Gå til innhold

Bakvogn som vrir seg ved gass pådrag. E39 520d LØST

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo

Bilen min er slik at om jeg tar en rask start i første gir så er det akkurat som hele bakstillingen vrir seg, og hele bilen løfter seg veldig mye.

At den løfter seg regner med er at det er veldig mye moment på hjulene som igjen presse bilen opp og fram.

Men at hele bakstillingen føles ut som skal stikke av en plass er for meg ukjent.

Jeg har dog lest litt rundt omkring og har kommet fram til de 4 store sylinder formede foringene som står på bakstillingen som er syndebukkene? Kan dette stemme?

Kan også nevne det at det knirker i tillegg ved kjøring over alle slags ujevnheter....Knirkingen høres ut som den kommer bakfra en plass, men er usikker.

Skrevet

Knirkingen skyldes nok defekt(e) bærekule® bak, et velkjent problem på E39.

Merker du skjelvinger i bilen etter å ha kjørt over ujevnheter og hull?

Skrevet

Men at hele bakstillingen føles ut som skal stikke av en plass er for meg ukjent.

Jeg har dog lest litt rundt omkring og har kommet fram til de 4 store sylinder formede foringene som står på bakstillingen som er syndebukkene? Kan dette stemme?

er usikker.

Det kan nok stemmer. Desse foringene er noe dyre og tar tid å bytte om du ikke har spesial verktøy....

Mener å huske ca 800-900 kr pr foring

Skrevet

Hadde samme feil på min E34, byttet hovedforingene på bakakselen og den ble kompakt igjen!

Skrevet

Hei

Feilen på bilen din er mest sannsynlig travers foringer hele bakstilligen "henger" i 4 travers foringer måtte bytte på men etter ca 190000 km men det er en jobb som krever verktøy :D:D:D

Skrevet

Hmm, tusen takk for alle svar.

Dere bekreftet jo det jeg allerede hadde tenkt meg...

Tja, da er det bare å få prisoverslag på dette i sammen med oljeservice og clutch skifte....Dette blir dyrt!

@Odd-M; Neida, merker ingen skjelvinger i det hele tatt, synes jeg da. Har riktignoko bare kjørt rundt 20000 km siden jeg kjøpte den så, ikke så mye referanse utav det. Men jeg synes den mister veigrepet i sving ved hull i veibanen, men det kommer vel heller av slitte dempere...

Skrevet

Skjelvinger etter ujevnheter er i allefall en sterk indikasjon på disse 4 traversforingene. De er væskefylte og skal dempe alle bevegelser i bakstillingen. Alle deler i bakstillingen untatt støtdempertopp og topp fjær/luftbelg er festet til traversen.

Byttet på min og det ble natt og dag. Det kan også være en betydelig feilkilde til at den mister veigrep.

Skrevet

Høres riktig det du sier Odd-M.

Jeg bør nok bytte dem da de er originale og har gått 230000km allerede.

Merket nok litt i morges at den faktisk er litt svampete i rumpa, og ikke følger helt med når jeg kjører.

Skrevet

Er det noen som har det verktøyet man helst bør ha for å demontere disse store foringene fra traversen?

Den koster jo litt penger selv fra statene....

Foringene koster jo kun 421,- per stykk fra Koed, men verktøyet koster jo 2000 kr ++

Skrevet

Jeg bumper denne litt jeg, om det er noen som evt har et slikt verktøy som man kan demontere foringene med.

Da tenker jeg på de 4 store foringene som holder hele traversen bak.

• 7 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...