Gå til innhold

04 BMW 320dt - motorhavari


henvid
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter å ha lest dette, så blir man litt bekymret og spesielt når man har bil med slik motor.

Jeg hadde innsugsmanifoilen av for et halvt år siden for å skifte glødeplugger. Såg at det var mye sot og olje i innsuget og spesielt i EGR-ventilen. Jeg gjorde så mye som mulig rent med White Sprit, men hadde jeg vista dette, så hadde jeg kanskje kjøpt nytt innsug. Synes bilen bruker mye drivstoff ved bykjøring og dette kan tyde på at disse spjellene står fast åpen.

Har vært den siste mnd å blåst motoren ren og føler at den går bedre nå, men forbruket er noe høy. Går ca.0,62 på normal langkjøring, men 1,2 ved ren bykjøring. Bør jeg være bekymret?

Nå vet ikke jeg hva som ligger i ordet ren bykjøring, er det mye køkjøring? Når jeg kjører i Tromsø, fra huset til skolen, butikken eller hva det enn måtte være så hadde jeg et forbruk på 0,72 pr mil.

I sommer kjørte vi et gjeng til Sverige og hadde en ganske høy snittfart og mye akselerasjon pga forbikjøringer osv. Hadde da et forbruk på 0,65. Det er måleverdier regnet ut fra tripteller og hvor mye som er fyllt på tanken og ikke fra kjørekomp. Så tror ikke forbruket ditt er så mye å være bekymret for da du kanskje har en aktiv kjørestil ;)

Min bil er også importert fra Tyskland fordi jeg ikke fant det utstyrsnivået i norge på en bil jeg ville ha uten at det ble for ny/dyr bil igjen. Men hvertfall den er kjørt mye på autobahn, noe som viste seg ved at EGR systemet ikke var kokset i det hele tatt nesten. Derimot etter et halvt år i mitt eie var det ganske så igjenkokset.

Selv har jeg ikke lyst å fjerne EGR systemet da det er med på å hindre for høy forbrenningstemperatur som KAN være skadelig på motoren i seg selv men mest av alt være med på å sikre tidligere død på turbo. Det med turbo gjelder oss med motor fra sept 2001 - nov 2003.

Det jeg derimot så fra flere av sidene var ikke nødvendigvis at det var igjenkoksinga som var det største problemet, derimot at spjeldene er festet på staget vha to skruer. Disse kan som skruer flest vibrere løs som følge av dieslens fine vibrere karakteristikk ;)

Jeg har bestillt meg nye glødeplugger nå i tillegg til disse pluggene. Så planen er å slå disse to fluene i en smekk nå innen to uker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene er vel oppgitt til 0,6l/mil på langkjøring, så under langkjøring virker alt normalt. Bilen går godt og kanskje bedre nå etter å fått kjørt seg litt, men jeg synes bykjøringen er vel mye tørst. Når dieselen bruker nesten like mye som min gamle 525i 192hk, så synes jeg det er litt mye. Dette kan tyde på at disse luft-spjellene kanskje står låst fast i åpen stilling slik at man mister dreimoment på lavt turtall. Jeg føler at motoren er litt dau ved 2000-2500rpm. Momenttoppen skal jo være på 2000rpm.

For meg så frister det å ta av innsuget igjen for å sjekke disse spjeldene og dens tilstand. Disse åpnes/lukkes vel via en vakumklokke som igjen styres av en elektrisk ventil. Kan jo være noe galt med dette også. Uansett vil jeg ikke ha Turboras og det som værre er, så dette vil jeg til bunns i. Alt BMW ikke har sendt ut varsel om dette er kritikkverdig. Jeg har vært inne på AutoFrontal og leste Bulletin'ene for E46 og det står ingenting om dette der.

Takker for opplysningene!

Nå vet ikke jeg hva som ligger i ordet ren bykjøring, er det mye køkjøring? Når jeg kjører i Tromsø, fra huset til skolen, butikken eller hva det enn måtte være så hadde jeg et forbruk på 0,72 pr mil.

I sommer kjørte vi et gjeng til Sverige og hadde en ganske høy snittfart og mye akselerasjon pga forbikjøringer osv. Hadde da et forbruk på 0,65. Det er måleverdier regnet ut fra tripteller og hvor mye som er fyllt på tanken og ikke fra kjørekomp. Så tror ikke forbruket ditt er så mye å være bekymret for da du kanskje har en aktiv kjørestil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker 1-2 timer avhengig om man vet hva som må gjøres og i hvilken rekkefølge, men det tar jævlig på ryggen å heng over motoren slik.

RS

Mons1:

Nå ser jeg derimot at du har automat, og min erfaring er at de er mye dyrere i forbruk ved bykjøring.

Men det kunne kanskje være verdt å ta en titt i innsuget.

Husker du hvor lang tid du brukte på å ta av innsuget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg hadde nylig oppe innsuget for å skifte glødepluggene. Jeg var skremt av hvor mye koks og dritt der var i innsuget og i egr ventilen. Kjøpte noen flasker bremserens samt diesel til å vaske innsuget med. Tror jeg fikk renset bort det meste ved hjelp av en flaskekost. På denne tiden visste jeg ikke om problemet med "swirlsene", men nå vurderer jeg ta dette opp og sjekke en gang til.

Vil nevne at jeg byttet filteret som tar imot veivusventilasjonen(?). Filteret jeg fikk var veldig anderledes en det jeg tok ut... Vet ikke hvorfor?

Det jeg savner er bilder av eller liknende hvordan man "fixer" dette?? Hvordan best blokkere egr og hvordan blene disse flapsene osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Ser at du tar opp en litt gammel tråd :-)

Koks og sot i innsuget er vist helt normalt på en bil som går mye småkjøring og med mye kaldstart. Jeg mener å ha hørt at EGR-ventilen ikke aktiveres får motoren er driftsvarm slik at kaldstart-soten ikke kommer inn i innsuget, men hvem vet.

Så når man samtidig får oljedamp fra turbo, så blir sotet som asfaltolje og klistrer seg til alt. Jeg tenker på tubotrykk-føleren som står på innsuget. Denne må jo også klistres igjen og rett og slett slutte å fungere. Hva skjer så?

Er det mye svineri i innsuget, er det etter min mening bedre å kjøpe en helt ny. Koster 6000kr. Så bør man ta en langkjøring minst en gang i uken, hvis man kjører mye kortkjøring.

Som noen her skriver så bidrer EGR-ventilen å senke forbrenningstemperaturen. Dette vil kanskje spare turboen litt mer, men dette kommer vel mest om man kjører mye tungt(Campingvogn) eller slikt. De som blokkerer EGR-ventilen har opplevd at det registreres en feil i ECU. Jeg vet ikke om det er nok å bare blokkere vakuumslangen til vakuumklokken. Mye oljegris kan jo være et tegn på en turbo som slipper igjennom litt mer olje enn normalt(Slitt).

Veivhusventilasjonsfilteret er blitt endret på. Istedenfor et rør med skumgummi, så er det erstattet med et Avskillingskammer (Plastboks). Er nok en bedre løsning og det anbefales at dette skiftes ved hver 3'dje oljeskift.

Det er bedre å ta for mye vare på bilen enn for lite!

God jul!

Jeg hadde nylig oppe innsuget for å skifte glødepluggene. Jeg var skremt av hvor mye koks og dritt der var i innsuget og i egr ventilen. Kjøpte noen flasker bremserens samt diesel til å vaske innsuget med. Tror jeg fikk renset bort det meste ved hjelp av en flaskekost. På denne tiden visste jeg ikke om problemet med "swirlsene", men nå vurderer jeg ta dette opp og sjekke en gang til.

Vil nevne at jeg byttet filteret som tar imot veivusventilasjonen(?). Filteret jeg fikk var veldig anderledes en det jeg tok ut... Vet ikke hvorfor?

Det jeg savner er bilder av eller liknende hvordan man "fixer" dette?? Hvordan best blokkere egr og hvordan blene disse flapsene osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...