fast Dog Skrevet August 25, 2009 Skrevet August 25, 2009 Fant en gummislange uten adresse i motoren! Har en mistanke hvor den skal men er ikke sikker. Kan evt dere som kjører me samme motor se hvor denne slangen går i deres bil!?? Gummislangen er svart me blå stripe. Den slangen lå bare å hengte rett ned. Den andre enden var koblet i en "sylinder" ved siden av dieselfilteret. Kan det være her den skal kobles inn i????
Tore Diesel Skrevet August 25, 2009 Skrevet August 25, 2009 Det vil jeg absolutt tro ja! Er hvertfall en slange på den størrelsen som går inn på den klokka der. Men gjør vel ingen skade om den ikke står på heller. Er vel den som åpner EGR ventilen, slik at noe eksos slippes inn i innsuget igjen. ( For å få renere utslipp ) Korriger meg noen, dersom jeg tar feil
huldra66 Skrevet August 25, 2009 Skrevet August 25, 2009 Det er slangen til EGR ventilen, vanlig og koble fra denne men jeg ville plugget den slik att du ikke suger luft inn hele tiden mens magnet ventilen som styrer vakumet her står åpen. Jeg plugget min med en umbrakonøkkel i passe størrelse. Bare en fordel og ha denne frakoblet da du IKKE kjører eksos inn i innsug igjen Eksos partikler og olje som kommer i små mengder fra turbo blir til slutt en tykk grøt i systemet. Terje
Bmw_325i_ Skrevet August 25, 2009 Skrevet August 25, 2009 stemmer med slangen. den går fra en liten ventil med en kontakt på å over til egr ventilen. den kan du evt blokkere med at du f.eks setter på en liten slangestump på klokka å blender den.
fast Dog Skrevet August 26, 2009 Forfatter Skrevet August 26, 2009 Oki...skal jeg altså blende både slangen og klokken?? sorry... enkelte ting må jeg ha inn me teskje viktig å det riktig!hehe...
Otis Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Såvidt jeg vet, så er det nok å blende slangen der hvor den går inn i EGR ventilen, ingenting annet. Iogmed at det er der vakumet kommer fra. EGR ventilen vil da stå der lukket, og den ikke har for mye gørr i seg, dette er et viktig punkt å sjekke, eller så kjører du med konstant EGR, som ikke er bra.
huldra66 Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Nei, det er selve slangen som bør tettes den har vakum fra magnetventilen den er koblet til. Klokka på EGR ventilen har IKKE vakum den trenger vacum for og åpne for eksos inn i innsug. Husk dette er en turbobil det er overtrykk ikke undertrykk i manifoil altså ingen plass EGR ventil kan få noe vacum fra. Viss du ikke tetter slangen vil det medføre att vacum systemet på bilen vil suge luft når magnetventilen ( som styrer klokka på EGR ) åpner Håper dette er noe klarere ??? Terje
fast Dog Skrevet August 26, 2009 Forfatter Skrevet August 26, 2009 Helt topp terje! Skjønte det nå! takk skal du ha =)
Otis Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Nei, det er selve slangen som bør tettes den har vakum fra magnetventilen den er koblet til.Klokka på EGR ventilen har IKKE vakum den trenger vacum for og åpne for eksos inn i innsug. Husk dette er en turbobil det er overtrykk ikke undertrykk i manifoil altså ingen plass EGR ventil kan få noe vacum fra. Viss du ikke tetter slangen vil det medføre att vacum systemet på bilen vil suge luft når magnetventilen ( som styrer klokka på EGR ) åpner Håper dette er noe klarere ??? Terje Jeg bare sjekker om jeg også forstod dette helt korrekt... Plugge igjen den slagen som han holder opp på bilde nr 2? Altså koble den av EGR klokka, og sette en skrue inni den.
huldra66 Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Ja det er det jeg har gjort på min 525tds + Caravellen da den var fullstendig tettet i innsug av gugge. Tror mesteparten av bilmekanikerene stille anbefaler dette. kansje en får litt ekstra effekt og da motor vil få mere ren luft + att luftmassemåleren vil registrere mere luft inn. Uten att jeg kan gå god for det utsagnet da. Hadde forresten nettop av innsuget på BMW'en for og skifte returslanger den ser nå nesten helt ren ut innvendig. Terje
Otis Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Akkurat, det var dette jeg hadde tenkt å gjøre på min. Ser at de gjør det i England ihvertfall.
Tore Diesel Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Måtte du skru av innsuget for å bytte returslanger?
huldra66 Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Det hadde muligens gått og skifte returslanger uten og ta av innsug men var knotet og slanger var knallharde og brakk så tok av innsug. Det tar forresten ikke lange tiden og løsne. 10 muttere mot topp så løsne EGR 4 bolter så løsne batteri + kontakten NB ta av batteripol først. Terje
Tore Diesel Skrevet August 26, 2009 Skrevet August 26, 2009 Ja er vel kanskje like greit da Men skal man ikke bytte innsugspakning når man er av med innsuget også? Hvis man følger boken etter punkt å prikke?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå