Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om denne tråden blir godtatt, men prøver siden det dreier seg om jobb innen bilfag.

Jeg jobber for tiden som mobilvekter, men drømmer om å jobbe med bil. Lakkerer, karosseriarbeider og mekaniker er alt interessant, men lakkerer virker som den naturlige plassen å begynne da jeg har fullført 2 år skolegang og 1 år læretid som maler.

Det jeg lurer på er om noen har tips til hvordan jeg kan legge "saken" min frem for en eventuell arbeidsgiver/"læremester" for å kunne få en jobb innen dette.

Jeg har ikke så mye erfaring med lakkering, mekking o.l. men jobber som et dyr når jeg holder på med bil og vet at det er dette jeg vil jobbe med...

Tips fra folk som jobber på/driver verksted selv er veldig interessant da det kan gi meg en liten pekepinn på hva dere eventuellt ville ment var av interesse i forbindelse med den situasjonen jeg legger frem her ;)

Gjerne tips om verksteder i Kristiansandsområdet som sliter litt med bemanningen også...

Edit: Kan jo legge til at jeg er nødt til å ta dette på deltid i første omgang da jeg er 22 år og har kone og barn å forsørge, men jeg jobber utelukkende nattskift og lange vakter, så har mange fridager i løpet av en måned.

Skrevet

Hei sann. Jeg begynte som ufaglært i en billakkeringsbedrift i 2001. Jeg hadde gått 3 år på almenne fag. Ønsket å jobbe med bil etter at jeg var ferdig i militæret. Gikk rundt og søkte jobb på de lokale lakk verkstedene. Kom inn på et verksted hvor jeg gikk 3,5 år i lære pga at jeg ikke hadde gått billakkeringslinjen. Tok så fagbrev. Etter det har det gått slag i slag, og og sitter i dag som eier av verkstedet jeg begynte min karriere i. Vi er 4 ansatte og lakkere ca 1100 biler i året. Så alt er mulig, er en pliktoppfyllende og arbeidssom kommer en langt. Lykke til

Skrevet

Det hørtes jo helt konge ut :D

Men gikk du i ordinær lære etter typisk lærlingprogram eller jobbet du som hjelpearbeider og tok fagprøve/tverrfaglig eksamen som privatist?