Gå til innhold

ABS-føler og speedometer fungerer ikkje

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I dag når eg skulle starte opp min '99 model 523i begynte ABS lampa og lyse, i lag med antispinn. Dette er vel en vanlig feil på e39, og eg rekner med det har med gåen føler eller sentral å gjere?

Men i tillegg til dette, slutta speedometer å vise fart og tankmålaren kan hoppe omtrent 20 liter i sving og bakke.

At tankmålaren forandrar seg etter forhold er normalt, men dette var veldig mykje utover det normale.

Berre lurte på om alt dette har sammenheng eller om fleire ting tilfeldigvis slutta å fungere samtidig?

Evt. noken som veit akkurat kva som har gjort til dette her?

Skrevet

Dersom man fjerner asc boksen, (på min e39, -96 mod ligger den under hanskerommet) Så begynner abs og antispinn lampa og lyse, samt at speedometeret slutter å virke. Fant selv utav dette da jeg feilsøkte på abs sensorene på min bil. Det med bensin måleren vet jeg ingenting om.

Skrevet

Hadde jeg vært deg, hadde jeg fjerna boksen og sett om du merka noen forskjell. På min e39, var det en kjapp prosess, men mener å ha lest ett sted at det er anderledes på biler som er nyere enn 98 mod, men er ikke sikker på dette. Dersom du ikke får noen forskjell når du fjerner boksen, er det vel nærliggende å tro at boksen enten er fuckt, eller at den ikke får noe strøm. Er noen sikringer gående?

Skrevet

Hadde samme problemet på min 2001 mod og skiftet da venstre føler bak. Desverre så ble ikke dette noe bedre. BMW mente da at styreenheten var gåen. Var hvist en gjenganger problem. Må vel bare innvestere i en ny boks. Vurderte en stund og kjøpe en brukt enhet, men har slått det fra meg etter at jeg leste litt om dette på et svensk forum. Det er en svakhet i disse ABS styreenhetene på modeller mellom 98-02.

Skrevet

enkelt spørsmål, sjekket sikringene. vet at sikringen på abs på e46 slår ut antispinn og speedometeret også. kan vær gangske likt på e39

Skrevet

Ok. Men dette er noko som skjer dersom det er vått ute, og skjer av og til også dersom det er tørt?

Problemet endrar seg aldri under kjøring.

Veit ikkje om dette kan fortelle meir om det er føler eller sentral/styreenhet som er gåen.

Skrevet
sjekk om kontakten bak i diffen ikke har dottet ut, for speedo

Er ingen på diffen, ABS føler venstre bak som gir signal til speedometer. Begynn med og skifte føler, billigst og enklest. Styreenhet som sitter på ABS enheten i motor rommet koster ca 10 ganger så mye..

Eller helst, få lest ut feilkoder og se hva de sier

Skrevet

99% sikkert at det er abs styreenheten.

Koster mye for en ny, men siden det finnes en myye bedre løsning på problemet gir jeg deg denne siden :http://www.modulemaster.com/en/index.php

Har for en uke siden sendt inn min abs enhet der til rep.

• 2 years later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...