E28 TURBO Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Vurderer sterkt å bygge en sånn til neste sesong. Blir å legge meg på 600-700hk Vært i kontakt med ppf og fått råd om o-ringet blokk. Nye stempler. Bruke orginale kammer og fjører opp til 7000rpm. Skal kjøre ca 8,5 i komp for å være safe på bensin/tenningsbank. Dette var det ppf mente skulle holde til mitt beskjedne effektuttak Justerbare kam drev? kammer? fjører? Råder? Lurer på å bruke JE stempler da disse er meget go pris på disse fra USA.Kjører nå med 660cc dyser skal kjøres på bensin, Holder disse? Vurderer å bruke ca 850cc for å ikke risikere å slippe opp for bensin på mapping. Noe jeg har glemt bør tenke på Kommentarer? Blir event å kjøre orginal olje vann pumpe. Blir trolig å legge opp en bensinslange til altså to 044pumper fram til en catch tank og ei grei pumpe inn på en nuke fuel rail el lign. Blir selvsagt IC. Blir å bruke 262 kassa fra m5 og ha min 260 i reserve. Blir sachs clutsj med sinter. Blir å få bygd grenrør, men vil prøve å se om det går å få bygd denne underliggende, men det får jeg se. Mulig jeg kjøper et ferdig rør. Innsuget er jeg usikker på om jeg kan bruke det orginal eller om jeg skal få bygd et skikkelig plenumsinnsug. Turbo er jeg litt usikker på, noen mener stor turbo da denne jobber lettere og at trykket kan holdes nede da den gir mye luft uansett. Mens andre mener liten turbo da denne spoler fortere opp og er mindre somling i giringene. Grunnen til at jeg vil bruke denne motoren er at jeg vil ned i turbotrykk da jeg må opp i over 1,5 bar i lad nå for å få noe særlig fres i den. Dette gir endel legg og at den lett slipper litt ukontrolert da den tar i så brått når ladetrykket kommer. Som med den motoren jeg har vil dette hovedsaklig være en gatebil ikke en typisk banebil, så vil ha motoren mest mulig kjørbar. Har autronic sm 4 og blir nok å kjøre med sekvensielle ls1 coiler. Kommentarer. Truls Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m20b25turbo Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 sachs trykkplate og sinter lamell tror jeg ikke holder lenge, her er det vell tilton 3 plata/ quartermaster som gjelder...jeg tror ikke sachs har noe kraftigere enn 700nm etter hva jeg vet! og en s38 blir sterk som en okse med turbo. 3.6 er bedre enn 3.8 siden 3.8 ofte er sprukket eller sprekker! så sørg for at blokka du velger å bruke er sprekk fri! dysene blir kansje i det minste laget for 700hk, er ikke så stor fan av å presse dysene til max siden dette kan ødelege "forstøvningen" kjøp heller litt større dyser, kjedlig å botne disse i benken når alt annet vil så mye mer jaas jørgen her på forumet har sikkert gode erfaringer å komme med innen s38! lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet August 27, 2009 Forfatter Share Skrevet August 27, 2009 Med tanke på dysene er vi veldig enige. Har dratt ut 735nm med denne motoren og denne clutsjen har holdt fint til d. Kjører med 6 pukcs sinterlamel 750nm, med 4 puck skal den tåle 850, men er jo tragisk å kjøre med da. Kjørte 2000mil med 600nm og orginal m535i clutsj uten en eneste sluring, så tror med min kjørestil at sachs n skal holde ei stund iallefall. Er så lite arbeid å bytte uansett så tror jeg vil prøve å få motoren best mulig i første omgang. Er en 3,6ltr jeg har i tankene og på handa. Vet ikke om det blir så himla mye mer moment i en sånn motor vet 600-700hk enn i m30 ved 500hk. De som drar ut 1000hk havner vel som regel på ca 1000 1100nm så prøver her først. Dessuten kjører jeg som regel med moderate dekk bak nettopp for å spare drivverk og foringer og selve chassiet for de største sjokkene, bedre at dekkene river seg løst da! Noen tips om lav ohm/høy ohm dyser hva er best å bruke av disse, hva blir forskjelden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Morsomt å lese folk som mener/har hørt at S50B30 og S38B36 motorene er "så" mye sterkere en sine storebrødre. Er vell helst janteloven Til ditt effektuttak er det nok andre ting som begrenser resultatet. En tommelfinger regel mtp dyser på 6syl motor er at 600cc skal i teorien klare å levere til ca 600hk. Derfor tror jeg nok du burde kjøpe noen større for å ha litt å gå på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo-Tommy Skrevet August 27, 2009 Share Skrevet August 27, 2009 Morsomt å lese folk som mener/har hørt at S50B30 og S38B36 motorene er "så" mye sterkere en sine storebrødre. Er vell helst janteloven Til ditt effektuttak er det nok andre ting som begrenser resultatet. En tommelfinger regel mtp dyser på 6syl motor er at 600cc skal i teorien klare å levere til ca 600hk. Derfor tror jeg nok du burde kjøpe noen større for å ha litt å gå på. Hva har det med at S38B38 motorene har feil da? Det er jo strengt tatt et faktum og noe alle "seriøse" motorbyggere/mappere sier når det gjelder S38 motorer. Har jo også litt med at når man presser en motor mer mtp slaglengde og rådevinkel så blir det mer belastning på stempel og råder, og man får mer slitasje, og større fare for motorhavari når man presser grensene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 28, 2009 Share Skrevet August 28, 2009 Det at S38B38 har et sprekkproblem i blokka er ihvertfall ingen myte! Sjekk bare PPF forumet, der ryker 3.8 blokkene på rekke og rad! Og alle mann bytter til S38B36 eller M30B35 blokk. Den minste Andreasen på PPF sa for 2 år tilbake at han hadde hatt inn rundt 20 B38 blokker, og alle hadde en sprekk. Noen forsøker å sveise dem, men de ryker alle sammen. Skulle vært intressant å høre i dag, 2 år etterpå.. Når det kommer til S50 virker B32n å være totalt overlegen på alle punkter. Toppen er mye (!) bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kbteknik Skrevet August 28, 2009 Share Skrevet August 28, 2009 syns nå vsmotor og helge vik har vert rimelig heldige med deres motorer, begge 3,8 og de går enda, begge med over 1000 hester tror nokk det er åssen man bygger og bruker motoren der teller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet August 28, 2009 Share Skrevet August 28, 2009 Og hva slags blokk hadde de igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet August 28, 2009 Forfatter Share Skrevet August 28, 2009 Fine tips kommentarer på det jeg har skrevet.!!?? Er ingen her inne som har nevnt s50 eller noe. Når det gjelder janteloven er det et problem dere har større kjennskap til nord for polarsirkelen enn her nede. Kunne kjøpt en 3,8 og hadde ikke betydd så mye det, ser mange 1000hk byggere i sverige som bruker blokk fra 3,5 3,6 og topp fra 3,8 osv, men som han fra finsnes sier så burde dette holde uansett med mitt effekt uttak. Nettopp derfor skal jeg ikke ha mer hk. Men jeg vil ikke ha en diskusjon på min tråd om hvem sine motoren som gjorde hva. Jeg vil ha erfaringer fra folk som har peiling, ikke sånne synsere! Jeg vil ha tips til oppsett, dessuten holder 660cc dyser opp mot 700 hk, men det sto det tydelig over her at dette var egentlig greit og at jeg var enig i å bytte de! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet August 28, 2009 Share Skrevet August 28, 2009 Ingen grunn å bli blærete! Du ville ha tips, jeg anbefalte større større dyser pga tidligere nevnte årsak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet August 28, 2009 Forfatter Share Skrevet August 28, 2009 Ikke meningen å være det heller. Men blir ofte mye synsing i trådene, og var ikke bare myntet på deg det jeg skrev, men men bygons! Dysene er vi enige om Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trond.S Skrevet August 28, 2009 Share Skrevet August 28, 2009 Detta blir rått! Jeg har ikke så mye matnyttig å komme med, men vil bare si at det ikke lønner seg å høre for mye på det folk sier på internett. Er jo kun et fåtall av de som vanker her inne som faktisk har bygd seg noe så vilt som det du snakker om nå. Bedre å ha litt marginer enn å rasa. 500hk i en E28 er vel i grunn ganske bra? Hilsen Trond Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E28 TURBO Skrevet August 28, 2009 Forfatter Share Skrevet August 28, 2009 Jada dette blir for å få bort det voldsomme legget. Få den mer kontrolerbar... Men sparker jo noe jævlig nå og. Mye moment vettu. Nei er nok ikke så mange som har mye matnyttig å komme med, men det er noen meget skarpe hoder her inne!! Dessuten er det fort å glemme noe /ikke tenke på noe så fint med matnyttige tips. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
336mik Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 Kan ikke se at du har planer om å skaffe andre råder,noe du faktisk burde,siden msertegrensen på orginalrådene går et sted ved 6-700hk. Skal du lade 1.5 bar,så kommer du til å få et vannvittig rått moment. Dro ut 579Nm i min ved 0.6 bar,og 442hk. Dysene burde(MÅ) du gå opp litt på.Før fikk man 670cc dyser i høyohm,men mener å ha sett noen større i det siste. Vil uansett anbefale dyser på 850-900cc minimum,for å ha litt overmål,og som m20b25turbo sier,for mye trykk på dysene ødelegger forstøvingsbildet. B38 blokk er påstått å være noe herk fra mange holde,men toppen fra dem skal være solid nok. Angående kammer,så holder vel de orginale til 7-800hk,og de orginale ventilfjærene holder ihvertfall til 7500-8000rpm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ole_m7 Skrevet August 30, 2009 Share Skrevet August 30, 2009 ANG 3,8: Denne har en annen STØP enn de gamle 3,5 og 3,6 (som er samme støp). De sprekker derfor lettere. En fin måte å fikse dette på er å borre en gammel M30B35 blokk. (E34) Grunn til at du skal bruke E34 blokka er fordi denne har sterkere bæring av veiva enn de tidlige som satt i blant annet E28. Du kan altså fint kjøpe deg en S38B38, og "bytte" blokk.. Toppen på 3,8'n trenger du ikke gjøre noe med, og ikke burde du egentlig heller, de fløder MEGET bra orginal. Pyramidringer er vel beste pakningsmetode, da motoren aldri skal "åpnes" uansett.. Sats på litt høyere komp! om du bare skal ha 600hk vil du heller at det skjer noe. 9:1 er ikke noe problem på en 4-ventilteknikk motor. Jeg vil tippe du går over 600hk ca ved 1bar, og omkring 750+nm. Sachs 765 plata med 4 pucka sinter funker fett. Har det i alpinaen, GOD å kjøre med og slurer aldri. Bäckis (han svære på ppf) mente den holder fint for over 850nm. De hadde bremset ca 900wnm med en slik. Ang dyser. Velg litt store! Om du bygger alt klart så kan det tenkes du vil ha mer effekt etterhvert. Da kan du bytte turbo og mappe for mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå