kenlund87 Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 Hei! Har en E39 520D 2002 mod. Den er chipa med en chip fra diesel-power. Aner ikke hvor chipen ligger.. Noen som vet hvor den kan være? Tenkte å sjekke ut om det gikk an å justere på litt mer. Lurer også på om det er mulig å justere mere trykk på pumpa? Evnentuelt hvordan? Takker for alle svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 Hei! Har en E39 520D 2002 mod. Den er chipa med en chip fra diesel-power. Aner ikke hvor chipen ligger.. Noen som vet hvor den kan være? Tenkte å sjekke ut om det gikk an å justere på litt mer. Lurer også på om det er mulig å justere mere trykk på pumpa? Evnentuelt hvordan? Takker for alle svar!! Høytrykkspumpen er et svakt punkt på disse motorene (M47D20 uten common-rail og 136 HK) og hverken chipping og/eller positive endringer på dieseltrykket anbefales. Pumpen er dyr (over 10000 kr.) og holder med original setup dessverre ikke spesielt lenge... mange må skifte pumpe før 200000 Km. I tillegg er hverken gearkasse eller clutch dimensjonert for mer enn de 280 Nm den originale motoren utvikler og derfor er heller ikke clutchproblemer ukjent for de som har chippet denne motoren. Den oppgraderte versjonen av motoren med 150 HK (M47TUD20) er litt mer chippevenlig når det gjelder clutch og høytrykkspumpe, men på den motoren er det turboen som er det svake punktet. Turboras før 200000 Km er dessverre ikke uvanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenlund87 Skrevet September 13, 2009 Forfatter Share Skrevet September 13, 2009 Hei! Har en E39 520D 2002 mod. Den er chipa med en chip fra diesel-power. Aner ikke hvor chipen ligger.. Noen som vet hvor den kan være? Tenkte å sjekke ut om det gikk an å justere på litt mer. Lurer også på om det er mulig å justere mere trykk på pumpa? Evnentuelt hvordan? Takker for alle svar!! Høytrykkspumpen er et svakt punkt på disse motorene (M47D20 uten common-rail og 136 HK) og hverken chipping og/eller positive endringer på dieseltrykket anbefales. Pumpen er dyr (over 10000 kr.) og holder med original setup dessverre ikke spesielt lenge... mange må skifte pumpe før 200000 Km. I tillegg er hverken gearkasse eller clutch dimensjonert for mer enn de 280 Nm den originale motoren utvikler og derfor er heller ikke clutchproblemer ukjent for de som har chippet denne motoren. Den oppgraderte versjonen av motoren med 150 HK (M47TUD20) er litt mer chippevenlig når det gjelder clutch og høytrykkspumpe, men på den motoren er det turboen som er det svake punktet. Turboras før 200000 Km er dessverre ikke uvanlig. Hva mener du med at orginal setup ikke holder spesielt lenge? Du mener det kan være smart å ta ei overhaling på pumpa før det evnetuelt skjer et havari? Vet du hvor chippen kan ligge foresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 bilen har ikke noe høytrykkspumpe, men ei fordeler pumpe type vp37, skjønner dog hva fredrik mener, presiserer bare at det ikke dreier seg om ei common rail pumpe som de fleste mener når de sier høytrykkspumpe.. (mulig den heter noe annet, vp30 ol, men er i bunn og grunn lik). Det går ikke an å justere dieseltrykket på disse. enkelt og greit.. du kan justere mengden, som er det chip/power box gjør.. dersom du har box vil den antagelig være kobla på stikket til bumpa, se der. jeg hadde ikke overhalt pumpa for å trimme.. er ofte omtrent like dyrt.. dersom den havarer skjer det ikke noe annet enn at bilen stopper.. ofte en ørliten turtallsøkning i det den havarerer, grunnet minsket motstand fra pumpa (den mister jo da også innspr., så det er snakk om siste takten som gir litt ekstra fart på motoren) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 bilen har ikke noe høytrykkspumpe, men ei fordeler pumpe type vp37, skjønner dog hva fredrik mener, presiserer bare at det ikke dreier seg om ei common rail pumpe som de fleste mener når de sier høytrykkspumpe.. (mulig den heter noe annet, vp30 ol, men er i bunn og grunn lik). Det går ikke an å justere dieseltrykket på disse. enkelt og greit..du kan justere mengden, som er det chip/power box gjør.. dersom du har box vil den antagelig være kobla på stikket til bumpa, se der. jeg hadde ikke overhalt pumpa for å trimme.. er ofte omtrent like dyrt.. dersom den havarer skjer det ikke noe annet enn at bilen stopper.. ofte en ørliten turtallsøkning i det den havarerer, grunnet minsket motstand fra pumpa (den mister jo da også innspr., så det er snakk om siste takten som gir litt ekstra fart på motoren) Det er bra at du korrigerer meg vedr. begrepene her. Saken er iallefall at denne fordelerpumpen ikke er blandt de mest solide på markedet og at den dessverre tåler chipping/box dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hauken Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 chip ligger vell under pollenfilter på høyre side? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 det er (rent mekanisk) samme pumpe som brukes på så og si alle diesel biler fra tyskland fra denne perioden (1991 - 2000 og noe).. eneste grunnen jeg kan se for meg til at den ikke liker chipping er at den allerede leverer omtrent maks mengde, med 10mm element som er standard.. kan tyne det opp mot 160-170.. men da tar en fra alle kanter.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 det er (rent mekanisk) samme pumpe som brukes på så og si alle diesel biler fra tyskland fra denne perioden (1991 - 2000 og noe).. eneste grunnen jeg kan se for meg til at den ikke liker chipping er at den allerede leverer omtrent maks mengde, med 10mm element som er standard.. kan tyne det opp mot 160-170.. men da tar en fra alle kanter.. Holder med deg i denne påstand, tror faktisk det er samme oppbygning på pumpa som på feks. min eks. 324td, den har også 10mm element og leverte orginalt 115hk. (130 og noe med chip). Snakker om rent mekanisk oppbygning her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 din 324 td, om den har elektronisk pumpe, har også vp37.. my bad.. hehe.tenkte bare på m51 motoren.. m21d24 med mekanisk pumpe har ve6/vp15 eller noe sånt, som også er samme pumpe med annen styring... altså mekanisk gass og tenning.. dog pleier seks sylindrede motorer å levere mer med samme element.. men, takk for korrigeringen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet September 13, 2009 Share Skrevet September 13, 2009 Ja var elektronisk pumpe, kom jo i 88. Men det var en sekser ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kenlund87 Skrevet September 14, 2009 Forfatter Share Skrevet September 14, 2009 Ok! Tusen takk for alle svar! Da har jeg forstått at jeg ikke skal tukle mer med dette ;p Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ThomasB Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 det kan være lurt. Men det skal sies at svenskene brukte på de gammle 324td og "bygge" om pumpen med større stempel for økt mengde av diesel. Men anbefaler IKKE og begynne å tukle med dette, kjøp heller en x30d eller større. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 må ha noen som kan mappe om du skal gjøre dette.. og jeg har ikke funnet noen som kan det godt nok.. (når det gjelder denne typen jobb) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå