Gå til innhold

EU-kontroll: Godkjenning av senking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ettersom bilen jeg har (e46, 316, 1999 mod) var senket (forrige eier hadde kun eid bilen i kort tid og hadde ikke papirer på dette), fikk jeg anmerkning på dette på EU-kontrollen siden det ikke var registrert i vognkortet.

Så vidt jeg forstår må man har godkjenningspapirer (TÜV-papirer) på fjærene og dokumentasjon av 4-hjulskontroll fra et verksted, før man drar til Biltilsynet i håp om å få det godkjent.

Jeg er helt på begynnelsen av denne prosessen, og tenkte å se om det er mulig å oppdrive noen papirer på at fjærene er godkjente fra fabrikanten. Jeg har tatt av hjulet, men sliter med å finne noe info om hvem som har fabrikert demperne, og et serie/varenr.

Er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvor dette finnes?

På forhånd takk for hjelpen! :)

u86zr4yg5a5e2oojchzj_thumb.jpg

Skrevet

Det skal stå på fjæren, men dette var et litt dårlig bilde, er fjærene sorte, hvis dette er tilfelle, så kan det være originale BMW sportsfjærer, å da trenger du ikke papirer på dem.

Skrevet
Det skal stå på fjæren, men dette var et litt dårlig bilde, er fjærene sorte, hvis dette er tilfelle, så kan det være originale BMW sportsfjærer, å da trenger du ikke papirer på dem.

Ikke nødvendigvis, mine fjærer er sorte å det er Eibach, en annen ting er at det er ikke sikkert det er lett å finne ut hvilken produsent det er bare med å finne nr på fjæra, men du kan jo poste nr her inne så finner sikkert en eller annen ut hvilket fabrikat det er.

Skrevet

Fjærene er sorte. Jeg har prøvd å vaske vekk litt gammel møkk på den ene siden for å se etter et nummer på den delen av fjæren som vender ut mot meg, men har ikke funnet noe. Siden bilen kun står på jekken er jeg litt redd for å prøve å dra fjæra rundt for å se om nummeret kan stå inn mot skjermen der jeg ikke ser, men det er kanskje nødvendig?

Skrevet

Ikke nødvendigvis, mine fjærer er sorte å det er Eibach, en annen ting er at det er ikke sikkert det er lett å finne ut hvilken produsent det er bare med å finne nr på fjæra, men du kan jo poste nr her inne så finner sikkert en eller annen ut hvilket fabrikat det er.

Jeg har bare sett Eibach fjærer som er mørke grå.

Hvis fjærene er sorte, å du ikke finner noe nr. på dem, så kan du bare gå tilbake til verkstedet å si at dette er originalt BMW sportsunderstell, å da skal det ikke stå i vognkortet.

Skrevet

Hei igjen og takk for hjelpen! :)

I dag er det lørdag, og det meste er stengt nå. Er det mulig å ta kontakt med en BMW-forhandler på mandag, gi dem chassisnr, og spørre om de har mulighet til å sjekke om bilen ble levert med sportsunderstell, eller kan dette også være ettermontert?

Skrevet

Hvis fjærene er sorte, å du ikke finner noe nr. på dem, så kan du bare gå tilbake til verkstedet å si at dette er originalt BMW sportsunderstell, å da skal det ikke stå i vognkortet.

Jo de er vel kanskje mørke grå, men de ser nå litt sorte ut også vil jeg si :P

Skrevet

Mine eibach fjører er svarte. Ligner veldig på de som trådstarter har bildet av...

De fjørene på trådstarters bil er ikke fra orginalt sportunderstell, da det har mange flere vindinger...

Skrevet

Jo de er vel kanskje mørke grå, men de ser nå litt sorte ut også vil jeg si :P

Jeg hadde mørkegrå Eibach prokit på min M3GT. Jeg mener å ha hørt at alle ettermarked senkefjærer skal ha en annen farge en sort, siden det da skal være lettere å skille fra originalfjærer som er sorte.

Skrevet

Lesjøfors sin fjører er de eneste jeg vet om som er faktisk i fabrikant farge. Mye av dette skyldes at de lever standard høyde fjører også.

Uansett, så er det nummer på fjørene. Alle senkefjører har dette. Så trådstarter, sett noe under bilen, så om den detter. Så skader du deg ikke. Så vri på fjøren og vask godt. Da finner du nummeret til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...