Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den som sa at naboene ikke trengte å klage til oss direkte - hvordan ellers skulle vi ha hørt dem? Denne saken er den første som har nådd ut til alle, gjort alle oppmerksomme på at det er folk som virkelig plages av dette. Derfor har vi denne debatten nå. Nå er en fin tid til å gå inn i en dialog og ikke minst kjøre det som dere "voksne" ville kallet en holdningskampanje. Hvor er NAF i denne debatten?

Hvorfor skulle NAF kommet inn i denne saken? For at de skal kjempe for å gi dere en egen bane å herje på?

Flere ganger tidligere har vel politiet vært innom treffene deres etter å ha fått klager? Hvorfor skulle det da være mer effektivt om naboene selv troppet opp hos dere for å be dere roe dere? Hvorfor skulle de risikere å troppe opp og havne i et skikkelig munnhuggeri? Når tidligere klager tydeligvis ikke har nådd frem, ser du jo at saken nå plutselig har fått mye oppmerksomhet og rånerne tydeligvis har forstått at det er bråk.

Flere tar til orde for at dere må få en døgnåpen herjeplass. Hvor skal den plasseres? Som sagt mange ganger tidligere vandrer lyden langt. Med den spredte bosetningen vi har i landet er det ikke enkelt å finne en plass som ikke er til sjenanse for noen.

• Svar 227
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Hvor er NAF i denne debatten? Håper inderlig ikke du, Øyvind Berg, er deres representant, for da melder jeg meg ut sporenstraks! De er allerede tafatte nok som de er! Med deres medlemstall burde de ha klart å presse gjennom hva som helst, men skjer det? Nei, bompriser og rushavgift øker stadig...tragisk...

Kravstore drittunger, uansett hva folk måtte mene.

Hvem mener du skal betale for gildet? mine skattepenger?

....

og Jay, grunnen til at de samme vant hele tiden i AS var at de er de beste til å kjøre.

Kravstore drittunger ja - hvordan ville verden sett ut uten oss? Vi hadde fremdeles sittet og slått to steiner mot hverandre og sagt ugh om ikke folk hadde krav å stå på!

Skattepengene mine, samt mye mer, går jo til ting som overhodet ikke interresserer meg, så hva gjør deg så spesiell at du skal slippe? Jeg kunne ikke gitt mer faen i en mini velodrome for syklister på Sola, eller ny grasmatte for Brodd IL. Men, som det ble sagt tidligere, det er en del av å være borger i et samfunn.

Og den eneste grunnen, særlig mot slutten, til at de samme vant AS hver gang er at KUN de samme kjørte hver gang!

Pr. nå har jeg ingenting med NAF å gjøre ut over engasjementet som instruktør, og da i hovedsak for utlendinger i oljefirma.

Når det gjelder AS, så tar du feil, nybegynnerklassen (mindre enn 5 løp) har vært hatt det største deltakerantallet hvert eneste år. Så din påstand der er direkte feil. Løpene opphørte på ingen måte pga. for få deltakere, men pga. for få personer til å arrangere løpene (alle ville kjøre, ikke arrangere).

Minivelodromen på Sola er vel såvidt jeg vet i all hovedsak finansiert av TS Konsernet, og kan ikke dras frem i denne sammenhengen.

Hvem som finansierer Brodd IL's gressmatte vet jeg ikke, men tipper at de både har medlemsavgift, loddsalg og "grasrotandelen". Dere gjør nada annet enn å klage selv.

Tilbake til NAF; husk at NAF har utrolig mange medlemmer, og er ett tverrsnitt av befolkningen, dermed mener de naturlig nok noenlunde det samme som stortingspolitikere/kommunepolitikere som også er ett tverrsnitt av den sammme befolkningen. Som du ser vil disse politikerne ha bompenger osv.

Du kan ikke forvente at NAF skal stille seg bak sivil ulydighet.

På samme måte som skiløyper, fotballbanevedlikehold og grendehusfester blir arrangert, gjennom dugnad og spleiselag.

Men rånemiljøet klarer jo knapt å plukke opp mcdonaldsbegrene sine, tror du virkelig at de klarer å ha en dugnad? Eller ett spleiselag?

Skrevet
På samme måte som skiløyper, fotballbanevedlikehold og grendehusfester blir arrangert, gjennom dugnad og spleiselag.

Men rånemiljøet klarer jo knapt å plukke opp mcdonaldsbegrene sine, tror du virkelig at de klarer å ha en dugnad? Eller ett spleiselag?

Dette blir jo ca. like logisk som å si at somaliere ikke klarer å la være å knivstikke folk og kjønnslemleste døtrene sine... Finnes råtne egg i enhver kurv, men spørsmålet er jo om man skal finne de råtne eggene og bli kvitt dem, eller kaste hele kurven.

Skrevet

Dette blir jo ca. like logisk som å si at somaliere ikke klarer å la være å knivstikke folk og kjønnslemleste døtrene sine... Finnes råtne egg i enhver kurv, men spørsmålet er jo om man skal finne de råtne eggene og bli kvitt dem, eller kaste hele kurven.

Problemet er jo som jeg har skrevet i flere dager at ingen tar avstand fra de råtne eggene i denne sammenhengen.

Dermed sitter ikke myndighetene med andre løsninger enn å kaste hele kurven.

Å asfaltere koster vel rundt 100kr pr kvadratmeter mener jeg, 100 biler er ca 1500kvm (5*3m). så må man ha litt plass til å BØRNE! minst 75*75m vil jeg tro, det er 5625kvm + en tilkomstvei på kanskje 50m (50m*5m) altså 250kvm. Da er vi på totalt 7375kvm med asfalt.

Altså er det bare å finne ett passende gjorde, hoste opp 7375kvm * 100kr = 737 500kr så har dere egen plass!

737 500kr delt på de 100 bilene som har plass på området er 7375kr pr bil, det må man kunne stå i.

Skrevet

problemet er at det sikkert bare er 10stk gamle volvoer og andre "sletne" biler som er ute etter å bare stå å "børne" og ødlegge bilene..vet det er mange der som vil ha større plass og noe mer en og spinne rundt i ring..betaler aldri en kr for å spinne sondt bil og dekk uten og få noe igjen for det..kaller meg selv ikke for noe råner.kjører ikke rundt og hører på høy musikk og cruser rundt i tette strøk og henger på bensin stasjoner....men er titt og ofte på det treffet og kikker..har dratt me meg gobilen ut et par ganger og skal innrømme at jeg har tatt noen rundinger for et par uker siden..og bilen bråker..(ikke bra) Men tror aldri jeg gidder og ødlegge dyre 265/30/19" dekk en gang til for å vise meg fram på en parkerings plass der 50% er totalt fraværende fra denne jord..stykt og si det , men det tør jeg og påstå..

Skrevet

Folk har jo prøvd på dette i alle år - men vi er jo "den store stygge ulven" i slike saker som dette. Med en gang det er snakk om ungdommer og unge voksne under 25 år, så stiller folk seg på bakbeina med en gang.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/102845 ... ingen.html

Kudos til han her, han har stått på for oss og alle andre med bil som interresse. Men han blir møtt av vegg etter vegg av byråkrati og mistro.

Jeg syns dette har tatt en positiv vending - i motsetning til mine første tanker rundt denne saken, syns jeg at det var bra av NRK å gjøre som de gjorde, for nå får vi litt debatt her i distriktet, og kanskje, hvis vi klarer å vise at vi er bare vanlig ungdom som vil ha det gøy, kanskje kan få til noe for alle ungdommer i distriktene rundt.

En annen ting - vi har hatt de ukentlige samlingene våre gang på gang på gang på gang uten tilstedeværelse av politi. Hvordan tror du folk tar klagene da? Uten at det ble konsekvenser, brydde folk seg lite om klager - nå ser det ut til at det blir en skjerpings, og da vil flere være mer aktsomme.

Hadde naboene derimot kommet frem til oss, stilt seg blant bilene, og sagt sin mening høyt til alle, ville brorparten ha reagert med å tenkt at "Ok, vi skal prøve å være litt stillere"

Ja, jeg kan se for meg masse halloy og styr og folk som burner på trass da - men jeg kan og se for meg at folk intern ville ha gitt dem sanksjoner i form av uthengelse og kjefting - men utstengelse tror jeg neppe - det er en solidarisk gjeng dette, til tross hva folk må mene.

Men måten det ble gjort på nå - med lusking i buskene med kamera, og "baksnakking" til media og slikt - da må du regne med at folk reagerer litt negativt fra vår side.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/105862 ... vaere.html

Jeg var ikke med på denne igår, av diverse årsaker.

Skrevet
Hadde naboene derimot kommet frem til oss, stilt seg blant bilene, og sagt sin mening høyt til alle, ville brorparten ha reagert med å tenkt at "Ok, vi skal prøve å være litt stillere"

Ja, jeg kan se for meg masse halloy og styr og folk som burner på trass da - men jeg kan og se for meg at folk intern ville ha gitt dem sanksjoner i form av uthengelse og kjefting - men utstengelse tror jeg neppe - det er en solidarisk gjeng dette, til tross hva folk må mene.

Men måten det ble gjort på nå - med lusking i buskene med kamera, og "baksnakking" til media og slikt - da må du regne med at folk reagerer litt negativt fra vår side.

Du er klar over at dere motsier dere selv med dette? "Selvjustis er en fæl ting", "Kan ikke ta internt oppgjør, for da risikerer vi splitting av gruppa, og alt kan opphøre" etc. Hvorfor skulle dere da plutselig ha gjort slike interne oppgjør med bråkmakerne om naboene hadde sagt fra selv?

Enhver luring bør være såpass oppegående at man forstår at det oppstår svært mye lyd i forbindelse med for eksempel burning og rusing. For mange er det høyest mulig lyd som teller. For det er jo så tøft! Samtidig bør man vite at man gjør dette bare få meter fra bolighus, selv om det er en rad med trær og en motorvei mellom.

En løsning hvor naboene tropper opp og havner i munnhuggeri med den rake motsetning (rånergruppen) er ingen ideell løsning. At naboene går til media er for meg helt fint. Spesielt etter hva som har kommet frem i tråden her om at ingen vil ta noe initiativ til å foreta noen intern opprydning. Nå har dere blitt mer eller mindre tvunget til å gjøre det.

At det trues med sivil ulydighet er bare barnslig, rett og slett.

Skrevet

Kudos til han her, han har stått på for oss og alle andre med bil som interresse. Men han blir møtt av vegg etter vegg av byråkrati og mistro.

.

Jeg vet ikke om du vet denne hemmeligheten, men OLAV GJØR DETTE FOR Å TJENE PENGER...

Det har han selv sagt.

Har ikke han også lånt vekk parkeringsområdet sitt til rånere? det ble selvfølgelig bare tull og slutt på det.

Se denne kommentaren i Aftenbladet:

Innsendt av Ine Egeland, 30.07.2009 09:59:13

Jeg jobber selv på CHC Helikopter Service på Forus, og hver mandag ser jeg tydelige spor etter biltreffet fra søndagen før. Parkeringsplassen er fylt med søppel som rånerne ikke klarer plukke opp etter seg. MacDonaldspapir, pizzaesker, røykpakker og drikkebeger ligger spredt over hele området, sammen med ett par ødelagte dekk

Så lenge dere ikke oppfører dere, så får dere ingen sympati. Og dere er ikke skumle nok til at noen frykter dere. HA kan gjøre som de vil fordi folk er redde dem, men dere er ikke helt der.

Selvfølgelig er det naturlig at naboene tar kontakt med politiet når noe ulovlig foregår, og som du selv sier, så tok ikke politiet tak i det. Dermed ble media kontaktet, som er de som skal sørge for at politiet gjør jobben sin.

Dere MÅ ha intern justis om dere skal kunne leve videre, ellers kommer dere til å bli jaget vilt i uoverskuelig fremtid.

Skrevet

Du er klar over at dere motsier dere selv med dette? "Selvjustis er en fæl ting", "Kan ikke ta internt oppgjør, for da risikerer vi splitting av gruppa, og alt kan opphøre" etc. Hvorfor skulle dere da plutselig ha gjort slike interne oppgjør med bråkmakerne om naboene hadde sagt fra selv?

Enhver luring bør være såpass oppegående at man forstår at det oppstår svært mye lyd i forbindelse med for eksempel burning og rusing. For mange er det høyest mulig lyd som teller. For det er jo så tøft! Samtidig bør man vite at man gjør dette bare få meter fra bolighus, selv om det er en rad med trær og en motorvei mellom.

En løsning hvor naboene tropper opp og havner i munnhuggeri med den rake motsetning (rånergruppen) er ingen ideell løsning. At naboene går til media er for meg helt fint. Spesielt etter hva som har kommet frem i tråden her om at ingen vil ta noe initiativ til å foreta noen intern opprydning. Nå har dere blitt mer eller mindre tvunget til å gjøre det.

At det trues med sivil ulydighet er bare barnslig, rett og slett.

Hvorfor er du så forbanna opphengt i den sivile ulydighets greia - har jo forklart opp og ned i mente at jeg ikke har noe med det å gjøre - finn på noe nytt.

Dere, nei - jeg, ja - motsier meg selv på dette fordi, ja jeg har sett at et internt oppgjør er på sin plass her. Ikke vær så opphengt i enkelt innlegg at du ikke klarer å se utviklingen i debatten.

Vi er delte - delte mellom de som vil bråke, vil herje, vil stå opp mot myndigheter, regler og fedre - og så har du den gjengen jeg tilhører, som bare vil ha en plass å samles for sosiale sammenkomster og dekksparking.

MEN, vi har aldri stått så sterkt sammen som nå - nettopp fordi folk som deg skjærer alle over en kam - og da samles vi som gruppe mot dette.

Og ja, det er tøft med høy lyd, høy fart, mye motor og lange sladder - til et punkt. Men hvem setter den grensen? Du som ikke har interresse for dette, eller de som har? Hvem er du til å kritisere hva folk syns er tøft eller ei?

Gå smør kjedet ditt og dop deg, syklist... (ser du hvordan jeg skjærer alle syklister over en kam? Ble du klokere?)

Skrevet

.

Jeg vet ikke om du vet denne hemmeligheten, men OLAV GJØR DETTE FOR Å TJENE PENGER...

Det har han selv sagt.

Har ikke han også lånt vekk parkeringsområdet sitt til rånere? det ble selvfølgelig bare tull og slutt på det.

Se denne kommentaren i Aftenbladet:

Innsendt av Ine Egeland, 30.07.2009 09:59:13

Jeg jobber selv på CHC Helikopter Service på Forus, og hver mandag ser jeg tydelige spor etter biltreffet fra søndagen før. Parkeringsplassen er fylt med søppel som rånerne ikke klarer plukke opp etter seg. MacDonaldspapir, pizzaesker, røykpakker og drikkebeger ligger spredt over hele området, sammen med ett par ødelagte dekk

Så lenge dere ikke oppfører dere, så får dere ingen sympati. Og dere er ikke skumle nok til at noen frykter dere. HA kan gjøre som de vil fordi folk er redde dem, men dere er ikke helt der.

Selvfølgelig er det naturlig at naboene tar kontakt med politiet når noe ulovlig foregår, og som du selv sier, så tok ikke politiet tak i det. Dermed ble media kontaktet, som er de som skal sørge for at politiet gjør jobben sin.

Dere MÅ ha intern justis om dere skal kunne leve videre, ellers kommer dere til å bli jaget vilt i uoverskuelig fremtid.

Klart han vil tjene penger, han investerer jo i dette. Han må få noe igjen for arbeidet.

Angående kommentaren fra Aftenbladet - ja, men hvis kommunen hadde satt opp søppeldunker, type parkdunker, ville det ha vært en plass for alt søppelet! Det finnes ikke en plass å kaste ting.

DESSUTEN - så er det mange lastebilsjafører som bruker parkeringer som rasteplass og overnatting (sikkert uten lov), og jeg har sett hele dunker med mobil olje, anti-freeze og kartonger med røyk og bokser med brus ligge og flyte rundt disse lastebilene. Så selv om rånerne her har skyld i at det ser ut som et sprengt horehus etter oss, deler vi den med andre også.

Men gjort er gjort, og i ettertid vil jeg kanskje si at dette har vært en bra ting, at det er kommet til dage for debatt og innspill fra samfunnet.

Skrevet

Angående kommentaren fra Aftenbladet - ja, men hvis kommunen hadde satt opp søppeldunker, type parkdunker, ville det ha vært en plass for alt søppelet! Det finnes ikke en plass å kaste ting.

Hahahaha! Hvor saklig er denne grunnen til at man kan slenge søppel ifra seg? :lol: Ta det med i bilen om det ikke er søppeldunker da, såpass vett har rånere vel :roll:

Skrevet
haha! Nei, den ble litt drøy fra deg da.. nå er jeg ikke kjent i molde da, men tipper du ikke må lange veien for å stå på snowboard om vinteren?

Si du må reise 8 timer, EN VEI, når du skal stå på snowboard om vinteren.. DA skal du få begynne å klage på at du vil ha et innendørsanlegg, eller kunstsnø..

Men jeg vil også som dere ha en plass HELE tiden. Haha :-D

Såklart mente jeg ikke at jeg skal kreve en innendørs skihall, og ser på det som høyst usannsynlig! :wink:

MEN det er akkurat like drøyt av dere å klage på at dere ikke har plass å herje. :D

Men det er ikke alle av oss som klager på å ikke ha en plass å herje, noen av oss vil faktiskt bare ha en plass vi kan samles ;)

Ang denne:

http://www.aftenbladet.no/lokalt/105862 ... vaere.html

At de ikke sladder reg nr, går faktiskt helt fint for min del.. Nå slipper vi kanskje de som herjer rundt..

"- Vi vil bare ha en plass å være, var omkvedet på p-plassen. Eller et sted å børne." Tipper det var han ene ^^

Men for all del, hadde det vert mulig med en herjeplass, hadde jeg ikke takket nei!

Men, jeg ser jo selv at det ikke går..Litt fornuft har jo jeg og :)

Men en plass vi kan parkera, være sosiale, snakke etc..ja..

Skrevet

Og ja, ang søppel.. Det er jo jæklig irriterende å måtte plukke opp dette!

Det er ikke så vanskelig å ta røykpakken inn i bilen, og kaste den hjemme(eller når du kommer ut på motorveien:P)...

Og forresten, på Kvadrat så måtte de fikse parkeringsplasser for nesten 200 000kr i året, pga burning etc..

Så jeg forstår at folk ikke vil ha oss, så lenge noen ødelegger..

Skrevet

Hahahaha! Hvor saklig er denne grunnen til at man kan slenge søppel ifra seg? :lol: Ta det med i bilen om det ikke er søppeldunker da, såpass vett har rånere vel :roll:

Hadde det vært synlige dunker, så hadde folk tenkt seg om før de dumpet dritten på bakken - hvordan ser det ut på fotballkamp eller kino? Det ser jævligt ut, men så er og søppeldunkene sannelig blitt fyllt opp de og.

Skrevet

Hadde det vært synlige dunker, så hadde folk tenkt seg om før de dumpet dritten på bakken - hvordan ser det ut på fotballkamp eller kino? Det ser jævligt ut, men så er og søppeldunkene sannelig blitt fyllt opp de og.

Om dunker må være synlige for at vedkomne skal tenke, ja da .....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...