Gå til innhold

BT med dyno kontroll i Trondheim og Hartge motoromprog.

Incognito
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer Hartge motoroppgradering av bilen 2007 320D

Jeg har forstått at motoromprogrammeringen erstatter det eksisterende motorprogrammet og er derfor ikke synlig ved kontroll.

Nå har derimot Biltilsynet i Trondheim kjøpt dyno og kjørt stor kontroll i helga. Jeg antar at typiske rånebiler er mer i faresonen enn en standard BMW, men Biltilsynet skrev i Adressaavisa at vanlige biler skal også sjekkes. Blir jeg stoppet med motoromprogrammering blir regninga meget høy. Norges mest chippede bil er VW Passat og slike kontroller kan bety svært redusert omsetning for alle tuningfirmaer.

Hva gjør dere som har Hartge motoromprogrammering i Trondheim?

Hvordan kan jeg lure dynoen på kontroll?

Gi meg trygghet og håp! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er vel ingen "trygg" måte å gjøre det på :)

Risikoen er der vel uansett :) Kommer jo litt an på hvordan du bruker bilen :) cruiser du rundt i sentrum hver helg og gasser mellom lyskryssa så er du vel dømt :) hehe

Men tror det skal mye til før dem luker inn en "voksen" mann med relativt ny BMW :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det bare er en omprogrammering ser jeg store problemer med bevisbyrden her om det er snakk om bruktbil, man kan jo bare si at man aldri har målt effekten på bilen og at den har vært slik så lenge du har hatt den. Om du kjøper en bil som har hatt 5 eiere, hvordan kan du vite om bilen var chipet når du kjøpte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike kontroller krever vel mye ressurser eller? De er vel avhengige å stå på strategiske plasser for å få stoppet aktuelle biler for deretter å enten følge deg eller sitte på din bil til trafikkstasjon for å måle effekten. Dette for å forhindre at bilen blir tuklet med før kontroll. Jeg tror nok dette er mere skremsels-propaganda for å spre frykt. Men kan godt være de fører sliker kontroller på kvelds- helgetid for å sjekke ungdomsbiler med turbobygg o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er alltid i faresonen om bilen er trimmet, men hva er alternativene om man ønsker slå systemet?

Jeg har lest på flere forum at man kan stille ned turbotrykket fra inni bilen osv., men er det mulig ved ECU-omprogrammering slik som Hartge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel men uansett så må vel motor ikke være igang, har hørt om slike bokser som kobles til OBD kontakten.

Antar om du tar ECU-omprog fra Hartge så må du nok innom Hartge å få lastet orginal program tilbake til bilen. Er vel noe slikt jeg gjør også. Jeg programmerer via OBD-kontakten i bilen og kan programmere bilen orginal igjen da orginal-programmet blir lagret som en back-up.

Litt ot: men tror jeg har lest på nett et sted at Danmark aksepterer tunet/chippa/omprogrammerte biler uten avgifter, eneste er krav om at utslippstallene må ligge innenfor det lovlige. De godtar kun firma som tuner bilene og utslippstall må dokumenteres. Enn om det kunne vært slik med Norge.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, den supraen på bildet hadde liksom mindre HK enn den skulle ha..haha, her lukte det nedjustering mens betjenten i bilen så en annen vei..haha, ikke narr meg til å le!

Den supran der er en NON-TURBO.. Er en kompis av meg som eier den :) så den er original bortsett fra filter og eksos :) Har ikke noe å vær redd for han nei :) Er så vidt over 200 Hk bare i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PGA boost controller muligheten skal en betjent / tjenestemann fra SVV sitte på deg når du kjører til der hvor di har dynoen slik at du ikke får justert ned underveis :(

Må justere med en gang du ser kontrollen da;) har bittelitt tid på deg da.

Men nå føler jeg det begynner å klikke rimelig for biltilsyn og politi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...