E36Cab1 Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Litt sortrøyk får du på en turbodiesel uansett,ettersom den har positiv momentkontroll og varierer hurtigere på lambda-verdien enn en sugediesel som har negativ moment-kontroll. Da er det ikkje til å unngå litt sortrøyk. Dieselmotoren går fra en verdi på Lambda=2 til over 20 så det er ikkje så uvanligt. Uforbrent diesel blir blå/blåfarge i eksosen danna av hydrocarbonas eksistens i eksosen,kvitfarge er mer i retning av lav temp på forbrenninga og oppstår av vannmolekyl i drivstoffet. Riktig det du sier om EGR og dens funksjon,skal hindre Nox dannelser i eksosen ved å senke forbrenningstempen. Men utifra dens programmerte funksjon og størrelse på biler med EDC klarer den ikkje å redusere dette nok med altfor "livlig" programmering. Men hvorfor mener du at det er "risky" å ha omtrent null røyk på en forkammerdiesel?!? Den tror eg du må forklare litt bedre
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 hvit røyk kan skyldes enten lav temp,eller vann.. grunnen til at alle preiker om vann er at det var mye brukt i f.eks. traktorpulling før.. ved lav temp har man en del "uforbrent" (den er vel ikke fullstendig uforbrent som jeg ser du referer til med blå røyk) som gir hvit røyk,,i massevis.. når man mater på med ladetrykk (jeg snakker om trimming av disse altså), men ikke øker dieselmengden ser jeg for meg at man vil ta knekken på noen stempel.. nå har jeg ikke tenkt gjennom fysikken/kjemien på dette.. men siden du er så godt i gang med det så kan vel du fortesette?
E36Cab1 Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Ja det er tempraturen(og seff graden av forstøvning og dieselmengde) som angir hvilken farge du får på eksosen. Lav komp,som gir lav temp,avgir ofte en metallisk lyd ved gange også.. Du vil neppe klare å ødelegge stempel kun ved å øke ladetrykket .Temperaturen vil øke noe,men ettersom denne økte luftmengda ikkje vil forårsake noen kraftigere "hotspots"(brenner jo ikkje) i forbrenninskammeret så skal motoren tåle dette greitt. Kan i værste fall risikere at bilen går dårligere da densiteten til ladelufta går ned pga økt lufttemp,og en sitter med en bil som har høyt ladetrykk men liten fyllingsgrad..kommer seff an på konstruksjonen til ladekretsen og IC's effektivitetsgrad.
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 men erfaring tilsier jo noe annet... ? vet om flere som har prøvd seg meg høyere ladetrykk på diesler (uten å øke innspr. mengde) som har endt med havari (stempel eller topp)..
E36Cab1 Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Hvilke biler var dette da? Med/uten IC? Underspyling? Hvor mye trykk før/etter justering?
Gjest Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 de detaljene husker jeg ikke vet det har dått noen tds motorer.. men var trykk som ble justert.. :S og ja, ikke cr motorer..
E36Cab1 Skrevet Juli 13, 2009 Skrevet Juli 13, 2009 Ok,bare lurte.. Har opplevd havari ved økt trykk på noen motorer,men da har pakningen gått og/eller topp og væskelås har oppstått og ødelagt stempel og råde. Men det er heldigvis sjeldent med så store indre lekkasjer.
Gjest Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 steike..det har jeg aldri sett ... motor var dette da?
E36Cab1 Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 En mercedes 602 motor(300turbodiesel). Hadde den oppe på rundt 2kg meiner eg det var,orginalt er 0.9. Høyt turtall og deretter motorbrems likte den ikkje så godt.. Ikkje min alså hehe...
Gjest Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 er dette den 24v motoren med mekanisk rekkepumpe? er ikke så inni betengelsene til merc.. altså den som bla var levert mellom 96 og 98? disse skal jo være bunnsolide til trimming.. og 2kg da har man jo bare såvidt begynt på en diesel
E36Cab1 Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 12v,alså den eldre typen,den som sto i W124 karosseriet bl.a. Mekanisk rekkepumpe ja. Joa de tålte endel,underspyling og solide blokker. Kan alltids tåle 2 kg men da bør i det minste helst pakninger oppgraderes. Men med den org pumpa var egentlig maksa ut allerede ved 1,5kg så poenget var vel egentlig borte.. Desse hadde heller ikkje IC så vinninga var oppi spinninga i tillegg..
Gjest Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 sorry off topic her altså... men.. hehe.. fordelen med rekkpumpe er jo at det er relativt enkelt å bytte til større pumpelement..og enkelt å få tak i deler. men men.. sorry ot..
Fredrik Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 kjære vene.kan du dokumentere hvorfor dieselen forandrer seg ved å bli levert i "felles dyserør" på vestentlig høyere trykk?? ærlig talt. at det er spesielt bra har jeg aldri sagt. men at det er vegen å gå om du vil ha mye effekt er det ikke tvil om. grunnen til at det ikke er spesielt bra er som nevnt part/kat. ja, man kan få mye mer effekt av en commonrail motor før det begynner å røyke. men det røyker til slutt uansett.. og måler du avgassen så vil du se at blandingen er feitere etter chipping (selv om du ikke ser røyk enda). er den ikke det vil det heller ikke kunne være noe nevneverdig mer effekt heller. (man kan selvfølgelig kompensere for problemet med mer ladetrykk. ) Alt er relativt og mitt poeng er at en frisk moderne turbodiesel ikke har en mørk (blålig/sort) eksos ved pådrag, men derimot en brunlig/grå eksos. Det er ellers korrekt som du skriver at alle dieselmotorer vil ha sot i eksosen ved maksimalt pådrag, men altså ikke en mørk sky som tåkelegger hele nabolaget... det er mer typisk for dårlig eller for mye trimming.
Gjest Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 si det til dem som tar ut 2500hk fra en 7,4 liter da... mitt poeng er at mye røyk ikke har noen automatisk link til dårlig trimming..
Gjest Skrevet Juli 14, 2009 Skrevet Juli 14, 2009 for å demonstrer litt med engang.. disse gutta er definitvit verdens flinkeste på diesel tuning, rett og slett fordi ingen andre har fått til det dem gjør.. alle sa det var umulig. vel.. http://www.youtube.com/watch?v=JJHPIAKz ... re=related det er klart det er helt ubrukelig til alt annet en ren effekt, men pointremains.. du kan ikke si at det er dårlig trimming som gjør at det røyker.. kanskje i forhold til det en normalt ønsker å oppnå, men ikke i forhold til effekt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå