Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser den... Av og til vil man bare kaste hele bilen i fjorden :P

Reservenøkkel sier du? Du har ikke noe info til salgs om hvor bilen står nå også da :twisted::lol:

Skrevet
Ser den... Av og til vil man bare kaste hele bilen i fjorden :P

Reservenøkkel sier du? Du har ikke noe info til salgs om hvor bilen står nå også da :twisted::lol:

joda... har adresse og alt jeg... :P

Det hadde faktisk vært litt morsomt :whistle: (nei hysj)

Skrevet

Kan jeg ikke bare betale deg 50k da, så stikker du og brekker deg inn i garasjen og henter bilen og legger igjen den summen han/hun betalte ;)

Er det ikke 2 ukers angrerett de snakker om da? Burde jo gå begge veier :lol:

(Jeg har en lei tendens til å fucke opp mine egne tråder med OT jeg :oops: )

Skrevet
Kan jeg ikke bare betale deg 50k da, så stikker du og brekker deg inn i garasjen og henter bilen og legger igjen den summen han/hun betalte ;)

Er det ikke 2 ukers angrerett de snakker om da? Burde jo gå begge veier :lol:

(Jeg har en lei tendens til å fucke opp mine egne tråder med OT jeg :oops: )

Eller så henter jeg bilen og legger igjen skiltene... Ingen som finner den under et partytelt i kristiansand vel :lol:

Nei... nok OT nå... :)

Skrevet

Enkleste med tanke på heftelser på bil er når du sjekker dette mot brreg så ser du hvilken bank det er snakk om. Ring banken hans og si at du skal kjøpe bilen hans og spør de hvor mye det er igjen av lånet, det har jeg gjort og funker hver gang. De sjekker da opp at det er greit at den info blir gitt til deg. Du får da en restsum som du betaler inn for å innfri hans lån, resten betaler du til hans konto.

Skrevet
Enkleste med tanke på heftelser på bil er når du sjekker dette mot brreg så ser du hvilken bank det er snakk om. Ring banken hans og si at du skal kjøpe bilen hans og spør de hvor mye det er igjen av lånet, det har jeg gjort og funker hver gang. De sjekker da opp at det er greit at den info blir gitt til deg. Du får da en restsum som du betaler inn for å innfri hans lån, resten betaler du til hans konto.
De høres ut som den ultimate løsning...
Skrevet

:lecture: Smart du jo ;)

Da løste du det problemet for meg.

Takker og bukker :D

Skrevet

eventuelt betale HELE beløpet til låneinstutisjonen, så betaler de ut resterende til lånetaker. Da har du bare et beløp å forholde deg til....

bankene gir forresten ikke ut låneinformasjon til private.

Skrevet
eventuelt betale HELE beløpet til låneinstutisjonen, så betaler de ut resterende til lånetaker. Da har du bare et beløp å forholde deg til....

bankene gir forresten ikke ut låneinformasjon til private.

Jovisst gjør de det ;-) så lenge kunden deres godkjenner det. Har han ingenting å skjule så gjør han det. Lånekonto og detaljer blir jo slettet uansett når lånet blir innfridd. Dette er også info de kan kommunisere bankene imellom. Jeg hadde ingen problemer med å få denne info fra banken til forrige eier da jeg kjøpte den jeg har nå så lenge selger godkjente deling av den infoen.

Skrevet

Før kjøp

* Sørg for å inngå en skriftlig kontrakt som inneholder alle relevante opplysninger om bilen

Du er bundet av en avtale om kjøp av bil i det øyeblikket den inngås. I henhold til norsk rett er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Vi anbefaler imidlertid at man alltid inngår en skriftlig kontrakt når man skal kjøpe bil. Har man en skriftlig avtale er det mye lettere å bevise hva som er avtalt enn hva som er tilfelle hvor det kun foreligger en muntlig kjøpsavtale.

Det er helt sentralt at man får med alle relevante opplysinger om bilen i kontrakten før den signeres. Før du undertegner en kontrakt for kjøp av bruktbil, bør du alltid kreve å få en tilstandsrapport. Er bilforretningen eller den private selger ikke villig til å gi deg en tilstandsrapport eller la deg låne bilen for en fagkyndig undersøkelse, bør du heller ikke inngå noen avtale.

Tenk deg nøye om og vent gjerne til neste dag med å undertegne kontrakten. Les den grundig før du skriver under. Husk at du ikke har angrerett ved kjøp av bil, med mindre den er kjøpt fra en profesjonell selger som befinner seg utenfor fast utsalgssted.

* Før inngåelse av avtale om kjøp og salg av bli bør bilens tilstand være kartlagt gjennom en tilstandsrapport

Før du inngår avtale om kjøp eller salg av bil, bør bilens tilstand være kartlagt gjennom en tilstandsrapport utført av en sakkyndig person. En tilstandsrapport kan enten fremlegges av selger, eller innhentes ved at du som kjøper låner bilen for en undersøkelse før kjøpeavtale inngås.

En tilstandsrapport bør være et resultat av en grundig sjekk av bilen.

Det er verdt å merke seg at en periodisk kjøretøykontroll, (eu-kontroll), ikke automatisk gir en trygghet for at bilen er fri for mangler. En periodisk kjøretøykontroll er først og fremst en sjekk av om bilen tilfredsstiller offentlige minstekrav vedrørende sikkerhet og miljø på det tidspunkt kontrollen ble foretatt.

* Undersøk bilen for heftelser

Det er ikke nok at kjøpeavtalen lover at bilen skal være fri for heftelser. En kreditor med tinglyst pant i bilen, vil uansett hva selger måtte opplyse i kjøpeavtalen kunne holde deg som kjøper ansvarlig for eventuell gjeld som hefter ved bilen.

Det er derfor at viktig man som kjøper selv undersøker om det hefter tinglyst restgjeld ved bilen. Om det finnes heftelser på bilen kan enkelt undersøkes ved å sjekke bilens registreringsnummer opp mot Brønnøysundregisteret, se lenke til høyre.

Skulle det oppstå slike problemer, er det viktig at man så snart som mulig retter en klage til selger. Du bør også kontakte vedkommende som har tinglyst pant i bilen, for å få avklart om pantet er reelt, og eventuelt hvilken restgjeld som gjenstår.

Manglende innebetaling av årsavgift er også å betrakte som en heftelse, ved behov for en klage her henviser vi til området årsavgift i Forbrukerrådets klageveileder.

* Selges bil ”som den er” eller med liknende forbehold, bør man som kjøper undersøke bilen ekstra nøye før kjøpet

Ved bruktbilkjøp er det vanlig å benytte en "som den er" eller lignende klausuler. I slike tilfeller er det som utgangspunkt kjøperen som bærer risikoen for mulige skjulte feil som senere måtte vise seg. Bilens tilstand bør derfor undersøkes nøye før man signerer en kjøpekontrakt hvor bilen er solgt ”som den er”. Er du i tvil om hvilken tilstand bilen er i, kan det være lurt å få bilen undersøkt på et verksted før kontrakt underskrives.

En ”som den er"-klausul vil ikke frita selger for alt ansvar. Dersom selger har holdt tilbake opplysninger, gitt feil opplysninger og/eller at bilen i vesentlig dårligere/ dårligere tilstand enn man kunne forvente.

* Sjekk bilens servicehefte nøye før kjøpekontrakt undertegnes

Serviceheftet viser bilens historikk. Sjekk for det første om bilen har vært inne til service. Kontroller særlig hvor lenge det er til bilens registerreim må skiftes. Dette er ofte en dyr reparasjon.

Se også etter om det er en sammenheng mellom datoer for utført service og km-stand. Er det ikke det, kan bilens km-teller være justert. Kontakt verkstedet som har utført service for en nærmere sjekk av bilens km-stand i slike tilfeller.

* Spesielt for kjøp av bil fra privatpersoner

Ved kjøp fra private bilselgere er det fornuftig å benytte en nøytral kontrakt, for eksempel Forbrukerrådets, se lenke til høyre.

Etter kjøp:

* Klag til selger umiddelbart etter du oppdager at det er en feil ved bilen, og få dokumentert feilen(e) så raskt som mulig av en sakkyndig part

Oppdager du en feil ved bilen må du klage til selger innen rimelig tid etter du oppdaget eller burde ha oppdaget feilen.

Både ved kjøp fra forhandler og fra privatperson kan en kjøper som ikke klager på en feil innen rimelig tid i verste fall miste sine rettigheter overfor selger.

Det er i alle tilfeller viktig at du klager innen kort tid etter at du oppdager feilen. Dess lenger du venter med å få undersøkt den aktuelle feilen, dess vanskeligere kan det bli å få dokumentert at den aktuelle feilen som har oppstått var til stede på kjøpetidspunktet.

* Selger har som utgangspunkt selv rett til å utbedre en mangel ved bilen

Selger kan som hovedregel selv kreve å få reparere en bil. Det er i denne forbindelse verdt å merke seg det er selger selv som i første rekke har en rett til å utbedre mangelen. Gir du ikke selger en mulighet til å selv rette opp mangelen, kan du i verste fall risikere å tape kravet du har overfor selger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...