Gå til innhold

Rustbehandling!


svart
 Share

Rust behandling  

24 stemmer

  1. 1. Rust behandling

    • Wurth Syregrunning+2komponent epoxy grunning+lakk
      17
    • Biltema hurtirustløsning+Brunox+lakk
      0
    • Corroflux+Brunox+lakk
      3
    • Biltema hurtirustløsning+2 komponent syregrunning+lakk
      1
    • Dårlige løsninger, jeg skriver hva som funker i innlegget.
      3


Anbefalte innlegg

Hei! Nå er det like før e30 cab'en triller inn på tunet og demonteringen starter.Hadde tenkt å ta den rusten som er, de fleste punktene er bare overflaterust så håper jeg slipper å dra fram sveis'n.Så har jeg lest litt forskjellig om beskyttelse på forskjellige forum.Kommer nok til å slipe eller sandblåse, står ute så får se hva jeg rigger opp. Så når stålet er ubehandlet er det en haug med forslag, syregrunning wurth,Biltema hurtigrusløser,2komponent epoxy grunning,Corroflux,2komponent syregrunning,vanlig grunning osv med produsenter av multiturbodeoksiterra antiheavyduty antirust produkter. Så etter det kommer det brunox og mange lag med lakk og klar lakk. Hva mener dere er en god behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at ovatrol skal være veldig bra på dette med rust. Jeg har åpent metall på e34 hvor jeg har tatt 2 strøk med ovatrol. Sånn har den stått og blitt kjørt med i 6 måneder ca. Og det er ikke noe rust på overfalten så langt.

Men en ting jeg lurer på. Når man må ta rust på bilen sin. Er det stor sjangse for at den kommer tilbake når man har behandlet det som ovenfor osv?

Driver nå å skal ta litt rust på 740i'en men er usikker på hvordan jeg skal gjøre det og om det faktisk fungerer eller om en hellakkering faktisk er bortkastet på en bil som har hatt rustangrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du sandblåse kan du få bort absolutt all rust og du vil ikke trenge noe rustconverter. 2 komponent epoxygrunning og så lakk i mange lag tror jeg blir bra.

Hva er dette med syregrunning? Er det noe syrestoff som skal vaskes av igjen før grunning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jobber som biloppreter og har jobbet som de i 12 år nå.

min erfaring som eg bruker da de er overflate rust er å bruke epoxy grynning,men anbefaler selv på overflate rust å bruke ein punkt sandblåser der de er rust,grunn er at ved ved sandblåsing tar du grav rusta som er den rusta som har trekt seg lengs inn i stålet.

tar du ikkje den kåmmer den sakte men sikkert tilbake.

Epoksy,sparkel(vis de blir nødvendi) og fyller(grynning)så lakk.

Grunnen til epoxy er at den er tett og isolerer vis de sku vere igjen noe dritt bak.

Dette er mitt råd og slik eg har gjort de på m3,en min :D Lykke til.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jobber som biloppreter og har jobbet som de i 12 år nå.

min erfaring som eg bruker da de er overflate rust er å bruke epoxy grynning,men anbefaler selv på overflate rust å bruke ein punkt sandblåser der de er rust,grunn er at ved ved sandblåsing tar du grav rusta som er den rusta som har trekt seg lengs inn i stålet.

tar du ikkje den kåmmer den sakte men sikkert tilbake.

Epoksy,sparkel(vis de blir nødvendi) og fyller(grynning)så lakk.

Grunnen til epoxy er at den er tett og isolerer vis de sku vere igjen noe dritt bak.

Dette er mitt råd og slik eg har gjort de på m3,en min :D Lykke til.

Bjørn

Kjempe greier! Dette har jeg troen på, hva merker anbefaler du å kjøpe, hva bruker dere på jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De rust omvandlerene er jeg litt skeptisk til, ihvertfall de man skal vaske av med vann. Men når man sandblåser, er det noe vits å rengjøre etterpå før grunning? blir jo blankt og fint..Er det aceton/tynner som e tingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sandblåste skjermene mine og grunnet kun med 2k epoxy fra ppg som kunne brukes til både grunning og fyller etter hvordan den ble tynnet. Dette holdt veldig(og overraskende) dårlig.... :roll:

Skjermene ble grundig blåst og grundig sprøytet både innside og utside..

Hmm, hva gjør du neste gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sandblåste skjermene mine og grunnet kun med 2k epoxy fra ppg som kunne brukes til både grunning og fyller etter hvordan den ble tynnet. Dette holdt veldig(og overraskende) dårlig.... :roll:

Skjermene ble grundig blåst og grundig sprøytet både innside og utside..

Hmm, hva gjør du neste gang?

Vil nok tro at syregrunning er tingen og legge først...

Når det kommer til hva jeg gjør, så har jeg sagt meg fornøyd med slikt for en stund.. Litt derfor jeg har solgt hele skiten og kjøpt scooter... :lol::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lakkerer, å på blankt metall bruker vi bare syregrunning, dette fungerer på den måten at den isolerer metallet. Er det så mye rust at du ikke får fjernet alt, kan du bruke forskjellige typer grunning. Vi bruker en type som brukes på boreplattformer o.l... Denne skal visstnok være bra. Men både ovatrol og epoxy er fint, bortsett fra at det tørker sent. Husk og ikke sparkle oppå syregrunning eller epoxy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som lakkerer, å på blankt metall bruker vi bare syregrunning, dette fungerer på den måten at den isolerer metallet. Er det så mye rust at du ikke får fjernet alt, kan du bruke forskjellige typer grunning. Vi bruker en type som brukes på boreplattformer o.l... Denne skal visstnok være bra. Men både ovatrol og epoxy er fint, bortsett fra at det tørker sent. Husk og ikke sparkle oppå syregrunning eller epoxy.

Husker du merket på syregrunningen og grunningen? Spare tid e bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...