Dagfinn Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 I bilen min (1996 mod, e39) så begynte både lampa for abs og esp å lyse. Jeg tok en diagnoset test på bavaria, og de kunne fortelle meg at abs sensoren forran, venstre forran var gåen. og de anbefalte meg å bytte på både venstre og høyre side, da den på høyre side hadde gående fester.. Jeg bytta begge sensorene. Når jeg starter opp bilen nå, og begynner å kjøre, lysser ingen av lampene, men bilen bremser ned farten av seg selv. Dersom jeg slår av asc'n (automatic stability control) fungerer bilen helt fint, men jeg får selvsagt ikke esp. Etter en liten stund begynner abs lampa også å lyse. Noen som har noen idèer om hva som kan være galt?
semmern Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 96-modell E39 har vel ikke ESP, bare ASC. Står ASC på knappen i midtkonsollen regner jeg med? Uansett, hørt med Bavaria, hvis det var de som byttet. Eventuelt prøv å få nullstilt feilkodene.
Dagfinn Skrevet September 7, 2009 Forfatter Skrevet September 7, 2009 Det er asc som jeg har i bmw'n min. Men er ikke esp og asc bare to navn på samme ting? (Electronic Stability Program og Automatic Stability Control) Jeg bytta sensorene selv, da dette bare var en "plugg'n'play" jobb. Virker som om feilkodene blir nullstilt hver gang jeg starter opp bilen, i og med at det tar noen minutter før feilene dukker opp men. Men kan jo være du har rett. Noen andre som har erfaringer med dette?
xracer Skrevet September 7, 2009 Skrevet September 7, 2009 Det er asc som jeg har i bmw'n min. Men er ikke esp og asc bare to navn på samme ting? (Electronic Stability Program og Automatic Stability Control)Jeg bytta sensorene selv, da dette bare var en "plugg'n'play" jobb. Virker som om feilkodene blir nullstilt hver gang jeg starter opp bilen, i og med at det tar noen minutter før feilene dukker opp men. Men kan jo være du har rett. Noen andre som har erfaringer med dette? Tja, det koster jo flesk å få tatt disse diagnose testene flere ganger. Hvis noen kan bekrefte at ABS/ASC modulen "tygger" litt på signalene før den sier "Ja det er definitivt feil med en eller flere sensorer så jeg lyser opp lampa i dashbordet" Hvis dette IKKE er tilfelle og lyset skal komme opp øyeblikkelig. så KAN det jo være at du ikke har fått en av sensorene helt på plass. Det kan kanskje også ligge noe "dritt" mellom sensoren og den roterende delen på hjulet. Er ikke disse sensorene induktive? Det virker jo litt som det er brudd i et av signalene til ABS/ASC enheten. Kan jo selfølgelig også være at du er uheldig med at det er tull med ABS/ASC modulen. Er overhodet ikke noen ekspert på dette, men tror at hjulsensorene er det som er felles for input til både ABS og ASC enheten. Det at du får motorkutt er det at ASC enheten finner at det er for stor forskjell primært mellom farta på bakhjulene, men for eks. i en sving vil høyre og venstre hjul ha forskjellig fart uansett, men ASC sjekker da at det er like stor fartsforskjell mellom høyre og venstre hjul bak som det er foran ellers slår ASC inn. Når de tar diagnose av systemet sjekker de vel bare at selve abs sensoren er intakt (loopen er hel) men ikke om pulssignalet er ok til modulene? Jeg vil tro at det her er for stor forskjell på pulstogene til modulene. Dette kan jo desverre også skyldes dårlig kontakt en plass. En annen ting: ------------------------------------------------------------------------------------- ABS WARNING LIGHT COMES ON MODELS AFFECTED: All with ABS FAULT: ABS warning light comes on intermittently. Normal troubleshooting procedures find no defect. CAUSE: If cars have recently had two new tires, or snow tires put on. Sometimes when the car is driven over 50 MPH. SOLUTION: Check all four tires on the car, make sure they are the same brand, style, and size. Check if any of the new tires have substantially more tread than the rest. These differences may cause enough variance in rolling diameters to confuse the ABS control unit, which intern gives a false signal to the ABS warning light. ------------------------------------------------------------------------------------- Regner med at dette ikke er et problem på bilen din? Bare noen forslag fra meg. Lykke til! Forresten er det noen som vet om testing av dette systemet blir gjort på rulle?
Dagfinn Skrevet September 11, 2009 Forfatter Skrevet September 11, 2009 Jeg tenkte å måle litt på signalene som går fra sensorene til Ecu'n. altså asc boksen. Noen som vet hvor jeg kan finne ett lednings diagram, som viser hvilken pin som sensorene går inn på?
xsivke Skrevet September 11, 2009 Skrevet September 11, 2009 Det beste er å sjekke "live" som du sier via ECU'n, og hvis alle hjulene rapporterer hjulhastighet er det nok styre-enheten :/
Dagfinn Skrevet September 11, 2009 Forfatter Skrevet September 11, 2009 oki, nå har jeg fulgt kablene fra sensoren, og fram til ecu'n, Kablene er hele. Men nå jeg prøver å ohme kablene med sensorene på, får jeg ikke kontakt i det hele tatt. Noen som vet hva motstanden i sensorene skal ligge på? Målte på en av de gamle, som bavaria mente var gåen, den viste 3 k ohm.
Dagfinn Skrevet September 11, 2009 Forfatter Skrevet September 11, 2009 En annen viktig ting jeg har unnlatt. Når jeg bytta sensorene, så tok jeg lillefingeren inni hullet der sensoren hadde vært, for å kjenne litt inni. På høyre side, så var det en liten tapp som bevegde seg samtidlig som jeg roterte hjulet. På venstre siden, kunne jeg ikke kjenne noen tapp. Er det kansje sannsynlig at denne tappen er brukket av, og det er derfor sensoren ikke får noen info? Evt mye arbeide å fikse dette?
huldra66 Skrevet September 11, 2009 Skrevet September 11, 2009 Vanskelig og måle disse, tror min som var gåen målte 1 Mohm, mens den nye var uendelig høy. Diagnose er nok det beste, jeg kjøpte bare adapter til Carsoft på finn og lastet ned programmet. Funket det med riktig feilmelding. Ellers så selger jo biltema disse sensorene nå for ca 500kr stykk synes jeg og huske, kansje likegodt og bytte begge fremme. Men Carsoft kan jo være kjekt og ha til senere bruk også Hilsen Terje
540is Skrevet September 11, 2009 Skrevet September 11, 2009 En annen viktig ting jeg har unnlatt. Når jeg bytta sensorene, så tok jeg lillefingeren inni hullet der sensoren hadde vært, for å kjenne litt inni. På høyre side, så var det en liten tapp som bevegde seg samtidlig som jeg roterte hjulet. På venstre siden, kunne jeg ikke kjenne noen tapp. Er det kansje sannsynlig at denne tappen er brukket av, og det er derfor sensoren ikke får noen info? Evt mye arbeide å fikse dette? Det er ikke noen gammeldags "tannkrans" som roterer rundt på e39. ABS føleren føler på magnetisme som er innbakt i tetteringen på hjullageret. Kjenner du en tapp der inne, er det kansje noe galt med tetteringen, den er forholdsvis glatt. Lys inni hullet og se hvordan tilstanden er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå