Gå til innhold

Vibrasjon og "durelyd" under kjøring - E39


Veritas
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Vet det finnes x antall poster angående dette, men tror jeg har lest gjennom de fleste av de uten at situasjonen har vært helt lik min.

Bilen min har stått i ca. 8 mnd. i garasje, og har ikke vært kjørt med unntak fra da jeg satt på sommerfelgene med nye dekk i april. Når jeg for et par dager siden skulle ta den ut for å kjøre litt merket jeg en irriterende vibrasjon og en slags "durelyd" under fart. Det forekommer fra og med 30-40 km/t og oppover (har ikke kjørt over 120, men var der da også).

Det virker som om duringen og vibrasjonen er værst når jeg slakker av (slipper gassen), og blir litt redusert under gasspådrag. Stoppet for å kjenne på alle nava, men ingen var varme..

Vibrasjonen kjennes kun i setene (ikke i rattet), så jeg regner med at problemet er bak. I og med at vibrasjonen virker mindre i høyresvinger, er det kanskje mest sannsynlig at problemet er på høyre bakhjul (passasjerside)?

Kan det være at det har blitt for hardt for foringer og evt. hjullager at bilen har stått mer eller mindre på samma sted i flere måneder, og dermed har blitt ødelagt? Jeg ser bort fra felger og bremser, da jeg er 100% sikker på at dette ikke er årsaken (nye bremser og har testet med vinterhjul).

Noen som har opplevd det samme, og/eller vet hva det kan være?

Skal levere bilen til service om et par uker, så det hadde vært fint å fått litt tips før jeg leverer den, slik at jeg får bestilt opp deler :)

Bilen er forøvrig en e39 sedan, manuell, 97-mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du utelukker bremsene,men det gjør ikke jeg. Jeg hadde lignende problem, riktignok på en 320,e36,men prøvde ganske mange ulike ting,innen merkeverksted fant ut at det var håndbrekket som lå an på et eller begge hjula.Dette oppdaget vi på en prøvetur, hvor mekaniker dro til håndbrekket gradvis under fart. Da forverret problemet seg,og feilen var identifisert.

Skiftet klosser og smørte opp systemet så var vibrasjon borte.

Lykke til. Vibrasjoner er totalt ødeleggende for kjøregleden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i en tid hatt during i drivverket på vår 2003 E46 318d Touring, men vi vet stadig ikke hva som reelt er problemet... det er noe dritt for å si det forsiktig. Vi har skiftet motorfester, clutch, svinghjul, hardyskive og tatt ned samt smurt samtlige ledd i mellomakselen. Allikevel er duringen der ved belastning av drivverket. Vi prøver nå å bytte opphenget til gearkassen og samtlige hjullagere, men hvis ikke det hjelper monterer vi nye drivaksler bak... så er det ikke mer å bytte... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har i en tid hatt during i drivverket på vår 2003 E46 318d Touring, men vi vet stadig ikke hva som reelt er problemet... det er noe dritt for å si det forsiktig. Vi har skiftet motorfester, clutch, svinghjul, hardyskive og tatt ned samt smurt samtlige ledd i mellomakselen. Allikevel er duringen der ved belastning av drivverket. Vi prøver nå å bytte opphenget til gearkassen og samtlige hjullagere, men hvis ikke det hjelper monterer vi nye drivaksler bak... så er det ikke mer å bytte... :?

Skikkelig hodepine det der!Bytte bil, kanskje :? ? Når venstre drivaksel røyk på min e36, så var det ineg vibrasjoner,men en h.......tes hviining og gnissing i sakte hastigheteter, som forsvant i høy hastighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar.

Skal få jekka opp bilen imorgen å sjekke for slakk før jeg demonterer bremsene igjen. det er mulig at det er håndbrekket som du sier, for jeg sleit no jævlif da jeg monterte de + at den fungerer svært dårlig.. skal som sagt inn med bilen på service, men hadde vært en fordel å identifisert problemet selv før jeg leverer den fra meg.. er redd for at timene starter å rulle dersom jeg ber de sjekke det, noe som sikkert ender med en verkstedregning på 20 lapper.

Skal informere om hva jeg finner ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...