Rabies Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Dette er min spørretråd i forbinnelse med leting etter ny bil. Tråden blir oppdatert etterhvert som jeg lurer på nye tin, og øverste spørsmål i post 1 har første prioritet for min del *Salgspant i motorvogn: Kan dette påvirke meg på noen måte om jeg kjøper en bil som har denne heftelsen på seg, eller er dette tidligere eiers ansvar uansett? *Hvis en bil har hengerfeste som ikke er avtagbart, kan man da kappe dette av med vinkelsliper e.l. og gå over der det er bart metall med owatrol, 2 komp. epoxymaling og tectyl, eller er det på en eller annen måte viklet inn i noen form for bærende konstruksjon, som igjen kan skape problemer mtp. BT?
PenguiN- Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 er vel ulovlig å fjerne hengerfeste ? google fjerne hengerfeste lov..?
knut_olestad Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 de fleste hengerfester er jo skrudd, har i allefall aldri vært borti en bil der det har vært sveisa til bilens konstruksjon.
Rabies Skrevet August 6, 2009 Forfatter Skrevet August 6, 2009 Nei, vet ikke jeg. Har aldri hatt bil med hengerfeste jeg Men driver å kikker på biler nå, og en del av de jeg har sett på har det... Edit: Endret trådtittel, så slipper vi å ha 117 tråder med spørsmål som dukker opp
Hawkon88 Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 ang salgspant: den følger bilen. Skal du kjøpe bil med salgspant, (altså hvor bilen og kun bilen (ikke hus) er brukt som sikkerhet ovenfor banken- og prisen på bilen er 100 000. Er det 60 000 igjen på lånet, ber du enten selger om å betale ut bilen, og ser kvittering på dette- (samt krysser av på "bilen selges fri for heftelser" på salgskontrakten) eller så betaler du 40 000 cash, og overtar lånet.. De fleste hengerfester er vel skrudd fast. Ring evt til naf (hvis du er medlem) og forhør deg om du har lov å kappe vekk hengerfestet. Jeg kan ikke med sunn fornuft se noen grunn til at du ikke skal ha lov å kappe det vekk.. Eneste jeg kan komme på, er at det er "endring av bærende konstruksjon". Du kan jo ringe til BT å høre også? Evt få godkjent bilen uten hengerfeste hvis det kreves?
S.Arnesen Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 bt bryr seg ikke noe om hva du gjør med hengerfestet ditt...
Simen! Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Tror heller ikke at bt bryr seg om du kapper av et hengerfeste...
bas Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Hengerfeste vil jeg tro er skrudd fast i 99.9% av alle tilfeller. Man får jo kjøpt tilhengerfeste til stort sett de fleste biler for å sette på i ettertid. Aldri hørt om at hengerfeste er del av en bærende konstruksjon i hvertfall (men jeg kan som vanlig ta meget feil ) Heftelser følger bilen, og kjøper av bilen vil bli stilt til ansvar for alt som ikke er slettet av heftelser før bilen blir solgt.
Rabies Skrevet August 6, 2009 Forfatter Skrevet August 6, 2009 ang salgspant: den følger bilen. Skal du kjøpe bil med salgspant, (altså hvor bilen og kun bilen (ikke hus) er brukt som sikkerhet ovenfor banken- og prisen på bilen er 100 000. Er det 60 000 igjen på lånet, ber du enten selger om å betale ut bilen, og ser kvittering på dette- (samt krysser av på "bilen selges fri for heftelser" på salgskontrakten) eller så betaler du 40 000 cash, og overtar lånet..De fleste hengerfester er vel skrudd fast. Ring evt til naf (hvis du er medlem) og forhør deg om du har lov å kappe vekk hengerfestet. Jeg kan ikke med sunn fornuft se noen grunn til at du ikke skal ha lov å kappe det vekk.. Eneste jeg kan komme på, er at det er "endring av bærende konstruksjon". Du kan jo ringe til BT å høre også? Evt få godkjent bilen uten hengerfeste hvis det kreves? Men hva om prisen på bilen er lavere enn salgspanten? Virker jo litt merkelig å få penger for å overta bilen
Superbeetle Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Du må iallefall ikke finne på å kjøpe en bil som er heftelser på uten å få selger til å ordne opp i dette først. Å overta et lån syntes jeg ikke høres direkte lurt ut.. I de fleste tilfeller så fungerer det slik at om du skal låne til denne nye bilen så blir den delen av selgers lån som gjenstår innfridd av deg når du kjøper bilen, en evt restsum betaler du selger. Du må ikke gi selgeren alle pengene iallefall, for så at han skal ordne opp i heftelsene i etterkant.. Heftelsene som står på br-reg stemmer ikke helt heller, da de ikke blir justert etterhvert som lånet blir nedbetalt. Om du skal kjøpe en bil som har mer i utestående lån enn hva salgssummen er så tror jeg du skal styre unna.. For å finne ut om slikt må du selvsagt konfrontere selger med heftelsene for så at han finner ut hvor mye han skylder per dags dato..
Rabies Skrevet August 6, 2009 Forfatter Skrevet August 6, 2009 Ok. Så lånet kan være på 2000 kr for alt jeg vet, selv om det står 56k på BR registeret? Og da gir jeg selger 2k mindre enn kjøps-summen?
hauken Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Pengene kan vell settes inn på en sperret konto til heftelsen er slettet?
Rabies Skrevet August 6, 2009 Forfatter Skrevet August 6, 2009 Det er vel kanskje også en mulighet Jeg har i hvertfall ingen planer om å kjøpe ny bil og få med over 50k i gjeld på kjøpet... Superbeetle: Jeg er fortsatt litt sur på deg siden du ikke ventet litt med å selge bilen din da. Hadde betalt mer enn du fikk for den også
Superbeetle Skrevet August 6, 2009 Skrevet August 6, 2009 Superbeetle: Jeg er fortsatt litt sur på deg siden du ikke ventet litt med å selge bilen din da. Hadde betalt mer enn du fikk for den også Du skulle benyttet sjansen den timen den lå til salgs hehe... men fra spøk til alvor, jeg vet ikke om du hadde ville betale så veldig mye mer etter å ha sett den.. Litt mer tror jeg nok at jeg skulle fått om jeg hadde brukt litt tid. Men jeg er så sykt utålmodig av meg og samtidig utrolig lei av hele bilen, så da ble det slik. Har fortsatt en reservenøkkel da... Du kan jo kjøpe den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå