Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det eneste jeg ønsker å tilføye er at du kanskje bør sette av en del timer til denne jobben siden du aldri har gjort det før. :wink:

Hehe, ja! Planen var jo å bruke hele dagen idag.. Ca 10 timer.. Men tror jeg setter av hele helga til dette prosjektet :) Dette blir kos!

Skrevet
har du kompressor og mutter trekker tilgjengelig så går jobben en del fortere og enklere :)

Kompressor har jeg ikke.. Men muttertrekker, det har jeg :)

Skrevet
har du kompressor og mutter trekker tilgjengelig så går jobben en del fortere og enklere :)

Du greier det helt fint uten muttertrekker også. ;)

Skrevet

Du greier det helt fint uten muttertrekker også. ;)

Hehe, ja det er vell bare for latsabber det! :lol:

Skrevet

Da har prosjektet begynt! Dreit meg ut som faen på venstre framdempertårn... :lol: Klarte å dra over gjengene på 13 mm skruene.. Får derfor ikke løftet ned fjærsatsen.. Det eneste jeg komme på som kan gjøres er å demontere fjæra mens toppen sitter igjen i dempertårnet. Funker dette?

Ellers sliter jeg som faen med rustne bolter.. Helt vilt hvordan disse sitter! :?

Skrevet

Først; hvordan klarte du å strippe gjengene når skruene skal av/oppover???

Vel vel, gjort er gjort... du kan prøve å kløyve mutteren med en mutterkløyver eller meisel og hammer, men før du begynner på det ville jeg dekket til dempertårnet med filler eller gummimatte slik at du ikke hakker/striper det opp.

Bolten som holder demperen nede ved navet er alltid vanskelig (på alle bilmerker) og her må du bruke varme mens du skrur den av.

Få en kamerat til å varme godset der gjengene sitter med en propanbrenner, men pass på bremseslanger, abs følere og slitasjevarslere!

Etter at jeg fikk av disse boltene nede på demperene boret jeg ut gjengene i godset og satt inn gjennomgående bolter med låsemutter på.

I mine øyne en mye bedre løsning.

Skrevet
Først; hvordan klarte du å strippe gjengene når skruene skal av/oppover???

Vel vel, gjort er gjort... du kan prøve å kløyve mutteren med en mutterkløyver eller meisel og hammer, men før du begynner på det ville jeg dekket til dempertårnet med filler eller gummimatte slik at du ikke hakker/striper det opp.

Bolten som holder demperen nede ved navet er alltid vanskelig (på alle bilmerker) og her må du bruke varme mens du skrur den av.

Få en kamerat til å varme godset der gjengene sitter med en propanbrenner, men pass på bremseslanger, abs følere og slitasjevarslere!

Etter at jeg fikk av disse boltene nede på demperene boret jeg ut gjengene i godset og satt inn gjennomgående bolter med låsemutter på.

I mine øyne en mye bedre løsning.

Hmm.. Nei jeg viste tydeligvis ikke hvilken vei jeg skulle skru! Så jeg bare skrudde ivei, var satans hardt så satt på forlenger og dro til på alle mutterne.. Gjort er gjort.. Drit kjipt!

Jeg var tydeligvis akkurat for sen til å lese innlegget ditt. Klarte selvfølgelig å knekke hode på den ene bolten som går igjennom navet. men kan jeg kjøre på èn? :? Ellers må jeg borre å styre?

Skrevet
Jeg var tydeligvis akkurat for sen til å lese innlegget ditt. Klarte selvfølgelig å knekke hode på den ene bolten som går igjennom navet. men kan jeg kjøre på èn? Ellers må jeg borre å styre?

Da må du nok bore ut resten av bolten, (som er 12mm) start med å lage et godt kjørnemerke nøyaktig midt i den andre enden av bolten og start med en liten borr, 3-4mm f.eks. å jobb deg oppover til 10mm.

Da vil nok resten av bolten løsne av seg selv.

Men det er veldig viktig at du treffer i midten av bolten og at du borer paralelt innover i bolten slik at du ikke ødelegger hullet i navet.

Hvis gjengene i navet blir ødelagt gjør du bare som jeg nevnte å borer de helt vekk å setter inn en gjennomgående 12mm bolt med låsemutter på.

(Hvis du må gjøre dette så kjøp IKKE rustfrie bolter!)

Når det gjelder bolten på den andre demperen (hvis den er hel enda?) kan du få den av med bruk av varme ja, men hvis du har tillgang til luftverktøy vil en muttertrekker med slag kunne gå også.

Skrevet

Jessda! Satser på at GS selger den bolten.. Fikk av den ene fjæra etter litt om og men, problemet var jo selvfølgelig den andre! Har holdt på fra klokka 4 til nå med fire rustne kjipe bolter.. Trodde ikke disse skulle sitte så jævli! :P

Så lurer jeg egentlig på hvor mye jeg skal klemme sammen fjæra med fjærklemmene? :? Kai-P, du sa "til den henger løst". I Haynes bok viser illustrasjonen at øverste og nederste del av "sirkelen" på fjæra presser imot skåla nederst og øverst.. :? Når jeg prøvde å klemme sammen min fjær istad hadde jeg ikke sjangs til å rikke på fjæra, selvom klemmene var skrudd helt sammen. Turte heller ikke ta av toppen, da jeg var redd for at fjære fortsatt var i stort spenn... :? hvordan skal dette egentlig være?

Siste greie jeg lurer på foreløpig er det 13mm mutrene som holder selve fjærsatsen oppe. Kan jeg montere senkefjæra mens denne henger der?

Ble mange spørsmål her, men håper på svar :D

Takk!

Skrevet

hender att fjøra sitter rusta fast både oppe og nede i fjørskåla. bare å ta en flat trekker å presse fjøra ned til den løsner:)

der er den store mutteren på toppen som holder hele fjørsatsen. 13mm skruene sitter i fjørbeins lageret som blir med når du får opp mutteren på toppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...