Jay-O Skrevet Juli 29, 2009 Forfatter Skrevet Juli 29, 2009 Nei, jeg forsvarer egentlig ingenting av den kjøringen,Det som jeg syns nå i ettertid jeg ikke presiserte godt nok hos NRK er at vi fordømmer alt som har med farlig kjøring, i trafikken, men at på et lukket område vil alle være oppmerksomme på den risikoen (det er risiko i alt vi gjør, derfor det er så spennende for enkelte) og kan da velge å la være. Hadde vi hatt et skikkelig motorsport senter, hvor alle var velkomne, gamle som unge, vil jeg kunne se for meg to scenarioer - 1; Han har ikke lappen, men er i stand til å føre bilen skikkelig og klarer å kontre sladden - eller - 2; Han har fått kjørt ifra seg, han har kjent på kroppen hva krefter som jobber mot han når han kjører fort og uansvarlig, og vil derfor ikke ta svingen i den hastigheten som han gjorde. Naboene sin klage på støy og bråk er, i mangel av et bedre ord, tåpelig. Her bor de ved en motorvei, en vel trafikkert EUROPAVEI, der tungtransport er en daglig affære. Det er snakk om en dag i uka der "alle" samles, dog det finnes nok de som bruker den plassen til å samles ellers. Området er regulert til industri, og det vil derfor være støyende område iflg reguleringsplanen til kommunen Det å argumentere med at ungene griner fordi de ikke får sove, tyder på at foreldrene slurver med medikamentene de ungene skulle hatt. I motsetning til de fleste unger, som ville ha grått fordi de helst ville vært oppe lengre for å se på rånerne og bilene, så tror jeg disse har blitt mer stresset av faren som blir fly forbanna og roper og skriker etter disse "jævla rånerne". Jeg begynner å tenke, Berg, at du er midt i 30 åra, med 2-4 unger og kone, og kanskje du bor på Forus, selv om det står Sandnes i profilen din. Det er ihvertfall det inntrykket du sender til oss andre. Det skjedde sikkert en voldsom endring i holdningene mine til rånere, når jeg ble 30 år for ehh.. 4 dager siden? Jeg har tilfeldigvis 2 unger, men tror ikke det betyr at jeg har mer imot rånere for det. Jeg har vært leder av NAF Motorsport Stavanger i to år, og prøvd å arrangere LOVLIG billøp for alle registrerte biler mindre enn 400m fra stedet dere spinner rundinger, det var det såppas lite interesse for å drive fra andre at vi måtte gi opp hele greia. Både jeg og hun jeg deler postkasse med satt oss ned for å se innslaget på nyhetene og hadde godt håp om at du klarte å gi ett nyansert og fornuftig bilde på det som skjedde der ute. Men som nevnt tidligere, så tabbet du deg ut med å ikke ta avstand fra de som grisekjørte. Det er ikke ett lukket område dere kjører på, så dermed må dere forholde dere til gjeldende regler. Jeg har faktisk vært på treffet dere på forus en gang, jeg var der ikke så lenge, men mens jeg var der så var det ingen tullekjøring (utenom HC som etter litt provosering la en liten sladd med M5'en). Forøvrig så bor jeg ikke på Forus. Tror du virkelig at noen gidder å lage ett område for tullkjøring? Det er en fullt brukbar bane mindre enn en times kjøring fra Stavanger, og dere rånere stiller ikke opp der for å kjøre. Hvorfor ikke? Hvis dere ikke klarer å kjøre der, så klarer dere ikke kjøre på en "voksen" bane. Jeg har nok kjørt mer sidelengs i rogaland enn de fleste på forumet her, etter 12 år med BMW. Autoslalomen i regi av NAF Motorsport var en farse - samme tullingene som vinner hver gang, til tross for feil, samme bane, samme alt, masse regler og tull og tøys som de som herjer tydeligvis ikke var intressert i å ha med å gjøre. De vil bare ha en plass å samles og ha det gøy. Ikke rart det ble skrinlagt. Jeg kjører og på Reve en gang i blant. DET ER EN GOKART BANE! Ikke er det lov å svi dekka noe særlig, og du får kun lekt deg i 1ste og 2ndre gir (3. og hvis du har diesel ) - Det er mange av oss som er der ute og kjører, og som er medlem av interressegrupper som BMWCCN og Miata Klubben. Banen er vel kun 1200 meter lang eller noe, og gøy teknisk, men det kan ikke sammelignes med ACR, Rudskogen, Vålerbanen eller det planlagte Sokndals banen. Det er bare vi som er seriøse som er intressert i ha en skikkelig bane, men med det gode, kommer det onde, derfor er jeg tydeligvis blitt representant for de som bare vil herje en plass også. EDIT: Strøk min kritikk til H_c - min personlige mening betyr ikke noe her.
Jay-O Skrevet Juli 29, 2009 Forfatter Skrevet Juli 29, 2009 Forøvrig er jeg også glattkjøringsinstruktør, og jeg skal love deg at våre kurs (NAF) hadde betydd fåkk åll blomkål i den ulykken i tananger. Våre kurs har stort sett budskapet " kjør saktere når det er glatt". Kanskje du bør revurdere kursinnholdet da, hvis det ikke er til noe nytte? Jeg lærte meg å kontre sladder på Reve, da det tunge dieseldyret mitt først understyrte pga for høy fart inn, og overstyrte pga vektfordelingen fremover da jeg bremset godt inni svingen. Det ville ha reddet de den morgenen (Ryktes om alkohol, men det vet jeg ingenting om).
wirrumsen Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 ... Nå skjønner jeg hvorfor ting ikke skjer her til lands. Alle skal sitte oppå hver sitt apeberg og nekter å erkjenne de andre parter.Jeg prøver å åpne opp for en offentlig debatt, og ved debatt så vil du både gi og motta kritikk. Men dette ser jeg går over stokk og stein. Vi får se på søndag hva som skjer. Det er meldt om flere som vil ha en sivil ulydighets aksjon, men jeg ser ikke hvordan vi skulle fått til det og vinkle det i vår favør. .... Det har, så vidt jeg vet, ikke skjedd en eneste alvorlig ulykke på plassene vi/de har samlet seg i alle år. Det har oppstått farlige situasjoner med folk som kan drifte lager doughnuts, og en eller annen bonde tulling går utpå og heller olje på plassen, og som resultat så mister han "som har roen" kontrollen. Det har hendt. Men å si at det er en katastofe waiting to happen er feil, for alle er inneforstått at shit happens, det er ikke med vilje, og hvis du ikke er villig til å ta risikoen, hold deg unna! Det er derfor du ikke ser de peneste og beste bilene på repotasjen, for de er stort sett parkert bak en rekke av sånne folk som mercen og sierraen - la de selv ta støyten... Og de "retardene" du så i innslaget er et resultat av NRK`s fremstilling av oss. De kunne fint ha kommet bort og bedt oss om hva vi syns, der vi stod og hadde photoshoot og polerte bilene, men det var de ikke intressert i. Sivil ulydighet? Om dere vil bæsje fullstendig på leggen; go ahead... Når dere skal forsøke å fremstå som trivelige, fredelige rånere som slett ikke bråker som naboene påstår, er jo ikke akkurat sivil ulydighet det som fronter deres sak aller best... Du sier jo også gjentatte ganger at Merc'en og Sierraen føres av idioter som ødelegger alt. Helt korrekt. Men i stedet for at dere tar aksjon overfor disse, hamrer dere løs på naboene som helt rettmessig klager, bare fordi dere er redd for at gjengen skal bli oppløst. Dere har mange ganger allerde hatt muligheten til å rydde opp i interne rekker. Naboene har klaget gjentatte ganger. Ei heller har du noe grunnlag for å hetse NRK for at de benyttet opptak fra herjingen i innslaget. Det er jo akkurat det saken går ut på! At folk driver på sånn. Det er disse som høres og må fjernes. Ikke resten av dere. Så lenge dere fremdeles holder disse som en del av gjengen, vil dere aldri komme i land i forhold til naboene. Det er ikke naboene som er problemet i denne saken. Det er ikke politiet. Det er ikke de fredelige rånerne som ikke gjør annet av seg enn prat. Det er utskuddene som spinner og herjer. Ta problemet ved rota i stedet for å skylde på alle andre og kalle uskyldige for merr og idioter og alt annet. For å få noe respekt må dere utvise ydmykhet. Dere sitter selv på nøkkelen i denne saken. Men dessverre ser det ut til at dere er i ferd med å kaste den nøkkelen på havet...
Jay-O Skrevet Juli 29, 2009 Forfatter Skrevet Juli 29, 2009 Sivil ulydighet? Om dere vil bæsje fullstendig på leggen; go ahead... Når dere skal forsøke å fremstå som trivelige, fredelige rånere som slett ikke bråker som naboene påstår, er jo ikke akkurat sivil ulydighet det som fronter deres sak aller best... Tror du jeg ikke vet det - derfor er jeg ikke med på å planlegge noe sånt! Jeg skrev jo det at jeg ikke kan se hvordan det skal hjelpe! Du sier jo også gjentatte ganger at Merc'en og Sierraen føres av idioter som ødelegger alt. Helt korrekt. Men i stedet for at dere tar aksjon overfor disse, hamrer dere løs på naboene som helt rettmessig klager, bare fordi dere er redd for at gjengen skal bli oppløst. Dere har mange ganger allerde hatt muligheten til å rydde opp i interne rekker. Naboene har klaget gjentatte ganger. Naboene har klaget - til alle andre enn oss! Istedenfor å stå i buskene og filme, hva med å komme frem til oss og snakke? Jeg for min del hadde roet ting ned hadde jeg vært en av spinnerne. Ei heller har du noe grunnlag for å hetse NRK for at de benyttet opptak fra herjingen i innslaget. Det er jo akkurat det saken går ut på! At folk driver på sånn. Det er disse som høres og må fjernes. Ikke resten av dere. Så lenge dere fremdeles holder disse som en del av gjengen, vil dere aldri komme i land i forhold til naboene. Så du mener de ikke viser slagside når de kun viser sladding og bråk? Det var aldri så mye bråk som når NRK dukket opp med sine kameraer - det var relativt rolig frem til da! Er ikke sikker, for jeg snakket aldri med de; men det var visst sånn sagt at de skulle lage en kul reportasje av oss og vise på TV - aldri at det var en klagesak. Og det er jo en case for PSU om dette er sant! Det er ikke naboene som er problemet i denne saken. Det er ikke politiet. Det er ikke de fredelige rånerne som ikke gjør annet av seg enn prat. Det er utskuddene som spinner og herjer. Ta problemet ved rota i stedet for å skylde på alle andre og kalle uskyldige for merr og idioter og alt annet. For å få noe respekt må dere utvise ydmykhet. Dere sitter selv på nøkkelen i denne saken. Men dessverre ser det ut til at dere er i ferd med å kaste den nøkkelen på havet... Ja, derfor vil du nok ikke se eller høre noe til "oss andre" på søndag - vi vil gjøre som vi alltid har gjort, fortsette og ha det sosialt sammen og vise frem bilene våre. Om de som herjet sist søndag tør å dukke opp får vi se på, men politi vil nok ta hånd om de på veien dit. Skylder ikke på alle andre - hun som jeg kalte for "merr" i innslaget er jo ikke med på å hjelpe saken. Derfor den stygge kommentaren. Hun er jo en del av den gruppen for det om jeg syns hun oppfører seg dumt.
ØyvindB Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Forøvrig er jeg også glattkjøringsinstruktør, og jeg skal love deg at våre kurs (NAF) hadde betydd fåkk åll blomkål i den ulykken i tananger. Våre kurs har stort sett budskapet " kjør saktere når det er glatt". Kanskje du bør revurdere kursinnholdet da, hvis det ikke er til noe nytte? quote] Nei, kursinnholdet er helt riktig! Du må kjøre saktere når det er glatt.
wirrumsen Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Naboene har klaget - til alle andre enn oss! Istedenfor å stå i buskene og filme, hva med å komme frem til oss og snakke? Jeg for min del hadde roet ting ned hadde jeg vært en av spinnerne. Så du mener de ikke viser slagside når de kun viser sladding og bråk? Det var aldri så mye bråk som når NRK dukket opp med sine kameraer - det var relativt rolig frem til da! Er ikke sikker, for jeg snakket aldri med de; men det var visst sånn sagt at de skulle lage en kul reportasje av oss og vise på TV - aldri at det var en klagesak. Og det er jo en case for PSU om dette er sant! Nå har jeg ikke sett NRK-innslaget, så jeg kan ikke si noe om det. Spiller ingen rolle om det var rolig frem til de dukket opp. Bare å se på asfalten på parkeringsplassen så forstår man at det har vært en del støy tidligere. Når det gjelder at naboene kunne ha tatt kontakt med dere; det behøver de ikke. Opptil flere ganger har de klaget til andre instanser. Når dere så har fått tilbakemelding så bør man ha tatt hintet. Ingen av dere virker jo å ha vært modig nok til å ta et oppgjør med bråkmakerne. Og da forventer dere at naboene skal ta kontakt med dere? Dersom du har nachspiel ei natt og onkel Blå plutselig banker på døra etter at de har fått klager på støy; roer du da ned, eller fortsetter du fordi det ikke var klageren selv som banket på døra?
hylle Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Dersom du har nachspiel ei natt og onkel Blå plutselig banker på døra etter at de har fått klager på støy; roer du da ned, eller fortsetter du fordi det ikke var klageren selv som banket på døra? Party like rockstars!!!!!!
Marius2002 Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Hahaha! Take a chillpill rånere. Dra på bane å kjør ifra dere der og stikk å ta en pils på en bar etterpå. Det sier seg selv at man ikke skal herje utenfor boliger eller i nærheten. Og sålenge man er der når andre driver på så støtter man indirekte denne herjingen. Vittig å lese denne tråden by the way!
oddis Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Hahaha! Take a chillpill rånere.Dra på bane å kjør ifra dere der og stikk å ta en pils på en bar etterpå. Det sier seg selv at man ikke skal herje utenfor boliger eller i nærheten. Og sålenge man er der når andre driver på så støtter man indirekte denne herjingen. Vittig å lese denne tråden by the way! Du får det til å høres enkelt ut. Bane? Hvilken bane skal de dra på? En gocart-bane? Jeg bor omtrent oppi Vålerbanen, og det er bare det siste år vi ungdommen i bygda har fått kjøretid med egne arrangement. Kjøre en time for å kunne rase fra seg er uholdbart, uansett hva folk måtte mene. Skal man få bukt med problemet _må_ man ha åpen plass for slik aktivitet omtrent 24/7. Også må man håndheve idiotkjøring langs veien STEINHARDT, om en slik mulighet foreligger. Men det er garantert noen som vil ødelegge og spinne som tullinger uansett, men disse må man heller bare gi faen i. Dette er noe politiet herover har fått klar beskjed om. Beste er selvsagt om folk bli forbannet på folk som ødelegger, så de får det fra sine "egne".
Marius2002 Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Hahaha! Take a chillpill rånere.Dra på bane å kjør ifra dere der og stikk å ta en pils på en bar etterpå. Det sier seg selv at man ikke skal herje utenfor boliger eller i nærheten. Og sålenge man er der når andre driver på så støtter man indirekte denne herjingen. Vittig å lese denne tråden by the way! Du får det til å høres enkelt ut. Bane? Hvilken bane skal de dra på? En gocart-bane? Jeg bor omtrent oppi Vålerbanen, og det er bare det siste år vi ungdommen i bygda har fått kjøretid med egne arrangement. Kjøre en time for å kunne rase fra seg er uholdbart, uansett hva folk måtte mene. Skal man få bukt med problemet _må_ man ha åpen plass for slik aktivitet omtrent 24/7. Også må man håndheve idiotkjøring langs veien STEINHARDT, om en slik mulighet foreligger. Men det er garantert noen som vil ødelegge og spinne som tullinger uansett, men disse må man heller bare gi faen i. Dette er noe politiet herover har fått klar beskjed om. Beste er selvsagt om folk bli forbannet på folk som ødelegger, så de får det fra sine "egne". Såklart om en åpen plass er en lovlig mulig om man kjemper for det er jo dette ypperlig. Og det siste du sa at de får kjeft ifra "egne" er kanskje det beste fordi da innser de selv hvor lite kul de egentlig er. Om det kan være åpent 24/7 er heller tvilsomt da man må være stille etter klokken 23:00 i Norge. Om da ikke noe spesielle ting dukker opp. Jaja dere får styre på! Lykke til!
hylle Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Debatten er ikke over den.. Ikveld kl 8 på maxi i Sandnes blir det nytt rånetreff hvor Nrk skal dukke opp.. så da blir det mer show på tv imårra
Gislius Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Jeg har vært leder av NAF Motorsport Stavanger i to år, og prøvd å arrangere LOVLIG billøp for alle registrerte biler mindre enn 400m fra stedet dere spinner rundinger, det var det såppas lite interesse for å drive fra andre at vi måtte gi opp hele greia. Jeg har faktisk vært på treffet dere på forus en gang, jeg var der ikke så lenge, men mens jeg var der så var det ingen tullekjøring (utenom HC som etter litt provosering la en liten sladd med M5'en). Forøvrig så bor jeg ikke på Forus. Tror du virkelig at noen gidder å lage ett område for tullkjøring? Det er en fullt brukbar bane mindre enn en times kjøring fra Stavanger, og dere rånere stiller ikke opp der for å kjøre. Hvorfor ikke? Hvis dere ikke klarer å kjøre der, så klarer dere ikke kjøre på en "voksen" bane. Jeg har nok kjørt mer sidelengs i rogaland enn de fleste på forumet her, etter 12 år med BMW. Når prøvde dere å få til det? Tror da ikke Jay-O mener et område for tullkjøring, i sånn forstand.. Jeg har kjørt et par ganger på reve, men det er ALT for dårlig info om disse dagene.. Vet KNA har en side, men føler ikke at de stemmer helt.. Å når det står feks "Porsche klubb" på sidene der, så er det jo ikke så mange som vet at andre og har lov å kjøre der.. Men er jo ikke alle som tillater det, feks opel klubben tror jeg det var, da fikk KUN opler kjøre.. Så er det og mange som synes banen er for liten.. Jeg syns faktiskt det er en del som kjører av og til, men at det blir litt lange kø'er.. Skulle rett å slett vert mer bilkjøring der ute!
Gislius Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Debatten er ikke over den.. Ikveld kl 8 på maxi i Sandnes blir det nytt rånetreff hvor Nrk skal dukke opp.. så da blir det mer show på tv imårra Hvilke treff da? et av disse sivil ulydighet greiene? ^^ Eller et av de snille?
ØyvindB Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Du får det til å høres enkelt ut. Bane? Hvilken bane skal de dra på? En gocart-bane? Jeg bor omtrent oppi Vålerbanen, og det er bare det siste år vi ungdommen i bygda har fått kjøretid med egne arrangement. Kjøre en time for å kunne rase fra seg er uholdbart, uansett hva folk måtte mene. Skal man få bukt med problemet _må_ man ha åpen plass for slik aktivitet omtrent 24/7. Kravstore drittunger, uansett hva folk måtte mene. Hvem mener du skal betale for gildet? mine skattepenger? Jeg har kjørt til våler, rudskogen, sigdal og finnskogen for å kjøre bil på bane. Dere klarer ikke en gang å kjøre en time for å finne en bane? Om ettpar måneder skal jeg kjøre ca 3000km for å kjøre noen runder på en "litt større" bane. Hvis dere tror at KNA Sokndal kommer til å åpne for all slags tullball på den nye hardt tilegnede banen sin, så tror jeg nok dere kommer til å bli fryktelig skuffet. og Jay, grunnen til at de samme vant hele tiden i AS var at de er de beste til å kjøre.
oddis Skrevet Juli 29, 2009 Skrevet Juli 29, 2009 Du får det til å høres enkelt ut. Bane? Hvilken bane skal de dra på? En gocart-bane? Jeg bor omtrent oppi Vålerbanen, og det er bare det siste år vi ungdommen i bygda har fått kjøretid med egne arrangement. Kjøre en time for å kunne rase fra seg er uholdbart, uansett hva folk måtte mene. Skal man få bukt med problemet _må_ man ha åpen plass for slik aktivitet omtrent 24/7. Kravstore drittunger, uansett hva folk måtte mene. Hvem mener du skal betale for gildet? mine skattepenger? Jeg har kjørt til våler, rudskogen, sigdal og finnskogen for å kjøre bil på bane. Dere klarer ikke en gang å kjøre en time for å finne en bane? Om ettpar måneder skal jeg kjøre ca 3000km for å kjøre noen runder på en "litt større" bane. Hvis dere tror at KNA Sokndal kommer til å åpne for all slags tullball på den nye hardt tilegnede banen sin, så tror jeg nok dere kommer til å bli fryktelig skuffet. og Jay, grunnen til at de samme vant hele tiden i AS var at de er de beste til å kjøre. Vi snakker om to forskjellige ting. Jeg snakker om åpne plasser/løyper der man kan få rast fra seg litt titt og ofte. Hvem tror du drar 1 time om det rykker litt i foten? Da dumper de clutchen i nærområdet.. Helt riktig som du skriver i nest siste avsnitt, at banen som bygges på Sokndal(?) nok ikke kommer til å godta til burning og sladding på denne måten. Ei heller ha åpningstider som er nødvendige. Alt som har med baneanlegg ågjøre er dessverre veldig strengt, og får ofte også statlige midler, med strenge føringer. Samt at det koster flesk å leie. Kjenner dessverre til det meste av de kjipe fakta omkring baneanlegg, samt bruken og tilgjengeligheten til dem. I år var det første året Vålerbanen hadde stevne i juli f.eks. Før om årene har de sommerstengt i Juli. God dag mann økseskaft sier jeg. Hvor mange sommermåneder har vi egentlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå