Gå til innhold

Hjelp med eksosen *bilder*


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens!

Etter en langtur i dag så skjedde det fatale med bilen min. Heldigvis kun et par km før dørstokken.

I fart så ble plutselig lyden fra eksosanlegget mye grovere og jeg hørte tydeligvis at noe var alvorlig galt. Etter at jeg la meg under bilen med kamera så tok jeg et par bilder for å dele dem med dere.

Vennligst fortell meg om dette er noe som jeg kan bytte? Eller kan det byttes og monteres hos en lokal verksted på kort tid eller må jeg vente lenge på den riktige delen og gjøre det hos en autorisert forhandler.

Bilde1:

P1030813.jpg

Bilde2:

P1030827.jpg

Bilde3:

P1030812.jpg

Bilde4:

P1030760.jpg

På forhånd takk for svarene!

Skrevet

Sveise rusta eksos er håpløst. Holder ikke.

Type bil er det?

Ser ut som det er etter katalysator. Kan jo kjøpe et cat-back effektanlegg da det gjerne ikke er dyrere enn originalt.

Hvem som skal skifte får være opp til deg. Kan sitte godt fast, så hvis du ikke har bukk/grav kan det være slit å få av.

Dette er jobber lokale verksteder gjør mye av :wink:

Skrevet

Lars89, tusen takk for svaret! Jeg skal ta meg turen til Svenson Eksos i Tønsberg i dag. Sjekke hvor mye det koster. Bildet er tatt av eksosen rett etter eksosen.

Skrevet

Hei igjen,

Fikk sjekket i dag hos to verksteder hvor mye det koster å reparere dette. Det viste seg at forrige eier hadde lot være å ha katalysator og flexirør. Han sveisa alt sammen til billigst mulig penge.

Her er prisforslagene:

Svendsen Eksos Tønsberg:

10500,- ( originale deler: katalysator, flexirør og montering)

Et lokal eksos-rep firma i Oslo:

8500,- ( originale deler: katalysator, flexirør og montering)

5700,- ( uoriginale tilsvarende deler: katalysator, flexirør og montering)

Bilen står i Tønsberg.

Hva syns dere? Har dere noen gode forslag?

Skrevet

Originale deler kan du droppe, eksos er forbruksvare.

Slik jeg ser det, så er det en prisforskjell på nesten 5000. Så bare gå for det billigste. Med mindre det lokale firmaet ikke gir deg full kvittering på jobben.

Skrevet

Burde nok gå bra å kjøre med, men det kan bli varmt pga at eksosen er kuttet så nært motoren..

Dette med at eksos er forbruksvare argumentet kjøper jeg ikke helt.. Det er en helt klar forskjell på mellom orginale og uorginale eksosdeler(som med de fleste deler) Det fremre røret samt katalysatoren kan fint sitte på bilen i 10-15år uten å ta skade. Det er helst den bakerste eksosen(som ofte ikke blir varm nok) som ruster. Her er det også store forskjeller, en uorginal erstatningsdel vil ha relativt mye rust etter kun 2år, men en orginal holder minst i 5+ år..

Jeg ville også sjekket om det uorginale alternativet er tilpasset på samme vis som org eller om det må sveises/skjøtes/lappes sammen.. Løsninger som involverer sveising på sort stål, eksospasta og universal skjøterør er dårlige løsninger..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...