Deep Dish Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Staten har en årlig inntekt på bilrelaterte avgifter på 60 milliarder kroner, men det reelle beløpet er rundt 75 milliarder kroner når man tar med rente- og driftskostnader. I Nasjonal Transportplan 2010-2019 leser man at myndighetene har tenkt å bruke statlige midler på 219 milliarder til veiformål under hele NTP-perioden. Staten får da en samlet inntekt på rundt 715 milliarder kroner i planperioden. Det betyr at staten sitter igjen med et «overskudd» på rundt 496 milliarder kroner.
E(spen)38 Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Det største problemet er vel egentlig ikke bomstasjonene, men at pengene vi betaler der går til alt anna enn veier. Hadde pengene gått til veier så hadde sikkert ikke så mange klaga, verken på vest eller østlandet.
Mexos Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Er tydeligvis mange her inne som etter noen få år som bilmekanikerne, securitasvakter ol(prøver her ikke å rakke ned på disse yrkene, men få fram poenget mitt) forstår så veldig mye bedre enn velutdannede og erfarne politikere at de tydeligvis bare kan melde seg inn i politikken, stemme frp og gjøre norge til "paradis" ved å knipse med fingrene. Jeg oppfordrer alle dere til å prøve, så skal vi se at pipa fort får en annen tone. Man trenger ikke store kunnskaper innenfor makroøkonomi for å forstå at mye som sies her inne er umulig å gjennomføre. Skal man ha en del av godene vi har i dette landet så må man kutte fra andre deler. Budskjettet til Norge kan man enkelt se på som en stor kake. Skal man ta et større stykke til f. eks vei så er det en annen som får et mindre stykke.
tomasb Skrevet Juli 31, 2009 Skrevet Juli 31, 2009 Skal man ha en del av godene vi har i dette landet så må man kutte fra andre deler. Budskjettet til Norge kan man enkelt se på som en stor kake. Skal man ta et større stykke til f. eks vei så er det en annen som får et mindre stykke. Nå er det jo dokumentert at det "kakestykket" som bare har blitt mindre og mindre av BNP, de siste 20 år, er akkurat bevilgningene til veiene. Noe som kunne ha virket en stund, til vei-investeringer fra staten kom opp på skikkelig nivå igjenn er: Statlig fond f.eks. 500 milliarder. Ståten låner desse pengene til veiprosjekter og utbygginger, rentefritt eller rente tilsvarende konsumpris-indeksen. Bilistene betaler bompenger, der bompengene KUN skal brukest til å betale tilbake det som ble lånt fra staten. Med en sånn løsning ville veiprosjekter blitt nedbetalt på fra 1/3 til halvparten av tiden. Om eg må betale bompenger i 5-7 år, for å få skikkelige veier, så tror eg at skulle overlevd det....spesielt når eg vett at pengene kun har gått til veibygging. Slik som i dag så blir pengene brukt til administrasjon, vedlikehold av veier/bommer, sykkelstier,gangfelt, miljøgater, tur-stier, kunst i rundkjøringer osv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå