Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff. Dette er trist. Det er bare noen kilometer fra der jeg er oppvokst, og denne føyer seg dessverre bare inn i rekken av dødsulykker med unge førere fra lokalområdet. :(

Det var to stykker på en uke for ikke lenge siden, og nå altså enda en. Meningsløst...

Apropos dette med våt veibane og høy fart. Jeg lurer på om det ikke er på tide med en skikkelig dekkdiskusjon i Norge. Biltilsynet er superstrenge på alt mulig rart, bortsett fra det som til syvende og sist faktisk skal svinge, bremse og aksellerere bilene våre.

Skrevet

Enig i den der Gunnar.. Har noen skikkelig forferdelig dårlige dekk på E46`en som burde være forbudt å selge i Norge!

Dem heter Talon TR9 Triangle og vil advare ALLE mot å kjøpe dem uansett hvor billig du får dem.

På våt vegbane er de ett mareritt å kjøre med.

For det første så bråker de noe helt forferdelig på tørr vegbane (spesielt ny asfalt) og på våt veg så mister de grepet for ingenting.

Har ingen diff-brems på vår bil, men har jeg ASC`en av og kjører litt (ikke mye) hvassere enn normalt så slipper den i alle rundkjøringer osv, hender den slipper/hugger litt med ASC`en på også.

Akslererte i 2. gir ut av en rundkjøring opp en slak oppoverbakke for ikke lenge siden, og da Vanosen vridde seg og motoren (m52B23tu) begynte å virke så begynte den å slippe som faen!

Skummelt om man ikke er forberedt på slik ass!!!

Så for all del, lær deg å kjenne dekka dine. Spesielt på vått føre da det er da mange dødsulykker ser ut til å skje.

Skrevet

Jeg tror desverre ikke det hadde hjulpet med verdens beste dekk i denne situasjonen. Jeg hold faktisk på å bli påkjørt av denne personen kl 0300 i natt, etter å ha hentet min kone på lyefjell. Var nesten kommet hjem, å skulle svinge av i en rundkjøring, å hadde da lagt merke til denne bilen (som hadde feil instilling på nærlys, som gjorde meg litt ekstra oppmerksom) som kom i en ganske stor hastighet bak meg. Det er 40 sone på stedet, å jeg så han bremset opp ganske kraftig rett før rundkjøringen, men hadde ikke jeg gitt litt ekstra gass ut av denne, så hadde nok Lotusen vert enda kortere bak. Å etter å ha passert meg, så var det full akselerasjon videre i 40 sonen. Det er tragisk at noe slikt sjer, men for å se det "positive" i dette, så tok han ikke med seg noen uskyldige.

Skrevet

Alltid trist når slikt skjer, spesielt med den yngre garde. Men her kan han nesten for det selv, grisekjøring i 40 km/t sone fører ikke til noe godt, og som Tommy sier; bra han ikke tok med seg noen uskyldige.

Kondolerer til eventuelt pårørende.

Skrevet
Jeg lurer på om det ikke er på tide med en skikkelig dekkdiskusjon i Norge.

At noen kjører fullstendig over evne og drar av er ikke dekkene sin feil.

Jeg har kjørt i øs-pøs regnvær på slitte r-dekk og det går helt greit; det handler bare om at man må kjøre etter forholdene. Gjør man ikke det kan ikke verdens beste veier, dekk eller bil redde deg.

Skrevet

Det får du mene hva du vil om Kimmelibom, men jeg mener at dekk bør være i stand til å håndtere normal kjøring på fartsgrensen på vått føre - og medfølgende "roligere" kjøring i svinger. Det gjør ikke de som ble satt på Audien rett før jeg hentet den. De er livsfarlige så fort det er vått, og det er i mine øyne mye viktigere enn om håndbrekket ikke låser på begge hjul, eller at man har forskjellig dimensjon foran og bak, eller at man avviker mer enn 7.5mm på innpresset, eller at co2en er utenfor spec, eller at setebeltet har et rift, eller at man mangler et parklys, og så videre. Allikevel er det ingenting annet enn mønsterdybden som blir kontrollert på selve gummien. I Norge kan man nesten snurre hva man vil rundt felgene, og det er lovlig.

Skrevet

Veldig sant Gunnar! Har kjørt mange forskjellige biler med alle typer dekk gjennom jobben og noen har så lite grep at jeg ikke fatter at folk tør å kjøre de. Når det slipper i 30 km/t i en rundkjøring er det noe stein galt!

Er heller ikke noen krav til maks alder osv med tanke på PKK, eneste er hvis det er store sprekkdannelser (tror jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...