Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne tråden blir godtatt, men prøver siden det dreier seg om jobb innen bilfag.

Jeg jobber for tiden som mobilvekter, men drømmer om å jobbe med bil. Lakkerer, karosseriarbeider og mekaniker er alt interessant, men lakkerer virker som den naturlige plassen å begynne da jeg har fullført 2 år skolegang og 1 år læretid som maler.

Det jeg lurer på er om noen har tips til hvordan jeg kan legge "saken" min frem for en eventuell arbeidsgiver/"læremester" for å kunne få en jobb innen dette.

Jeg har ikke så mye erfaring med lakkering, mekking o.l. men jobber som et dyr når jeg holder på med bil og vet at det er dette jeg vil jobbe med...

Tips fra folk som jobber på/driver verksted selv er veldig interessant da det kan gi meg en liten pekepinn på hva dere eventuellt ville ment var av interesse i forbindelse med den situasjonen jeg legger frem her ;)

Gjerne tips om verksteder i Kristiansandsområdet som sliter litt med bemanningen også...

Edit: Kan jo legge til at jeg er nødt til å ta dette på deltid i første omgang da jeg er 22 år og har kone og barn å forsørge, men jeg jobber utelukkende nattskift og lange vakter, så har mange fridager i løpet av en måned.

Skrevet

Hei sann. Jeg begynte som ufaglært i en billakkeringsbedrift i 2001. Jeg hadde gått 3 år på almenne fag. Ønsket å jobbe med bil etter at jeg var ferdig i militæret. Gikk rundt og søkte jobb på de lokale lakk verkstedene. Kom inn på et verksted hvor jeg gikk 3,5 år i lære pga at jeg ikke hadde gått billakkeringslinjen. Tok så fagbrev. Etter det har det gått slag i slag, og og sitter i dag som eier av verkstedet jeg begynte min karriere i. Vi er 4 ansatte og lakkere ca 1100 biler i året. Så alt er mulig, er en pliktoppfyllende og arbeidssom kommer en langt. Lykke til

Skrevet

Det hørtes jo helt konge ut :D

Men gikk du i ordinær lære etter typisk lærlingprogram eller jobbet du som hjelpearbeider og tok fagprøve/tverrfaglig eksamen som privatist?

Skrevet
er så lei av å skru bil hver dag på jobb så blir noe annet på meg framover:S

Akkuratt det som er grunne til at jeg ikke gikk mekken. Er redd jeg vil skru meg lei om jeg måtte gjøre det på jobb vær dag....

Skrevet

ingen gidder å jobbe gratis i 1 eller 2 måneder.

derfor man har prøvetid er man ikke no tess kan de sparke deg på dagen.

men hvorfor kan du ikke jobbe vanlig 7 til 3 ? selv om du har kone og barn ? tviler på noen vil ansette noen som vil jobbe slik de føler for.

eller er det slik at du har jobb fra førav og vil ikke slutte i den ?

Skrevet

men hvorfor kan du ikke jobbe vanlig 7 til 3 ? selv om du har kone og barn ? tviler på noen vil ansette noen som vil jobbe slik de føler for.

eller

er det slik at du har jobb fra førav og vil ikke slutte i den ?

akkurat ,ingen gidder de,de sier noe om mentaliteten til ungdommen nå til dags...
Skrevet

eller

er det slik at du har jobb fra førav og vil ikke slutte i den ?

akkurat ,ingen gidder de,de sier noe om mentaliteten til ungdommen nå til dags...

er vel også det at ingen har råd til å jobbe 2 måneder gratis, de fleste sitter med lån og faste utgifter. Det med at de med flere år på nakken er "bedre" er iallefall bullshit, så utroligmange slappe og arbeidsløse "menn" her i norge :wink:

Skrevet

eller er det slik at du har jobb fra førav og vil ikke slutte i den ?

Kanskje litt dårlig formulert av meg... Det jeg mente var at om jeg skal jobbe på lærlinglønn så har jeg rett og slett ikke råd til å jobbe fulltid på verksted og må beholde vekterjobben for å betale regningene mine.

Kan jeg begynne med hjelpearbeiderlønn er saken en helt annen ;)

Dettte med å jobbe gratis en periode har jeg faktisk vurdert. Dette måtta da selvfølgelig blitt noe jeg gjorde på fritiden min og egentlig bare for å få nok erfaring til å kunne gjøre en god jobb...

Skrevet

det vanlige, om du finner et verksted som er villig er å gå 3-4 år som hjelpearbeider, for så å ta fagbrevet.

lønna du får som hjelpearbeider bør være mulig å leve på, men det kan bli trangt, tipper du vil ha en årsinntekt i underkant av 300k.

Skrevet

Går du som hjelpearbeider må du jobbe i 5 år før du kan ta fagbrev, går du derimot som lærling så kan du uten noe skole gå i 4 år og så ta fagbrev.. Fekk jeg beskjed om når jeg begynte på videregående vertfall.

Skrevet
det vanlige, om du finner et verksted som er villig er å gå 3-4 år som hjelpearbeider, for så å ta fagbrevet.

lønna du får som hjelpearbeider bør være mulig å leve på, men det kan bli trangt, tipper du vil ha en årsinntekt i underkant av 300k.

Jeg fikk beskjed om at jeg ville kunne få godskrevet litt av læretiden og skolegangen jeg har fra før siden det også er mye overflatebehandling, fargesammensetninger o.l. men blir sikkert en stund som hjelpearbeider allikevel.

Ang. lønn så tjener jeg rett i overkant av 300k nå og kommer til å jobbe annenhver helg elns som vekter fortsatt for å spe på budsjettet om mulig. Hvis ikke har jeg en annen deltidsjobb også som jeg kan begynne i, så lønna skulle ikke vært et problem ;)

• 2 weeks later...
Skrevet

Da ser det ut som jeg har funnet meg en praksisplass :D

Traff en gammel kompis av gamlingen på fest og gjorde avtale om å komme ut på verkstedet denne uka og ta en prat om saken.

Var der i dag og han skal snakke med sjefen og finne ut av det praktiske :)

Jeg kommer til å ta dette gratis på fritiden for å lære og å få kompetanse og referanser å putte på en CV ved eventuell ordinær jobbsøking senere, så jeg likestiller dette med å gå på skole ved siden av jobben...

WOOHOO!!

Skrevet

Grattis! :D

Ble det oppretting/lakk eller mekanisk?

Arbeidsgivere har vanskelig for å si nei til gratis arbeiskraft :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...