Hawkon88 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Siden du skrev at det er populært blandt kunnskapsløse sosialister å rakke ned på Usa, og jeg har et mer sosialtpreget syn, enn å ikke brøfø de svakeste- samtidig som jeg er negativt innstilt til Usa's storhet, så forutsatte jeg at du satte meg litt i bås. Jeg er ikke agrresiv, men blir fort litt engasjert,- og kanskje litt påståelig. Hadde vi sittet ved et bord, ville jeg ikke ytret meg hverken høylydt eller truende. (Jeg bruker. Jeg kan forstå hvorfor du oppfatter meg slik, selvom jeg ikke bruker noen/få utropstegn. Tilbake til saken: Det var på enten på 60minutes, eller Dagens Næringsliv de ytret at Kina ikke var berørt av krisen- og valgte å tro at det var sikre nok kilder. Slik jeg forstår argumenteringen din, har Kina problemer, men ikke (direkte?) knyttet til finanskrisen. Jeg har aldri vært for EU som helhet, selvom jeg er for arbeidsinnvandring (men som burde hatt mer regler og evt restriksjoner og skatt) Jeg vil heller ikke benytte BNP til å avgjøre om levestandarden er god i et land- da det egentlig forteller ganske lite. Noe jeg har fått prentet inn av samtlige lærere i fag som berører temaet jeg har hatt gjennom hele oppveksten. Og jeg mener at det er levestandarden i et land som er det viktigste. I mange sammenhenger er Japan mye bedre stilt en oss. De har bedre levestandard, færre kriminelle osv. De er også selvforsynt, og har strenge krav til import- mens de gladelig eksporterer. Noe som gjør at verdiskapningen i landet er høy. At bøndene som gjør at Japan er selvforsynt, ikke står for en høy BNP vil jeg si styrker posisjonen deres i forhold til levestandard i og med internasjonale økonomiske trusler osv ikke er så farlige som for andre. Det kan godt hende at arbeidstakere i Norge ikke hadde hatt de samme rettighetene hvis det ikke hadde vært for oljen- men nå mener jeg at LO og andre arbeiderorganisasjoner har alt for mye makt i forhold til NHO og deres sammensvorne. Å bli sparket lett- ville fått samtlige til å jobbe hardere i vanskelige tider, da det er ekstra viktig at folk er flittige. De østeuropeerne vi har innleid på jobb, får tilbud om fast jobb dersom vi er fornøyd med dem. At amerikanerne gir mye mer til veldedighet enn oss kan godt stemme- men de gir langt i fra like mye til stipend osv til de som fortjener en sjanse, som de egentlig trenger. Norsk skolepolitikk syns jeg forøvrig ikke er den beste heller.. Uansett- det skal en ganske god plan til for å rette økonomien til over 300mill mennesker.. De klarte det på 30-tallet, da arbeidsledigheten var 25%.. Så kanskje de klarer det igjen. Om norsk helsevesen og sosialtstøtteapparat er slik det bør være, sier jeg et ubetinget NEI. Langt i fra, det gir til en viss grad god nok hjelp,- men det burde vært mye mer effektivisert. Slik som resten av dette tungrodde landet..
sector59 Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 helt enig med deg Hawkon88, synest heller ikke du har opptredd som agresiv
Fredrik Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Siden du skrev at det er populært blandt kunnskapsløse sosialister å rakke ned på Usa, og jeg har et mer sosialtpreget syn, enn å ikke brøfø de svakeste- samtidig som jeg er negativt innstilt til Usa's storhet, så forutsatte jeg at du satte meg litt i bås. Jeg er ikke agrresiv, men blir fort litt engasjert,- og kanskje litt påståelig. Hadde vi sittet ved et bord, ville jeg ikke ytret meg hverken høylydt eller truende. (Jeg bruker. Jeg kan forstå hvorfor du oppfatter meg slik, selvom jeg ikke bruker noen/få utropstegn. Tilbake til saken: Det var på enten på 60minutes, eller Dagens Næringsliv de ytret at Kina ikke var berørt av krisen- og valgte å tro at det var sikre nok kilder. Slik jeg forstår argumenteringen din, har Kina problemer, men ikke (direkte?) knyttet til finanskrisen. Jeg har aldri vært for EU som helhet, selvom jeg er for arbeidsinnvandring (men som burde hatt mer regler og evt restriksjoner og skatt) Jeg vil heller ikke benytte BNP til å avgjøre om levestandarden er god i et land- da det egentlig forteller ganske lite. Noe jeg har fått prentet inn av samtlige lærere i fag som berører temaet jeg har hatt gjennom hele oppveksten. Og jeg mener at det er levestandarden i et land som er det viktigste. I mange sammenhenger er Japan mye bedre stilt en oss. De har bedre levestandard, færre kriminelle osv. De er også selvforsynt, og har strenge krav til import- mens de gladelig eksporterer. Noe som gjør at verdiskapningen i landet er høy. At bøndene som gjør at Japan er selvforsynt, ikke står for en høy BNP vil jeg si styrker posisjonen deres i forhold til levestandard i og med internasjonale økonomiske trusler osv ikke er så farlige som for andre. Det kan godt hende at arbeidstakere i Norge ikke hadde hatt de samme rettighetene hvis det ikke hadde vært for oljen- men nå mener jeg at LO og andre arbeiderorganisasjoner har alt for mye makt i forhold til NHO og deres sammensvorne. Å bli sparket lett- ville fått samtlige til å jobbe hardere i vanskelige tider, da det er ekstra viktig at folk er flittige. De østeuropeerne vi har innleid på jobb, får tilbud om fast jobb dersom vi er fornøyd med dem. At amerikanerne gir mye mer til veldedighet enn oss kan godt stemme- men de gir langt i fra like mye til stipend osv til de som fortjener en sjanse, som de egentlig trenger. Norsk skolepolitikk syns jeg forøvrig ikke er den beste heller.. Uansett- det skal en ganske god plan til for å rette økonomien til over 300mill mennesker.. De klarte det på 30-tallet, da arbeidsledigheten var 25%.. Så kanskje de klarer det igjen. Om norsk helsevesen og sosialtstøtteapparat er slik det bør være, sier jeg et ubetinget NEI. Langt i fra, det gir til en viss grad god nok hjelp,- men det burde vært mye mer effektivisert. Slik som resten av dette tungrodde landet.. Jeg opplever ikke at du normalt er en aggressiv debattant... til det vet du for mye og kan uttrykke deg for godt. Kanskje burde jeg ha benyttet et annet uttrykk... et sterkt engasjement er nok, som du er inne på, en bedre beskrivelse. Det virker faktisk heller ikke som om vi er direkte uenige om saker og ting vedr. USA... mer som om vi snakker litt forbi hverandre. Til deg "316" vil jeg minne om at dette er et diskusjonforum og slik jeg ser det er det bare bra at diskusjonene noen ganger tar litt av... det viser som Hawkon88 påpeker at vi er engasjerte og mener noe om saken. Hva mener du om finanskrisen og USA´s økonomiske potensiale i fremtiden? Selvfølgelig er Kina også påvirket av finanskrisen... det skulle bare mangle så lenge de eksporterer varer til resten av verden. Krisens omfang påvirker imidlertid Kina på en litt annen måte enn resten av verden. Når man har hatt en årlig vekst i økonomien på 11-12% og veksten så faller til det halve ryker alle budsjetter og det påvirker bl.a verft og byggeindustrien (-17%) i en stor grad. I Shanghai (Kinas største by målt i antall innbyggere) har husprisene f.eks falt ca. 30%. Kina har også fått i retur ca. 20 millioner kinesiske gjestearbeidere som har mistet jobben andre steder i verden og disse menneskene finner ikke uten videre en ny jobb i Kina. 15-20 millioner fattige bønder ender årlig opp som arbeidsløse arbeidere i kinesiske byer. Disse fikk tidligere dårlig betalte jobber i industrien, men slik er det ikke lenger. Faren for omfattende sosiale problemer er derfor overhengende i Kina og vi skal ikke være sikre på at myndighetene bevarer kontrollen. Vi skal heller ikke glemme at Kina stadig er en kommunistisk etpartistat der selvfølgeligheter som ytringsfrihet, forsamlingsfrihet og religionsfrihet er forbudt. På et eller annet tidspunkt vil en mer velstående og utdannet befolkning ikke akseptere å leve under slike forhold. Når det i tillegg finnes ca. 800 millioner fattige bønder som ikke får del i velstanden så skal det ikke mye til for å tenke seg hva som kan skje i fremtiden.
E30Frelst Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Fredrik, hvor laster du ned all informasjonen din ? Får helt hakeslepp av deg!
Hawkon88 Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Ja, høres spennende ut hva som kan skje i fremtiden i Kina. Samfunnet deres har, etter hva jeg har fått med meg,- åpnet mer og mer for vestlig innflytelse (ikke religion da) de siste årene. Og at vi i det hele tatt får bruke dem som en arbeidsresurs er jo positivt. Grunnen til at jeg påsto at Kina ikke kom til å bli berørt av krisen var som sagt pga 60minutes- men jeg ser jo at du har noen viktige poeng som de kanskje har oversett.. Men ellers- har du noen pro/cons angående samfunnet til Japan?
Fredrik Skrevet September 8, 2009 Skrevet September 8, 2009 Ja, høres spennende ut hva som kan skje i fremtiden i Kina. Samfunnet deres har, etter hva jeg har fått med meg,- åpnet mer og mer for vestlig innflytelse (ikke religion da) de siste årene. Og at vi i det hele tatt får bruke dem som en arbeidsresurs er jo positivt. Grunnen til at jeg påsto at Kina ikke kom til å bli berørt av krisen var som sagt pga 60minutes- men jeg ser jo at du har noen viktige poeng som de kanskje har oversett.. Men ellers- har du noen pro/cons angående samfunnet til Japan? Den japanske økonomien er idag mest kjent for en vedvarende deflasjon... altså det motsatte av en inflasjon der prisene stiger. Deflasjon er et økonomisk mareritt av dimensjoner ganske enkelt fordi folk venter med vesentlige innkjøp fordi de forventer at prisene vil falle. Japan har hatt deflasjon i snart 20 år og selvom de i lengre tid i praksis har hatt 0% rente har det ikke vært nok til å kickstarte økonomien. I tillegg var det et problem at de ventet for lenge med å gjennomføre viktige økonomiske reformer som f.eks reformer knyttet til eierskifter i landbruket. Helt siden USA kontrollerte Japan etter den annen verdenskrig har dette vært en utfordring pga. relativt sære familietradisjoner, men nå ser dette ut til å være løst. Jeg satser heller sparepengene mine på Japan, Sydkorea, Brasil og USA... i motsetning til Kina... sånn bare for å forenkle problemstillingen ganske vesentlig...
Bmw Mathias Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Hva med å holde dere til tema, Fredrik og Hawkon88? Den lille private kranglen deres interesserer meg sånn passe lite... +1 !
Fredrik Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Hva med å holde dere til tema, Fredrik og Hawkon88? Den lille private kranglen deres interesserer meg sånn passe lite... +1 ! Vi krangler da ikke... diskusjonen går bare engasjert over bordet. Jeg er heller ikke helt enig i at vi ikke holder oss til tema. Det er kort vei fra hvordan statsmakten agerer i USA til hvorfor USA er som det er... og det er faktisk det vi diskuterer...
BreitBau Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Herregud, er det så fantastisk tungt å se temaet ligge øverst på siden? Er det ikke bare å hoppe elgant over temaet og heller interessere seg i noe annet.. Her sitter to mannfolk, å meningsutveksler saklig og høflig om ett konkret tema.. Ser ikke helt hvorfor de ikke skal få lov til det Er jo ikke akkurat som om noen her er påtvinget å lese det
Hawkon88 Skrevet September 9, 2009 Skrevet September 9, 2009 Pass deg Breitbau, ellers så tisser jeg på tannkosten din! Hehe. Nja, jeg kan forstå at vi/jeg har en tendens til å ødelegge samtlige tråder som omhandler ting og tang i Usa, men nå er det no slik.. Håper du leser deg opp på Japan nå Fredrik(hvis du må), så du kan gi meg et godt svar..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå