Gå til innhold

Oo stor knirkeforing, E39. Grufult? Nei, kjøp rett verktøy


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg, og forsåvidt Fliid, har fått erfare at disse kan sitte ganske heftig ja :) Begge mine satt ganske fantastisk bra, og det gikk vel hardt ut over verktyøet hvis ikke jeg tar feil :)

Men nå er det rundt 1 år siden jeg byttet disse, og høyre side er ihvertfall klar for bytte igjen. Klunkelyd ved igangkjøring, og en liten sprekk i mansjetten. Begge foringene var fra Koed. Jeg synes det er veldig dårlig holdbarhet på en foring, men skjønner at forskjellige faktorer gjør det litt verre, som f. eks. lavt justerbart senkesett, store felger og lang kilometer. Har vel rundt 25-27000 siden de ble byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som ikke vil bruke mye penger på spesialverktøy, lag et selv.

Trenger bare et gjengestål i kurant dim (12 / 14 mm, helst fingjenger, da blir den sterkere), 2 mutterer, og en par piper i 3/4". En som er stor nok til å presse mot foringen og en som er så stor foringen passer inni, slik at en presser i mot.

Får vel alt dette på biltema for en skarve hundrelapp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Siden det er tilsynelatende er den o-store knirkeforing-tråden, slenger jeg ut noen bilder av mitt DIY-style knirkeforing-verktøy.. :)

Det består for det meste av ting kjøpt på biltema.

Presse ut, slik:

2irbek7pnarzvf88xjdj.jpg

Presse inn, slik:

1sudhc3bjdr700tjm1kj.jpg

20ilhlpix6y6p59vq58k.jpg

Handlelista ser nogenlunde slik ut:

M16 gjengestang

M16 firkantskiver

M16 muttere

Skjøtemuffe for eksos, 60,5mm (større enn foring)

Skjøtemuffe for eksos, husker ikke diameter, men art nr 98-2553 (presse inn ny foring)

Stor pipe med 3/4" innfestning eller mindre skjøtemuffe (presse ut gammel foring)

Skive som er større enn Ø60,5

Kopperpasta

Tok bare å målte opp den nye foringen og handla skjøtemuffene, gjengestang etc hadde jeg fra jeg bytta traversforingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AARGH :( Første post fra Hr: Fliid Tor Juli 30, 2009 22:42 og så ser jeg denne først nå. Hvordan kan det ha seg? Slike viktige DIYer burde definitivt ligge på toppen Det gjorde den vel ikke :?:

Har prøvd meg på denne foringen før, men gav opp. Har ikke muligheter for å holde på i mer enn 5 timer fra start til stopp på jobben og da rekker jeg ikke å ta opp og ned bakstilling pluss presse inn og ut foringer.

Hvor lang tid bruker dere fra på hele jobben?

Har kjørt rundt med en småskummel E39 med bakenden på snei og med dekkslitasje av en annen verden i en god stund nå.

Neste spørsmål før mekkedag i morgen blir om Schmiedmann foringene har holdt mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AARGH :( Første post fra Hr: Fliid Tor Juli 30, 2009 22:42 og så ser jeg denne først nå. Hvordan kan det ha seg? Slike viktige DIYer burde definitivt ligge på toppen Det gjorde den vel ikke :?:

Har prøvd meg på denne foringen før, men gav opp. Har ikke muligheter for å holde på i mer enn 5 timer fra start til stopp på jobben og da rekker jeg ikke å ta opp og ned bakstilling pluss presse inn og ut foringer.

Hvor lang tid bruker dere fra på hele jobben?

Har kjørt rundt med en småskummel E39 med bakenden på snei og med dekkslitasje av en annen verden i en god stund nå.

Neste spørsmål før mekkedag i morgen blir om Schmiedmann foringene har holdt mål?

Det viktigst er å stramme inn veldig hard, slår på den små koppen med hammeren, strammer hard og slår osv... :D .

b8bou6e1c699m7lfndzg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AARGH :( Første post fra Hr: Fliid Tor Juli 30, 2009 22:42 og så ser jeg denne først nå. Hvordan kan det ha seg? Slike viktige DIYer burde definitivt ligge på toppen Det gjorde den vel ikke :?:

Har prøvd meg på denne foringen før, men gav opp. Har ikke muligheter for å holde på i mer enn 5 timer fra start til stopp på jobben og da rekker jeg ikke å ta opp og ned bakstilling pluss presse inn og ut foringer.

Hvor lang tid bruker dere fra på hele jobben?

Har kjørt rundt med en småskummel E39 med bakenden på snei og med dekkslitasje av en annen verden i en god stund nå.

Neste spørsmål før mekkedag i morgen blir om Schmiedmann foringene har holdt mål?

Ca 1 time så har du tatt begge sidene. Går lekende lett med dette verktøyet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp foringer hos bmw,mine er like bra etter 7 år,har kjøpt mye pirat forstillingsdeler opp gjennom årene men de holder ikke mål,kjøp enten meyle eller orginalt,tror det er en del kina produserte deler på markedet med dårlig kvalitet.

Jeg kjøpte på GS til den ene siden som var slarket , den varte litt over ett år det ble orginal på den neste den er ivertfall blitt tre år nå og kjennes fin ut. Høyre side er fortsatt uten slark og regner med att det er den orginale fra bilen var ny :shock: bilen er 97mod og har 265t på telleren.

Tror enkelte deler er kun Orginal som er godt nok , og lite og spare på Uorginal uansett når en tenker på ekstraarbeid.

Hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mye "jævvling" på den ene E36 en min satte jeg bort foringsbytte på 323en min. Det ble temmelig dyrt. Kom på 6000 kr på bilverksted i Asker. Kan dette spesialverktøyet brukes på E36 og andre også eller er dimensjonen på foringene på E39 spesiell? Skal i løpet av vinteren til å bytte foringer på en gammel 328 bakstilling som jeg har liggendes.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis byttet disse på bmw-en hans. Vi laget verktøyet selv og dette var egentlig en enkel jobb. Fant en tråd her på forumet om hvordan men lager disse. Vi hadde aldri gjort dette før så vi var litt skeptiske, men vi satte i gang, på den ene siden brukte vi ca 9 tima og på den andre siden brukte vi 30 minutter. Men en plass må man begynde. Trisket var å stramme til som "faen" på koppene med en muttertrekker og deretter slå dem ut under press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...