Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har planer om å kjøpe meg e34 som første bil :)

men er veldi usikker på hvilken.. kan ikke ha noe me for stor motor på grunn av forsikring og pris.

har sett en del på 525i og 520i,

520en er lettere å få tak, og billigere enn 525, men er jo kjekt med litt motor også.

Hva ambefaler dere ?

Noen som vet ca pris på forsikring for en 18åring me fersk lapp ?

takk for svar :)

Skrevet

Husk at forsikring er dobbelt så dyr når du er 18 ca da. Regna ut for en 525 og det km på 13-14 tusen mener jeg og huske.

Selv så ville jeg gått for en 525, eller om du ikke fant noen fine så i nød en dritt strøken 520 til lav pris :)

Skrevet

Jeg vil anbefale 525i 24v 192hk M50B25

Hadde en slik selv og det er en nydelig motor og perfekt for en så pass tung bil. 525i veier jo 1550kg.

En frisk 525i er også utrolig billig i drift og spesielt på langkjøring. Jeg hadde en ferietur i Sør-landet og hadde forbruk nede mot 0,65l/mil.

Bykjøring er nok dyrere, men snittforbruket bør ligge på 0,8-0,9l/mil.

Men plager forsikingen deg, så er jo ikke en 520i 24v 150hk noe dårlig valg, men denne motoren må jages litt mer for å få opp farten. Den er relativ lat på lavt turtall til å vær 6syl.

E34 må være en av verdens beste biler på tidlig 90-tallet. De er fantastisk å kjøre og har gode seter som passer perfekt til langkjøring. De er støyisolert, solid og stabil. Men E34 har hatt endel barnesykdommer og liker å spise Lambdasonder til frokost ved mye småkjøring.

Det er nesten ingen knirk og knark selv om bilen nærmer seg 300000km. Min gammelbil ble solgt ved 280000km og det var ikke en ulyd i den. Den lekket olje rundt veiva ved clutchen og kjøper byttet like godt clutch og alt med en gang. Da var motoren helt tett. Brukte ikke en dråpe olje, selv med tynn olje. Var ikke engang ventilpekk ved kaldstart om vinteren.

Skiftet olje når oljelyset kom på (ca. 12000km) og kjørte på Fina 5W-40 fra Europris. Funker faktisk veldig bra!

Men regn med å sjekke opp styreledd, støtdempere, bremseskiver. Dyrest er støtdempere. Jeg kjøpe Sachs Supergas og bilen ble perfekt.

Traversforingenen blir å ryke ved høy km! La et BMW skifte dette og da koster det ikke mye. De bruker 1time! Jeg byttet selv og sparte noen kroner, men det var en helvette og gjør det aldri mer.

Det værste er problemer med elektriske saker på motoren; Coiler, Lambda, Veivføler, LMM. Dette er det mange som har hatt problemer med. Alle ting er egnetlig bagateller, men problemet er finne hva som er feil og det er dette som kan koste endel.

Uansett finner du et strøkent og feilfri eksempler, så finner du ikke bedre bil i den prisklassen.

Lykke til!

har planer om å kjøpe meg e34 som første bil :)

men er veldi usikker på hvilken.. kan ikke ha noe me for stor motor på grunn av forsikring og pris.

har sett en del på 525i og 520i,

520en er lettere å få tak, og billigere enn 525, men er jo kjekt med litt motor også.

Hva ambefaler dere ?

Noen som vet ca pris på forsikring for en 18åring me fersk lapp ?

takk for svar :)

Skrevet

har 40% bonus og betaler 5900 ca for bmw m5 og det koster like mykje for meg og forsikre en 520.. finn deg en 5 serie med en motorstørrelse som er skjelden for forsikringsselskapet går ikkje på størrelse dei går på ulykkesstatistikken på dei forskjellige modellane! har gjensidige for dei andre selskapa er heilt umulige fram til du er 25..

Skrevet

gå for en 525 du, 520 har for liten motor for en så tung bil, synes jeg da, å da spesielt M20B20 som bare har 129 hk

Skrevet

Var vell disse svara jeg håpa på :)

har hørt at folk ambefaler 525er etter 1991 på grunn av at m50b25 motorene holder mye bedre, er det på grunn av at de kom me register kjde i stedet for reim? er det litt dumt å kjøpe en eldre e34 på grunn av dette ?

Skrevet
Var vell disse svara jeg håpa på :)

har hørt at folk ambefaler 525er etter 1991 på grunn av at m50b25 motorene holder mye bedre, er det på grunn av at de kom me register kjde i stedet for reim? er det litt dumt å kjøpe en eldre e34 på grunn av dette ?

Vel det meste koker vel ned til vedlikehold, men ja jeg tror egentlig at M50B25 er en mer driftsikker motor enn M20B25 i tilegg er det 192hk i M50 motoren sammenliknet med 170Hk i M20.

Skrevet

Har selv hadd E34 med m20b25, m50b25 og nå m60b40.

Kan ikke si at jeg kunne klage på noen av de.

M20`en hadde en veldig fin karakteristikk. Veldig god gassrespons, UTROLIG god lyd(2v per sylinder), rett og slett en veldig gjennomtenkt og stabil motor.

M50`en hadde litt mer kraft enn m20`en, men kan ikke kalle det for en sprek bil lell, den går merkbart bedre enn m20 maskinert E34 og går en god del bedre enn alminnelige personbiler. Gassresponsen og lyden er ikke mye til å skryte av.

M60`en er perfekt.

-

Betaler forresten 5200 på 16.000 hos gjensidige. 19år og 30% bonus

Skrevet

Hvor i landet man bor har mye å si på forsikringsprisen da. Jeg betaler 3000 i året for min 525 12v.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...