JuB Skrevet Juli 15, 2009 Forfatter Skrevet Juli 15, 2009 Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering? Er det lenge siden? Jeg har omprogramert titalls dieselbiler og de soter veldig mye første 500-1000km så gir deg seg gradvis. Er vel 4000km siden, den røyk mindre til å begynne med. Så har det kommet litt gradvis mer røyk.
Ellingsen B. Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering? Er det lenge siden? Jeg har omprogramert titalls dieselbiler og de soter veldig mye første 500-1000km så gir deg seg gradvis. Er vel 4000km siden, den røyk mindre til å begynne med. Så har det kommet litt gradvis mer røyk. Hmm, gjelder dette hele tiden? jeg bruker alltid ren omprogramering og ikke boks. Gjorde det også på en 320d jeg hadde tidligere hos ESS. Den sotet veldig mye når jeg hadde kjørt rolig og så kjørte hardt. Sotet også godt når jeg kjørte på bane, men til vanlig brukskjøring var d null sot..
JuB Skrevet Juli 15, 2009 Forfatter Skrevet Juli 15, 2009 Dette ble gjort av forhandler der jeg kjøpte bilen. De forsikret meg om at dette ble skikkelig gjort, ikke noe powerbox tull. Dette kostet meg 7000kr, da kan jeg vel forvente skikkelig programmering? Er det lenge siden? Jeg har omprogramert titalls dieselbiler og de soter veldig mye første 500-1000km så gir deg seg gradvis. Er vel 4000km siden, den røyk mindre til å begynne med. Så har det kommet litt gradvis mer røyk. Hmm, gjelder dette hele tiden? jeg bruker alltid ren omprogramering og ikke boks. Gjorde det også på en 320d jeg hadde tidligere hos ESS. Den sotet veldig mye når jeg hadde kjørt rolig og så kjørte hardt. Sotet også godt når jeg kjørte på bane, men til vanlig brukskjøring var d null sot.. Er en omprogrammering av hjernen, ikke boks. Soter når jeg gir på etter vanlig kjøring ja, men ikke under normal kjøring. Har aldri kjørt den på banen, men om været blir dårlig i sommerferien skal jeg ned til nurburgring. Er det farlig at den soter endel/mye?
Fredrik Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 for det først m47 er ikke blant de nye dieslene.. det er n47...for det andre, du trenger ikke å spørre deg hvorfor jeg snakker om en stor effektøkning, det er har jeg forklart hele tiden, ettersom noen umiddelbart sa at røyk måtte være dårlig trimming. Anyways, Luftfilter er helt ok å bytte selv, men bytt veivhusventilasjonsfilter i samme slengen.. :)ligger ved siden av luftfilteret. Forøvrig må du av med mikrofilterhuset. 4 torx skruer. Det er ikke du som setter dagsorden i tråden... det gjør trådforfatteren og det er det jeg som moderator forholder meg til (og dermed du også). Jeg er temmelig overbevist om at det ikke spiller noen stor rolle hvorvidt vi snakker om M47TUD20 motoren eller N47D20 motoren i denne konteksten. En chippet moderne dieselmotor gjort på en skikkelig måte skal ikke ryke spesielt mye ved pådrag. Gjør den det vil den ikke passere en avgasstest i forbindelse med en EU-test og det er ingen tjent med.
Gjest Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 dette er bare helt tragisk.. denne feile dagsordenen du prater om kommer ene og alene av din påstand angående røyk og trimming. DERSOM bilen til trådstarter går som et lite helvette vil den også røyke som et lite helvette.. dersom den går dårlig og fremdeles røyker så er det dårlig chipping Ja. der har du helt rett. Men hvor bra den går vil jo være helt subjektivt, og ikke noe vi kan vurdere uten benkepapirer. Videre så har innusget på denne bilen mye å si. Er det helt gjensotet (som det ofte er) er forklaringen der, hverken mye effekt eller dårlig trimming. Dette er et disksujonsforum. jeg har gjort det klart at jeg er uenig i din påstand om at røyken kommer pga dårlig trimming. ja, den kan gjøre det, men det er på ingen måte noe automatisk kobling der. og jo, m47tud20 er helt forskjellig fra n47.. og "spesielt mye" er vel også en subjektiv sak.
Fredrik Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 dette er bare helt tragisk.. denne feile dagsordenen du prater om kommer ene og alene av din påstand angående røyk og trimming. DERSOM bilen til trådstarter går som et lite helvette vil den også røyke som et lite helvette.. dersom den går dårlig og fremdeles røyker så er det dårlig chipping Ja. der har du helt rett. Men hvor bra den går vil jo være helt subjektivt, og ikke noe vi kan vurdere uten benkepapirer. Videre så har innusget på denne bilen mye å si. Er det helt gjensotet (som det ofte er) er forklaringen der, hverken mye effekt eller dårlig trimming. Dette er et disksujonsforum. jeg har gjort det klart at jeg er uenig i din påstand om at røyken kommer pga dårlig trimming. ja, den kan gjøre det, men det er på ingen måte noe automatisk kobling der. og jo, m47tud20 er helt forskjellig fra n47.. og "spesielt mye" er vel også en subjektiv sak. Les trådforfatterens innlegg nr. 1 og 2 én gang til... han beskriver ikke en motor som er trimmet utover det man kan forvente fra en forhandler og dermed skal den forstatt kunne klare EU Norm-3... hvilket igjen betyr at den ikke skal sote vesentlig mer enn en original motor. Er dette vanskelig for deg å forstå ?
Gjest Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 det står ingenting om at den ikke greier det! den kan røyke en god del før den ikke greier det ja.. er det vanskelig for deg å forstå at det er feil å påstå at røyk utelukkende skyldes dårlig trimming? vi har jo til og med hørt fra andre i tråden her som har fått bilen sin trimmet av ess (tror jeg det var?) og den røyka ganske bra ved pådrag.. så er ess dårlige til å trimme da?
Fredrik Skrevet Juli 15, 2009 Skrevet Juli 15, 2009 det står ingenting om at den ikke greier det! den kan røyke en god del før den ikke greier det ja.. er det vanskelig for deg å forstå at det er feil å påstå at røyk utelukkende skyldes dårlig trimming? vi har jo til og med hørt fra andre i tråden her som har fått bilen sin trimmet av ess (tror jeg det var?) og den røyka ganske bra ved pådrag.. så er ess dårlige til å trimme da? Jeg får heller gjenta meg selv: "Alt er relativt og mitt poeng er at en frisk moderne turbodiesel ikke har en mørk (blålig/sort) eksos ved pådrag, men derimot en brunlig/grå eksos. Det er ellers korrekt som du skriver at alle dieselmotorer vil ha sot i eksosen ved maksimalt pådrag, men altså ikke en mørk sky som tåkelegger hele nabolaget... det er mer typisk for dårlig eller for mye trimming".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå