett den samme M47D20 motoren som yter hhv. 122, 143, 150, 163 og 177 hestekrefter... og den ryker ikke mer med 177 HK enn den gjør med 122 HK. En tidlig M47D20 motor med 136 HK ryker heller ikke mer enn en tilsvarende motor med 115 HK. Hvorfor ryker ikke motorene med mer effekt mer ?... Fordi BMW vet hvordan man skal gjøre dette på en skikkelig måte... og det gjør også en fornuftig 3. parts chipleverandør som f.eks Hartge.

Skrevet

hvis ikke jeg tar helt feil så er alle de øverste samme motor. (i bunn og grunn. ) og den er i utganspunktet en 163 hk motor, 150 er jo en nedjustert utgave..samme med "1,8" utgavene. disse ryker MINDRE enn 163hk.. kanskje ikke synlig, men målbart.

at kanskje 177hk har like lav/lavere verdi som 163 hk kan hende, men så er det heller ikke noe sinnsyk effektforskjell..

og 136 hk er en gammel motor, samme grunnkonstruksjon som min. Altså med fordelerpumpe.

kanskje den nødvendige ekspertisen kan hjelpe pulling gutta da?

nå gidder jeg rett og slett snar ikke mer..

DET ER FULT MULIG PÅ ENKELTE MOTORER Å ØKEN EFFEKTEN NOE uten at det røyker vesentlig mye mer.. men noe stor effektøkning uten mer røyk går ikke.

det virker som det du sier er at ved moderat trimming (f.eks. hartge) så vil man kunne holde røyken på et helt akseptabelt nivå. men skal man ha mer effekt så øker også røyken. Det eneste hartge har gjort er å finne et BRA kompormiss.

Jeg er ikke uenig i dette. Men at "alle de flinke kan trimme ute røyk" er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Skrevet

Skal være fullt mulig å ta ut litt ekstra fra disse uten mye svartrøyk. Min er bremset til 182hk i benk med ny software og den ryker litt på første draget på feks 2 gir, så nesten ikke på 3 for så å være nesten røykfri på de 2 siste gira.

Men hadde en "powerbox" et par uker først og da røyk det mye. De boksene justerer vel kun opp dieselmengden uten å følge opp de andre parameterene inkl turbotrykk. Og det sier seg selv at det ikke er spes gunstig. Aut kasse og trim på disse er vel også litt uggent med tanke på holdbarheten.

Skrevet

men legg merke til hva jeg sier da.. det er helt riktig at det er mulig å ta ut litt uten mye mer synlig røyk.. 182hk er ikke sinnsykt mye på en 2 liter, og den begynte å røyke....

Skrevet
hvis ikke jeg tar helt feil så er alle de øverste samme motor. (i bunn og grunn. ) og den er i utganspunktet en 163 hk motor, 150 er jo en nedjustert utgave..samme med "1,8" utgavene. disse ryker MINDRE enn 163hk.. kanskje ikke synlig, men målbart.

at kanskje 177hk har like lav/lavere verdi som 163 hk kan hende, men så er det heller ikke noe sinnsyk effektforskjell..

og 136 hk er en gammel motor, samme grunnkonstruksjon som min. Altså med fordelerpumpe.

kanskje den nødvendige ekspertisen kan hjelpe pulling gutta da?

nå gidder jeg rett og slett snar ikke mer..

DET ER FULT MULIG PÅ ENKELTE MOTORER Å ØKEN EFFEKTEN NOE uten at det røyker vesentlig mye mer.. men noe stor effektøkning uten mer røyk går ikke.

det virker som det du sier er at ved moderat trimming (f.eks. hartge) så vil man kunne holde røyken på et helt akseptabelt nivå. men skal man ha mer effekt så øker også røyken. Det eneste hartge har gjort er å finne et BRA kompormiss.

Jeg er ikke uenig i dette. Men at "alle de flinke kan trimme ute røyk" er en påstand som faller på sin egen urimelighet.

Jeg vet ikke hvorfor du hele tiden snakker om en stor effektøkning med dertil mer sot... jeg tror det handler om en relativt moderat effektøkning for trådforfatteren. Den aktuelle M47 motoren har forøvrig så langt blitt levert et motorvolum på 1951 cm3 og 1995 cm3 for de nyere variantene... og 150 HK varianten var ikke en nedjustert utgave, men derimot motoreffekten i bl.a E46 320d etter at motoren fikk common-rail.

Skrevet

Hadde på slik dieselrens i går, det hjalp veldig mye. Kan jo også være som nevnt tidligere her, hvis bilen blir "daukjørt" en periode for så i gå litt gass, så vil den gufse litt sort.

Jeg skal bytte luftfilter også. Dette er en grei jobb å gjøre selv?

Skrevet
Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering?

Er det lenge siden? Jeg har omprogramert titalls dieselbiler og de soter veldig mye første 500-1000km så gir deg seg gradvis.

Skrevet

Gamlingen har en W210 320CDI som han fikk omprogrammert,den ryker endel ved pådrag der&da du gir gass. Men det er kun som regel viss en har kjørt roligt en stund i forkant.

Skrevet

for det først m47 er ikke blant de nye dieslene.. det er n47...

for det andre, du trenger ikke å spørre deg hvorfor jeg snakker om en stor effektøkning, det er har jeg forklart hele tiden, ettersom noen umiddelbart sa at røyk måtte være dårlig trimming.

Anyways,

Luftfilter er helt ok å bytte selv, men bytt veivhusventilasjonsfilter i samme slengen.. :)ligger ved siden av luftfilteret.

Forøvrig må du av med mikrofilterhuset. 4 torx skruer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...