Gå til innhold

Et par kjappe ang sub, sika og forsterker


Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk noen elementer av en kamerat som er audiofil, og mente de var helt ødelagt. Ikke at jeg tviler på hans ekspertise, men det er et par ting jeg lurer på.

"pakningen" rundt er sprukket på en plass på begge, og derfor fikk jeg de. Går det ann å bruke sikaflex eller noe på baksiden hele veien rundt for å lime sammen igjen og motvirke nye sprekker? Eller blir det litt dumt?

Og når du parallell kobler to elementer, er det dobbel effekt som trengs for å drive de? Det er snakk om MTX Thunder 4000 10" 4Ohms elementer som trenger 200/400 Watt (RMS/Max)

noen forslag til forsterker som kan drive disse til en billig penge?

Takker alle med peiling, for jeg har ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken som helst forsterker som leverer mer en 300 ordentlige watt i 2ohm, vil lage godt liv i disse. Jo mere jo bedre egentlig.. Er jo ikke slik att de ikke spiller hvis de ikke har tilgang på 400W.

Skriver "ordentlige watt" siden det er mange leverandører som skryter på seg masse effekt. Se etter ett kjent merke og sikringsstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastisk lim burde funke fint. Er det revnet rundt hele membranet? Da er det viktig at det er helt beint slik at spolen ikke slår skjeivt.

Hvis det bare er små rifter er det ingen sak.

MTX 4000 serien er griselette å drive. Trenger ikke store tassen av en forsterker til å drive disse. Men bare husk at hvis du skal kople de i paralell så må du ha en monoforsterker. Små to kanalere pleier som regel ikke like to 4 ohms elementer i paralell. Det som skjer når man har to 4 ohms i paralell og brokopler en tokanaler så "ser" foosterkeren 1 ohm. Da ville jeg heller fått tak i en større tokanaler og seriekoplet elementene til 8 ohm. Da brokopler du tokanaleren og får 4 ohm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt meg Harman Kardon 1500M monoblokkforsterkeren, som gir 360W RMS ved 2 Ohm - fikk høre at dette skulle holde til disse og skulle holde greit til evt andre subber senere og. Det er MTX 4000 12" og ikke 10 som jeg skrev tidligere.

Har limt de riftene som var, og det spiller bra, litt vrenging nettopp pga at de ikke er 100% jevnt rundt, men godt nok for meg til jeg får meg noen andre 12"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...