Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Stämmer en bom in till Stockholm city. Är bara att ta bort reg skilten foran og kjöra autopass gutter :lol:

Samme som svensker og baltikere gjør i Norge nå da... :wink:

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet
Stämmer en bom in till Stockholm city. Är bara att ta bort reg skilten foran og kjöra autopass gutter :lol:

Da lurer du deg selv, for Autopass knipser bilde både foran og bak bilen.

Skrevet

Hadde selv en biltur i sommer der jeg kjørte ifra Oslo igjennom Sverige så til Danmark over øresundbrua (ok, den kostet 400DKR da) og hele veien ned til Tyskland for så å kjøre rundt i Tyskland i en uke for så å kjøre igjennom Danmark til Hirtshals. Eventrylige veier! Rette og brede veier! Ikke en eneste bomstasjon!

Jeg trodde jeg skulle dø av irritasjon når jeg kom til Kristiansand og så kjøre hjem til Stavanger :(

En annen ting, det heter ikke veiavgift lengre, det heter årsavgift fordi da er ikke pengene øremerket vei lengre :) Så da kan de bruke disse pengene på partimøter i spania. Derfor vi må ha bompenger for å finansiere nye veier. I stavanger har de også satt opp bompengene ifra 13 til 20kr og fjernet 50% rabatten å heller inført 40% Det vil si at man nå kan minimum betale 12kr pr passering, altså kun 1kr mindre enn fullpris før. Og det er ikke mange plasser det er mer bomstasjoner enn på nordjæren!

Var en periode der polske/latviske trailersjåfører kjøte ned disse bomstasjonene og enkelte fylte de med fugeskum. Savner de tidene tross at utgiften for å reparere disse gikk ut ifra bompengene. Var faktisk e toppslag i avisen der de ansvarlige for bompengene i randaberg spanderte en sydentur for alle ansette av bompengene (ca 200 000kr)

Hehe, iche nok med at vi skal betale dyre dommer for biler men at vi ikke engang skal ha gode veier å kjøre på!

Skrevet

I sverige ser man på veier som en investering. Derfor tar de gladelig opp et lån på 100 milliarder for å gjøre en massiv veiutbygging, fordi de ser at slik lønner seg på sikt.

Den norske stat ser kun på vei som en utgift. De betaler en brøkdel av regningen og sender resten til bilistene. De "glemmer" å ta med i regnestykket at bedre infrastruktur fører til nyetableringer og økt lønnsomhet, som igjen fører til økte skatteinntekter osv...

Så mens vi bilister blir rundlurt av staten, er å skrive dumme innlegg på internett alt vi gidder å gjøre med det. I Frankrike hadde de brent ned en hel bydel i protest. :twisted:

Så da blir det oss da, som må betale for opera-billetter, stortingspensjoner og palasser i langtvekkistan.

Skrevet

Enig med SIG, vi bare klager å gjør ingenting med det. Vi har jo (hatt) Martin Schanke en fot innen politikk, (FRP) å det ble stilt et spm angående avgiftene, hva han gjør for å hjelpe nordmenn med rimligere avgifter å da hadde han sakt at den kampen har jeg gitt opp. Tror dette var på chaten på NRK der man valgte/stemte hvilke bilinnlegg ifra bl.a autofil som skulle vises. Han var gjest en gang.

Det er jo folket som styrer, ikke regjerningen! De holdt på pengene som om det var deres egne! Carl I Hagen sa engang at når vi bruker oljepengene til velstand Norge så er det ikke en utgift men en innvistering. Synd han gidde seg før FRP kom til makta. Jeg forstår ikke hvorfor de samme drotlene overlever regjering etter regjering.

Skrevet
Hadde selv en biltur i sommer der jeg kjørte ifra Oslo igjennom Sverige så til Danmark over øresundbrua (ok, den kostet 400DKR da) og hele veien ned til Tyskland for så å kjøre rundt i Tyskland i en uke for så å kjøre igjennom Danmark til Hirtshals. Eventrylige veier! Rette og brede veier! Ikke en eneste bomstasjon!

Jeg trodde jeg skulle dø av irritasjon når jeg kom til Kristiansand og så kjøre hjem til Stavanger :(

Haha...apropos brede veier! Da jeg kjørte nedover til Göteborg forrige uke, langs E6, ble veien plutselig veldig bred! Faktisk så bred at jeg kunne kjøre forbi bilen foran meg uten at noen av oss måtte vike eller kjøre rundt hverandre....hehe...merkelig, men deilig.

Skrevet

I norge har vi ikke infratruktur så landet kan klare seg på normal industri. Hva industri har vi norge kontra sverige? eventuelt andre land?

I sverige har de infrastruktur, som kan tilsi en viss grad av industriinteresse.

En ting å tenke på er den dagen norge er uten oil. Alt kommer til å kolapse!

Vi skulle heller fått lave skatter, bra infrastruktur etc NÅ SOM VI HAR MULIGHETEN, istedet for å ødelegge for seg selv.

Skrevet

Aldrig fått räkning...

Da lurer du deg selv, for Autopass knipser bilde både foran og bak bilen.

Skrevet
Jeg var i forrige uke en tur til Göteborg. Det er en tur på ca 26 mil fra her jeg bor. Kjørte E6 hele veien frem til hotellet i sentrum av Göteborg. Store deler av strekningen var ny og fin asfalt. Ikke EN eneste bomstasjon! Ingen!

Man tror jo nesten ikke sine egne øyne når de sier at det skal ligge en bomstasjon etter hver mil!!?? HALLO!?

Ikke at jeg er noe fan av bomringer, men det er jo en grunn til at det skal ligge en for hver mil ... Greit for de som ikke skal kjøre hele strekningen.

Skrevet

I gjennomsnitt på Vestlandet må transportselskapene betale 22 kr pr kilometer i avgifter - i tillegg til at dei mange plasser er det så smalt at dei må åle seg forbi kvarandre. På Østlandet koster det gjennomsnitt 15 kr pr kilometer. Og dere klager enda? Utruleg..

Dere har betre veier og lavere pris pr kilometer. På tide at dere måtte betale ein del av kaka!

EDIT: Men eg er einig i at det er masse feil her. Ca 33 kr av kvar 100 kr du betaler i bomavgift går til administrative kostander og renter på lånet. Dette er fordi kvar gong det skal bygges ein veg så tar aktørene opp store lån med "bra" rente på som vi må betale.

Skrevet
I gjennomsnitt på Vestlandet må transportselskapene betale 22 kr pr kilometer i avgifter - i tillegg til at dei mange plasser er det så smalt at dei må åle seg forbi kvarandre. På Østlandet koster det gjennomsnitt 15 kr pr kilometer. Og dere klager enda? Utruleg..

Dere har betre veier og lavere pris pr kilometer. På tide at dere måtte betale ein del av kaka!

EDIT: Men eg er einig i at det er masse feil her. Ca 33 kr av kvar 100 kr du betaler i bomavgift går til administrative kostander og renter på lånet. Dette er fordi kvar gong det skal bygges ein veg så tar aktørene opp store lån med "bra" rente på som vi må betale.

Rennfast(E39) utenfor Stavanger var vel ett godt eksempel på hvordan bompengene IKKJE skal brukest.

Tunellene ble 100% låne finansiert,(ikkje 1,- fra staten) med bompenger på 90,-...hver vei.

Etter 7 år, var det betalt inn en sum tilsvarende byggesummen, men så har vi driftsutgifter til tunnelen og bomstasjonen og renter på lån. Fasiten ble 13 år.

Det beste av alt.....Etter at alt var betalt ned, så ble bommen stående i 3mnd til. Hvorfor?...for å dekke fremtidige vedlikeholdsutgifter :roll:

Systemet vi har i Norge når det gjelder drift, vedlikehold og nybygging av veier, er modent for skraping for lenge siden!

Skrevet

Snakket med en taxisjåfør i Bergen nylig, han sa at det var snakk om at bompenger i Bergen by skulle brukes til å finansiere ByBanen? Stemmer det?

Skrevet

Dr_S, det stemmer. Byrådet har lagt seg på den linja at bilistene skal ta rekningen for bybanen. Men kor vidt dette blir gjennomført nå i høst når det er valgår gjennstår å sjå. Men byrådet i Bergen har mange idiotiske påfunn på samvitigheiten - så at det skjer ville ikkje forunder meg.

Nå skal det også nevnest at fleire av dei bomringene som står i bergen's området er "ulovleve" og skulle vert fjernet for lang tid tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...