Gå til innhold

Forskjellen på disse oljene?

xracer
 Share

Anbefalte innlegg

Her står det faktisk at de har samme spec. De burde kunne brukes om hverandre. Gjetter at forskjellen er at den ene er mineralsk og den andre delsyntetisk. Biltema sier delsynt'en er best når det er kaldt, dvs den er lettere å pumpe før den blir varm.

http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON

Aha...Synd at du bare "gjetter" at den ene er mineralsk :-), men det var det jeg også så for meg. Fordelen med med den mineralske er jo at den vi være "snillere" mot mine gamle pakninger (lekkasjer). Jeg bruker jo E32'en min stort sett bare på sommerstid også så kaldstarter blir det ikke mange av. Merket dessverre på siste tur hjem opp en bakke at aut.kassa mi slura endel på et av gira. Skal derfor "flushe" igjennom den kanskje flere ganger for å se om den blir bra igjen før jeg foretar meg noe mer. En annen ting som jeg ser i artikkelen http://en.wikipedia.org/wiki/DEXRON som kan være en "heads up" er at de sier at DEXTRON VI er backwards compatible med alle tidligere DEXTRON standarder. Dette er vel og bra med tanke på drifta av kassa, men de sier selvfølgelig ikke noe om at automatkasse pakningene på tidligere modeller IKKE tåler de nye del/helsyntetiske oljene. Spiller jo liten rolle om kassa virker hvis den begynner å lekke olje som en sil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den andre vært syntetisk hadde den nok kostet mer, derfor er den mest sannsynlig mineralsk. Men ring og spør.

At mineralsk er bedre for gamle motorer er bare gamle myter. I begynnelsen manglet syntetiske oljer de tilsetningene som mykner gummi, derfor lakk det mer. Syntetiske oljer er best på alle områder, de er mer stabile og tåler mer varme. Men oljen må selvfølgelig være tilpasset kravet der den skal brukes. I ditt tilfelle er det veldig viktig at oljen har riktig friksjon. Det er nok den viktigste forskjellen mellom ATF-oljer.

Det finns nå endel gammelmotor-oljer som har tilsetninger som er bra for gamle motorer, men som nesten er fjernet i nye oljer fordi de ødelegger katalysatoren.

Olje er litt voodoo, umulig å vite hva som er sant for vanlige forbrukere. Hva er for eksempel delsyntetisk olje? 1% syntetisk og resten mineralsk? :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den andre vært syntetisk hadde den nok kostet mer, derfor er den mest sannsynlig mineralsk. Men ring og spør.

At mineralsk er bedre for gamle motorer er bare gamle myter. I begynnelsen manglet syntetiske oljer de tilsetningene som mykner gummi, derfor lakk det mer. Syntetiske oljer er best på alle områder, de er mer stabile og tåler mer varme. Men oljen må selvfølgelig være tilpasset kravet der den skal brukes. I ditt tilfelle er det veldig viktig at oljen har riktig friksjon. Det er nok den viktigste forskjellen mellom ATF-oljer.

Det finns nå endel gammelmotor-oljer som har tilsetninger som er bra for gamle motorer, men som nesten er fjernet i nye oljer fordi de ødelegger katalysatoren.

Olje er litt voodoo, umulig å vite hva som er sant for vanlige forbrukere. Hva er for eksempel delsyntetisk olje? 1% syntetisk og resten mineralsk? :shock:

Takk for god info! En annen sak er at idag sjekket jeg olja på automaten og det viser seg at oljen ikke er rød i det hele tatt!!. Det er ikke avleiringer i den det kan jeg se og etter å ha gått igjennom kvitteringer på servicer finner jeg at det var byttet olje på kassa i 2003 og da fylte de på Castol SAF-XJ etter fakturaen å dømme. Dette er en god olje, men er jo ikke for automatkasser men differ!!! Verkstedet er ikke lite kjent heller i Stavanger. Rart at kassa har fungert såpass siden servicen, men den er jo ikke helt bra...Skal få byttet til vanlig ATF så snart som mulig. Håper det fungerer bedre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...