jean_ivar@hotmail.com Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Hei,skal kjøpe en 2003 520D 136hk En kompis har selfølgelig "hørt" at dieselpumpa på disse ryker mellom 180-200000km. Er dette noe jeg bør være redd for? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Tja, vet ikke helt, men min har nå rullet 229796 km og går like fint ennå. Og pumpen er ikke bytte fra før av. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulyden Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Jeg har en slik også. Husk at trykket kommer opp i 1750bar på disse. Er bilen kjørt i Norge i norske hastigheter er trykket lavere enn ved max turtall. Tror derfor du kan slappe av! Min er kjørt 211 000. Det som forundrer meg er at den bruker under en halvliter på mila! Er det normalt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Jeg har en slik også. Husk at trykket kommer opp i 1750bar på disse. Er bilen kjørt i Norge i norske hastigheter er trykket lavere enn ved max turtall. Tror derfor du kan slappe av! Min er kjørt 211 000. Det som forundrer meg er at den bruker under en halvliter på mila! Er det normalt? Dette er ikke en commonrail motor, men diesel motor med vanlig Bosch rotorpumpe vp44? muligens ,det har vært byttet noen av disse ,koster fort en del penger hvis den ryker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ulyden Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Det er heldigvis ikke en common rail. De har dyre dyser og billig pumpe. Tror en slik pumpe koster 25 000el hos gs. Common rail motorene som kom først hadde et rail trykk som var ca 1600bar så vidt jeg kan huske. Den første var 3 literen med 184 hk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 26, 2009 Share Skrevet August 26, 2009 Jeg har en slik også. Husk at trykket kommer opp i 1750bar på disse. Er bilen kjørt i Norge i norske hastigheter er trykket lavere enn ved max turtall. Tror derfor du kan slappe av! Min er kjørt 211 000. Det som forundrer meg er at den bruker under en halvliter på mila! Er det normalt? Jeg vil ikke si at det er vanlig, men det lar seg gjøre. Om jeg skal lunte rundt på norske veier i fartsgrensen uten for mye forbikjøringer, så holder han seg rundt 0,5-0,54 liter per mil. Har vært nede i 0,47 liter per mil, men det var nesten helt flatt hele veien og tilbake. Men det pussige er at kjørecomputern viser absolutt korrekt forbruk uansett, bestandig. Det har jeg ikke opplevd før på andre biler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2000Touring Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Hei,skal kjøpe en 2003 520D 136hk En kompis har selfølgelig "hørt" at dieselpumpa på disse ryker mellom 180-200000km. Er dette noe jeg bør være redd for? Det er ikke uvanlig at disse pumpene tar kvelden. Har selv byttet på min 320d 1999(samme motoren) Om du googler litt så finner du ut at på disse motorene kan du regne med at både turboen og dieselpumpa kan ta kvelden. Men at den tar kvelden mellom 180-200.000km er bare tull! Man kan forvente at de tar kvelden en eller annen gang. Min turbo tok kvelden på rundt 320.000km, og dieselpumpa på 360.000km. Turboen byttet jeg selv, det kostet meg rundt 13.000. I den prisen ligger et KN-filter og en luftmassemåler i tillegg. Dieselpumpa satte jeg bort til originalverksted - som var billigst! Fikk da 15% BMWCCN-rabatt, og betalte i underkant av 17.000,-. Om du har valget ville jeg kjøpt en bil hvor dieselpumpa er byttet, så har du en bekymring mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå