Gå til innhold

Blande 10W40 olje av to forskjellige merker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

må etterfylle litt olje i 525IXen min. Jeg aner ikke hva slags olje som er i bilen fra før, og lurer på farene ved å blande inn to forskjellige merker. Kan ingenting om olje. Husker at forrige eier nevnte 10-W40 som han brukte. Kan jeg da etterfylle med 10-W40 med en flaske fra Shell f eks, uvitende om hvilket merke som er påfylt fra før?

Sier benevnelsen 10-W40 noe om oljen er syntetisk, halvsyntetisk eller mineral?

Hva anbefales til min bil, hvis jeg går for full oljeskift med filterbytte?

Bilen er 1992 E34 525XI.

Takk :)

Skrevet

Du kan blande all olje. 10W/40 kan være både mineralsk og halvsyntetisk hvertfall, usikker på om du får den som syntetisk.

Skrevet

Okey. Skal innom Torshov Bil i dag eller i morgen, noen som vil gi hint til hva slags olje jeg kan kjøpe (Castrol)? Jeg tror jeg går for full oljeskift, når jeg først er i gang.

Skrevet

Har hørt mye bra om Valvoline MaxLife oljen , den har de på thorshov.

men jeg er også av den oppfatning at Felleskjøpet sin olje, eller biltema olje er like greit på gamle biler. Så lenge oljen er godkjent og alt det der. Jeg kjører FK olje. 700 kroner for 10 liter eller noe

Skrevet

men jeg er også av den oppfatning at Felleskjøpet sin olje, eller biltema olje er like greit på gamle biler.

Hvorfor skulle olje kvaliteten være mindre viktig på gamle biler?

Oljekvaliteten er like viktig når bilen er ny som gammel, når bilen er ny legger man mye av grunnlaget for motorens levetid og når bilen blir eldre å den begynner å bli slitt trenger den bra olje for å opprettholde smøreegenskapene tilstrekkelig.

oljekvaliteten har mye å si, byttet nettopp på min 520 nå og valgte å kjøpe den billigste castrol olje fremfor en dyrere castrol olje som jeg har brukt før og voila.... motoren fikk en svak ventiltikking #-o

Så når jeg bytter igjen i høst må jeg opp på en bedre olje igjen.

Skrevet
Hvilen specs bør jeg kjøpe da? Går for Castrol.

Ikke missforstå meg, jeg sier ikke du må kjøpe akkurat castrol, mitt innlegg var myntet mot jensemann's utsagn om olje :)

Angående oljetype er jeg litt usikker på hvilken viskositet (xxW-xx) du burde velge.

Skrevet

Vil bare informere at blander du fullsyntetisk olje med mineralolje kan det begynne å "skumme" i olja... Går greit med litt syntetisk olje i mineralolja, men litt mineral i den syntetiske kan gå galt.

Skrevet
Hvilen specs bør jeg kjøpe da? Går for Castrol.

Hvis du går inn på castrol sin hjemmeside finner du data for alle type biler og anbefalt viskositet. Har du m50 er disse anbefalt til din bil. 92-95 mod 525 IX

EDGE Sport 0W-40

EDGE 5W-30

Magnatec 5W-40 C3

På siden dems finner du ogås info om differensialolje, automat olje osv.

Skrevet

Hvis bilen din har 10W-40 fra før, så kan du helle på hvilken som helst delsyntetisk olje med god samvittighet. Men det beste er selvfølgelig å gå for et fullt skift, og da blander du jo ikke.

Når det gjelder anbefalt olje fra Castrol, så fantes ikke de oljene, og heller ikke tilsvarende kvalitet, da motoren din ble laget, så den klarer seg helt sikkert fint med noe lavere.

Og til han som sier han fikk ventiltikk med en rimelig Castrol-olje.. Har nevnt det her inne noen ganger før, men gamle M5en min har aldri hatt så mye mekanisk støy som da jeg kjøpte den dyreste Castrol-olja (TWS 10W-60) til den. Dyr olje er ikke alltid løsningen.

Skrevet

Og til han som sier han fikk ventiltikk med en rimelig Castrol-olje.. Har nevnt det her inne noen ganger før, men gamle M5en min har aldri hatt så mye mekanisk støy som da jeg kjøpte den dyreste Castrol-olja (TWS 10W-60) til den. Dyr olje er ikke alltid løsningen.

Sa ikke dyr olje alltid var løsningen heller ;)

Men mener du for ekempel ventiltikk eller bare mindre "lyddemping" i motor når du sier mekanisk støy?

TWS 10W-60 er jo en veldig tynn olje, så at den vil dempe innvenig motorstøy dårligere er jo ikke usannsynelig. Men det har jo ikke noe med smøre evnen å gjøre.

Skrevet
TWS 10W-60 er jo en veldig tynn olje, så at den vil dempe innvenig motorstøy dårligere er jo ikke usannsynelig. Men det har jo ikke noe med smøre evnen å gjøre.

Det er motsatt, TWS er en veldig tjukk olje ved 100° celsius. Jo høyere tall jo tregere flyter/strømmer den, og jo "kraftigere" oljefilm legger den igjen. Samtidig så har man jo da altså problemet at den faktisk strømmer dårligere rundt i kanalene og gjennom pumpa enn en olje med lavere viskositet. En 35-olje lettere og raskere til på vanskelige steder, men legger altså ikke igjen en så tjukk oljefilm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...