-Roger- Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Har nettopp bestilt nye dekk bak til min 525ix. Så fikk jeg høre av en at fordelingskassen på ix modellene tåler ikke at du kjører med forskjellig dekktype. Alle fire hjul måtte være av samme type. Dekkdimensjonen er den samme men det er altså snakk om ulikt mønster. Jeg synes det høres merkelig ut Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Jeg synes det høres merkelig ut + 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
knut e Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 det kan variere endel på rulleomkrets på de forsjellige dekkmerkene, men stort sett er alt slik bare noe teoretisk møl og har sjelden den helt store betydningen i virkligheten, men du kan jo altids slenge rundt et målband og sjekke hvordan det ligger an Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 En kompis av meg raserte firhjulsstrekksystemet på sin Nissan ved å ha forskjellig dekktype foran og bak så det går i allefall ann. Om det gjelder for en BMW er en annen sak, men om noe ryker blir det fort kostbart! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gregus Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Om det var tilfelle at forskjellig dekktype i samme dim ville rasere firhjulstrekk-systemet ville man vel måtte sjekke nøye for forskjell slitasje foran/bak ganske ofte..? Virker usannsynlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Hele poenget var at rulleomkretsen var annerledes foran og bak grunnet forskjellig dekktype og eventuelt forskjellig slitasje. Husk at ulike dekk slites ulikt. Sier seg selv da at ene aksen vil trille raskere enn den andre, og når du har en mekanisk kobling i mellom de to er det noe som ryker. Men som sakt så var det på en Nissan. Det er godt mulig at BMW har tenkt på dette og bygd ting annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Superbeetle Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Det er nok noe sant i det som blir sagt her... Om dekkene på for/bak- aksling er ulikt slitt så blir det mer motstand i de gode dekkene og dermed økt press/slitasje på senterdifferensialen/fordelingskassen. Men med mindre du har helt nye continental dekk bak og utslitte wanli dekk foran så tror jeg det går fint... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 14, 2009 Forfatter Share Skrevet September 14, 2009 En kompis av meg raserte firhjulsstrekksystemet på sin Nissan ved å ha forskjellig dekktype foran og bak så det går i allefall ann.Om det gjelder for en BMW er en annen sak, men om noe ryker blir det fort kostbart! Er du sikker på at det skjedde fordi det var forskjellige dekktyper? Fordelingskassen har vært byttet på denne bilen før, men ingen som nevnte at den røk fordi det ble kjørt med forskjellige dekktyper. Hele poenget var at rulleomkretsen var annerledes foran og bak grunnet forskjellig dekktype og eventuelt forskjellig slitasje. Husk at ulike dekk slites ulikt.Sier seg selv da at ene aksen vil trille raskere enn den andre, og når du har en mekanisk kobling i mellom de to er det noe som ryker. Men som sakt så var det på en Nissan. Det er godt mulig at BMW har tenkt på dette og bygd ting annerledes. Skjønner hva du mener, men blir ikke det litt feil likevel? Er jo ikke akkurat slik at det er sperr på disse bilene selv om firehjulstrekk? Altså hjulene vil jo gå med forskjellig hastighet i hver eneste sving? Hva hvis man spinner på snø da? skal fordelingskassen ryke ganske kjapt da? Det er nok noe sant i det som blir sagt her... Om dekkene på for/bak- aksling er ulikt slitt så blir det mer motstand i de gode dekkene og dermed økt press/slitasje på senterdifferensialen/fordelingskassen.Men med mindre du har helt nye continental dekk bak og utslitte wanli dekk foran så tror jeg det går fint... Dekkene foran er vel ca halvslitt tror jeg? Grunnen til at jeg må ha nye dekk er fordi traversforingen bak har sluppet så begge dekkene bak ble slitt til kordene på innsiden på rimelig kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Når det gjelder det eksempelet på den Nissan'n snakker vi for det første om to vidt forskjellige systemer. På den bilen har du en spak inni bilen som du drar over og i 4hjulsdrift og da får du nettopp det. Den klassiske 4hjulsdriften der du rett og slett har mekanisk kobling mellom hjulene og driver på alle 4. Det er jo ikke sånn det funker på din ix, og det er jo nettopp derfor det heter X, og ikke 4wd, fordi det ikke er ren 4hjulsdrift, men et mer intelligent system. Hvordan nittitalls-x systemet funker aner jeg ikke, jeg har ikke engang prøvd en e34 ix. Likevel, han ødela mye på Nissan'n sin og det begynte med rare lyder når 4hjulsdriften var innkoblet og ente med at litt av hvert tok kveld. Dette skyltes utelukkende at han hadde forskjellig dekktyper foran og bak og at de var ulikt slitt. Å ha forskjellig mønser foran og bak har ikke noe å si, men derimot rulleomkretsen. På denne bilen fikk han vite at de måtte være tilnærmet lik ellers gikk det galt. Grunnen til at de sier at du skal ha identiske dekk er fordi ulike dekk slites ulikt og du kan ende med å få ulik rulleomkrets foran og bak. Om dette har noe å si for din bil eller ikke har jeg ikke peiling på, men jeg kom til å tenke på denne stakkars nissebilen når du stilte spørsmålet. Og ærlig talt hadde jeg ikke turt å satsa på at alt kom til å gå bra før jeg hadde fått et skikkelig svar på det. Men om bilen ikke tåler forskjellig dekkdim foran og bak bør det vel stå rimelig tydelig i boka til bilen? Eventuelt ring et BMW verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Så når han medd nissanen satte spaken i 4wd så dro den like mye på alle hjula uansett om den spant eller ikke? ikke så rart det ryker da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Noe sånt ja Man kan vel flire av det som BMW eier, men det er vel strengt tatt mange biler som har direkte firhjulsdrift uansett om du spinner eller ikke. På denne Nissebilen kobla du jo inn systemet bare når du skulle bruke det, men likevel gikk det gadundas. Som sakt, det er en dårlig sammenligning... Men når trådstarter har hørt at han ix ikke tåler det og lurer på om det er kødd eller fakta, så tenkte jeg bare at jeg skulle nevne det. Jeg påstår ingenting, jeg bare deler erfaringer, og poenget mitt er at det finnes tilfeller der det har skjedd havari som direkte følge av forskjellige dekk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 14, 2009 Forfatter Share Skrevet September 14, 2009 Flott at du svarer Vegard Jeg kommer vel til å ringe bmw i morgen ja. Det er jo hvertfall kjipt for oss med ix hvis dette er tilfelle iom at hvis det ene dekket da ryker så må vi kjøpe 4 nye dekk... argh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Flott at du svarer Vegard Jeg kommer vel til å ringe bmw i morgen ja. Det er jo hvertfall kjipt for oss med ix hvis dette er tilfelle iom at hvis det ene dekket da ryker så må vi kjøpe 4 nye dekk... argh Har 2 forskjellige dekk på sommerdekka mine på ixn.. Ikke E34 men E30. og drivverket fungerer bra på den enda Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Roger- Skrevet September 14, 2009 Forfatter Share Skrevet September 14, 2009 Ja, jeg har kjørt med 3stk 17" og et 18" hjul på 330'n min i et par dager og merket hvertfall ingen forskjell.. Jeg hadde da ikke hørt om dette problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegard Skrevet September 14, 2009 Share Skrevet September 14, 2009 Ja ville ha vært rart om ikke bilen tålte det, noe annet ville egentlig overrasket meg og jeg er ganske sikker på at du får beskjed om å bare kjøre på om du ringer BMW. Men det finnes unntak, og de blir fort kostbare, så jeg ville tatt en telefon først NB, den 330'n din er jo et tiår nyere.. Har skjedd en del siden da. Jeg tror ikke det finnes en kia engang i dag som ville ha havarert med forskjellige dekktyper. (De havarerer av alt annet..) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå