Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Trenger litt hjelp ang. montering av senkefjærer på E36 Touring! Planen er å kjøpe 40/30 senk. Men, har aldri montert dette før så lurer litt på fremgangsmåte.. :?

Er det slik at den orginale fjæra står i stort spenn slik at den må "komprimeres" får å kunne taes av? Eller er det bare å løfte opp bilen og skru løs demperen for så å plukke vekk fjæra? :?

Planen er å både kjøpe og montere senk i morgen da dette er den eneste dagen jeg har tid.. Så kjappe svar er ikke å forakte! :)

Noen som kunne laget en relativt detaljert fremgangsmåte? :D

Mvh,

Rannem

Skrevet

fjøra blir med fjørbeine ut. (demper og fjør sitter sammen) så må du bruke fjør klemme for å presse sammen fjøra. deretter er det bare å skru av muttra som sitter på toppen og ta av fjøra.

ikke sikkert du må presse sammen senke fjøra da denne blir en de kortere enn originale når du skal montere sammen igjen.

ikke så vanskli når du først har begjynt=)

Skrevet
fjør klemme

Hvor får jeg kjøpt dette?

Biltema. ;)

Sjekk også om du har piper som passer til mutteren på toppen av demperen. Du må holde igjen demperen med en umbrako el. som puttes igjennom pipa. Derfor bør du ha ein pipe med utvendig 6-kant.

IMG_1625Large.jpg

Skrevet
fjør klemme

Hvor får jeg kjøpt dette?

Biltema. ;)

Sjekk også om du har piper som passer til mutteren på toppen av demperen. Du må holde igjen demperen med en umbrako el. som puttes igjennom pipa. Derfor bør du ha ein pipe med utvendig 6-kant.

IMG_1625Large.jpg

Men hvorfor pipa? Kan ikke se hva den skal være godt for? :? Er jo bare ett lite hull for umbrako der..

Skrevet

Den "gamle" typen pluggnøkkel på 22mm passer ofte på mutteren i toppen av demper...!

Og hvis du borrer et litt større hull igjennom pluggnøkkelen får du også en umbraconøkkel nedi for å holde igjen demperstangen :)

Skrevet

Her er en grei fremgangsmåte.

Vi begynner foran:

- Mens bilen står på bakken, løsne den store mutteren (22mm) du ser på toppen av støtdempertårnet. IKKE mye, bare såvidt.

- Løsne hjulbolter, jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Fjern ledninger til bremsevarsler, ABS-føler og og bremseslange fra fjærbeinet.

- Du skal nå løsne to skruer (18mm) som sitter på baksiden av navet, disse kan sitte veldig hardt, så bruk mye rustløsemiddel. Når disse er løsnet, kan du skille nav og fjærbein fra hverandre.

- Løsne de tre boltene (13mm) på toppen som holder hele fjærbeinssatsen på plass. Nå kan du ta ned hele fjærbeinssatsen. Pass på lakk i hjulbue.

- Nå begynner moroa, ta fram fjærklemmer, Biltema sine har et skruehode på 21mm, mener jeg, eller så kan du bare bruke skralle og forlenger til å skru på dem. Har du skrustikke vil det gjøre denne jobben svært mye enklere.

- Fest en fjærklemme på hver side av fjæra.

Skru disse sammen til du ser at den gamle fjæra henger løst i fjærskåla.

- Skru av den store toppbolten. Nå vil det løsne noen deler, disse kan det være lurt å notere seg rekkefølgen på.

- Ta av den gamle fjæra og skru av fjærklemmene, her er det også veldig greit med en skrustikke.

- Bruk fjærklemmene til å klemme sammen den nye fjæra, resten er motsatt av det jeg allerede har skrevet. Denne fremgangsmåten gjelder også på motsatt side av bilen. Det eneste som skiller er at man fjerner en ledning mindre fra fjærbeinet.

Nå til bakakselen:

- Løsne hjulbolter, jekk opp bilen og ta av hjulet.

- Skru av bolt (18mm) som holder fast demperen. Når demperen løsner vil du se at fjæra spenner seg litt ut. Nå kan du få en kompis til å tråkke på navet mens du napper ut den gamle fjæra, er du litt sterk i beina klarer du det selv også.

- Sett inn ny fjær ved å tråkke på navet som nevnt over.

- Hvis du har en ekstra jekk, få lånt deg en hvis du ikke har. Plassér denne under navet og jekk opp til du får entret bolten til støtdemperen igjen.

- Skru på hjulet og slipp bilen ned, ferdig!

Dette er for ordens skyld bare en veiledning, sikkert mange som kan komme med flere opplysninger underveis.

Lykke til! :wink:

Skrevet
fjør klemme

Hvor får jeg kjøpt dette?

Biltema. ;)

Sjekk også om du har piper som passer til mutteren på toppen av demperen. Du må holde igjen demperen med en umbrako el. som puttes igjennom pipa. Derfor bør du ha ein pipe med utvendig 6-kant.

Men hvorfor pipa? Kan ikke se hva den skal være godt for? :? Er jo bare ett lite hull for umbrako der..

Nedi topplageret har du en stor mutter. Denne er skrudd fast i støtdemperstanga.

Stanga vil gå rundt når du skrur, derfor må du putte en umbrako oppi for å holde igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...