Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
nei er ikke det folk som har epilepsi får ikke kjøre bil. Fattern hadde mild form for epilepsi og han ble fratatt lappen. Men så finnes det sikkert noe medisiner som holder dem i sjakk. Men skal hvertfall ikke være sånn da holder jeg meg vekk fra veien.

Jeg fikk kjøre bil. Får forsåvidt fortsatt gjøre det...

Medisin finnes det, men man skal vel strengt tatt ikke kjøre bil med det innabords

Skrevet

Nå var det ikke meningen å starte en diskusjon om hvorvidt mennesker med epilepsi burde kjøre bil. De det gjelder kan jo ikke akkurat noe for at de har fått sykdommen, men jeg synes ikke epileptikere burde få beholde sertifikatet. Skulle et anfall komme mens man sitter bak rattet, kan det jo få fatale konsekvenser, både for en selv og andre. At ingen ble drept i ulykken på Majorstua, skyldes ingenting annet enn tilfeldigheter.

Skrevet

Om man har gått et år uten anfall (hvilket kreves), og det av leger ansees som trygt å gi tilbake lappen, så syns jeg det er greit. Mange vet også når de får anfall og kan stoppe. Vi kan jo alle få slag, infarkt eller andre former for illebefinnende under kjøring, uavhengig av epilepsi. Jo eldre og/eller mer overvektig man er, jo større er sjansen. Hvor går grensen for når man skal begynne å berøve folk for friheten det faktisk er å ha lappen?

Skrevet

Min tante hadde også epilepsi og kan si med en gang at det er veldig strengt i forhold til å få kjøre bil så lenge man har epilepsi. Tror ikke dette er et veldig utbredt problem i trafikkbildet, tror nok det er flere som havner i ulykker som gjør alt annet enn å kjøre bil, nevner i farten taster sms, sover, leser avisen, har 6, spiser, barberer seg, sminker seg, snakker i tlf. Det er farlig å leve serru. Skal ikke mere til enn jeg skulle bare og litt uforsiktighet så er uhellet et faktum.

Se bare her, advarer mot sterke scener i klippet selv om dette er en advarsel film laget i Wales. Veldig troverdig iallefall.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/sjok ... 61347.html

(scroll nedover i artikkelen så kommer youtube visningen)

Skrevet

Selvfølgelig kan det skje med alle at de får slag, hjerteinfarkt etc bak rattet. Men jeg mener at de åpenbare risikoene kan fjernes. Infarkt trenger jo ikke ha noe med kroppsvekt å gjøre, så man kan selvfølgelig ikke nekte overvektige å kjøre bil. Men har man en sykdom som tilsidesetter kontrollen over kroppen, slik epilepsi kan gjøre, burde det risikomomentet taes ut av ligningen.

Skrevet

Det gjør det jo allerede, ved at man må vurderes jevnlig av lege, og man må ha vært anfallsfri i 12 måneder. Det betyr at det kun er folk med meget lav grad av epilepsi som kan kjøre bil. Resten får ikke lov. Det ligger jo f.eks. latent hos mange, og kan fremkalles f.eks. av blitzlys.. kanskje til og med hos deg..

Skrevet

Det har du helt rett i, selvfølgelig. Men man kan ikke gjøre seleksjonen basert på hva som kan skje, men den må gjøres på bakgrunn av diagnoser.

Skrevet
Det har du helt rett i, selvfølgelig. Men man kan ikke gjøre seleksjonen basert på hva som kan skje, men den må gjøres på bakgrunn av diagnoser.

... Ja, og som allerede poengtert blir det i stor grad utført seleksjon på bakgrunn av epilepsi-diagnosen. Sykdommen er noe som kan ligge latent hos svært mange, så det er derfor vanskelig å si om denne ulykken har noe å gjøre med dagens kontrollordninger.

Skrevet
Må jo anses som vold å taue etter felgene på det viset.... Selv om det kansje ikke har så mye å si lenger :roll:

Ser jo på samme bildet at felgen, iallefall på den sida, er rimelig herpa fra før av da..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...