Gå til innhold

///KrHeLl's E36 325i M-tech Restaurering-> Selges som delebil.


KrHeLl
 Share

Anbefalte innlegg

Først restaurerte jeg en importert 328i, som stod i England under eie av stefaren til min onkel her i Norge. Min onkel fikk den, den sto utenfor huset hans i noen år, så gikk han konkurs, huset på tvangssalg osv. Så fikk jeg kjøpe den for 20k. Den var ombygd av stefaren hans fra en tysk 320. Så rattet var på venstre side.

Bunnen på bilen var så råtten at jeg fikk stappet en hel 1,5l colaflaske gjennom metallet på 2 steder. Var også rusthull i dempertårn og litt rundt om. Brukte sikkert 7 måneder på den. Da sto jeg i vinterhalvåret i et lokale uten strøm=lys og varme. Hehe. Så da var det boblejakke, lommelykt og minimalt med penger og verktøy.

.. kjenner meg igjen her, jeg har strøm, men ikke vind/rein-tett sted.

Nå har jeg vært heldig med denne vinteren her i sør, hadde dette vært i fjor... da hadde jeg gitt opp.

Fikk på litt ting etterhvert mens den var på veien, som felger, senkesett og nye dempere, anlegg etc. Sånn førstebil-stæsj. Samme dagen jeg var ferdig med restaureringen (ca. 12 måneder) Ble jeg påkjørt av en pensjonist fra Polen. På vei hjem fra skolen. Gikk mekanisk og hadde fått på senkesettet der samme dag.

Måtte fylle litt bensin, så jeg kjørte en annen vei enn jeg pleide, og da smalt det.

Kjørte i 70-sonen. Pensjonisten sto parkert på et busstopp, og når jeg var 1 meter bak ham, smukket han inn gassen og skrelte hele siden på bilen. Ikke så han seg for, ikke brukte han blinklys. Og ikke visste han at det var 70-sone. Jeg fikk bråbremst og svingt litt unna og tok venstre front i autovernet i motsatt fil. Så han fikk kun småskader på lykt og forskjerm, men jeg mistet hele høyre siden, og alt fra venstre forskjerm og frem. Felgen knakk i autovernet og sto inni dekket. Så løp jeg ut og bort for å spørre om det gikk bra med ham. Da var han helt på gråten og sa unskyld 1000 ganger. Sa at han var lei seg, fordi han akkurat hadde vært på sykehuset, der konen hans lå. Hun hadde lagt der lenge, og han ble oppringt av dem den dagen, da hun var blitt verre.

Så hadde min mor en 316 med rådebank, så jeg overtok denne i bytte mot en 91 Toyota Celica med fronstskade fra tidligere eier.

Satan! å den er kjip :uh:

Hadde det skjedd nå så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort..

Kommer sikkert til å kjøre som ei gammel dame, de første ukene :P

Så hadde min far leid plass i et stort lokale med noen andre bmw-gutter, så jeg lånte halve denne plassen og plukket ned hele 316 og 328en. Det var da han fyren sa bilene hadde samme forstilling. Hehe. Ble ikke helt ferdig, og trengte bil fort, manglet litt penger++, så jeg gjorde det dumme og solgte prosjektet i deler. Angret hver dag siden da. Fikk meg en E34 525 12v for pengene+litt til. Så har jobbet meg sakte oppover for å få nyere biler med større motorer.

Så 320d er det heftigste jeg har hatt siden førstebilen! 525en hadde litt råtten motor, så den gikk dårlig. Så det skal bli deilig å gå over til E46 330ci til neste år :D

Ser jo bra ut den bilen din :)

Planen er å holde denne til jeg får råd til 2010 modellen :D

Personlig kunne jeg aldri hat en av modellene i mellom, takler bare ikke BMW'er med grillen/nyrene i panseret. :?

Men det er helt utrolig hvor godt kjent du blir med bilen, når du hopper rett i det, og uten hjelp fra andre :D Bilen er heist opp, dekslene er av og du ser litt på deler som hadde skremt deg før (f.eks. det å bytte bærearmer selv), så tenker du: "Er det alt? Er det bare de boltene som skal ut, og rett inn med det nye?" Så får du litt selvtillitt på veien :D

Hehehe, har vært noen aha opplevelser der ja :P

før jeg startet viste jeg ikke hva bærearm hva for noe! :D

Er så å si ferdig med restaureringa, og har nå i helga skiftet olje og oljefilter for første gang :P hehe, er som regel det en begynner med?! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update.

-Har fått lufta 2.gang, satt på dekka.

-Flyttet bukkene under dekkene og stilt stab.stagene under.

-Pusset og behandlet stedene bukkene har vært.

-Pusset og behandlet noe rust ved panserhengslene.

Og ja.. Byttet olje og oljefilter selv for første gang!!! hahaha

"Hmm, kanskje på tide å prøve å skifte olje på en bil for første gang?.. Nei... jeg totalrestaurerer heller bilen først :P "

I løpet av uka regner jeg med å få på skjermene, frontfanger og alle listene.

Har lagt ut anbud på bileier.no for hjulstillingskontroll..

Bilen skulle ha vært på EU-kontroll nå i februar, men håper på å få 1måned utsettelse.

Skal også prøve å få heve ut no bilder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så å si ferdig med restaureringa, og har nå i helga skiftet olje og oljefilter for første gang :P hehe, er som regel det en begynner med?! :P

Ja, oljeskift eller bremseklosser og slitt småelektrisk! Haha.

Ikke BMW med nyrer i panseret! Hehe. Den var ny. Men det får du lov til :D Har en "sånn" selv, bare med andre modeller: E60, E65, E90. Forsåvidt liker jeg ikke 6-serien fra ca. 2008 heller. Men E46 pre-facelift syntes jeg er ganske lik på E36 forfra. På litt avstand eller i mørket, er de lett å forveksle. Hehe

Du får hå lykke til du også :D (så du skrev i min tråd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

-Frontskjermer lakket og montert,

-sideskjørt, div deksler rundt forbi og viskere montert.

-Fått hjelp av min far til å fikse frontfanger. stivt av med spikerslag og glassfiber, sparklet og lakket.

-Fått bil ned fra bukker.. Nå står den på egne bein :D

-Renset forrsetene.

I morgen får jeg hive på frontfanger, lister og inn med seter.

Skal prøve å hive ut no bilder i morgen.

Har bestilt hjulstillingkontroll til onsdag, og så må jeg få bestilt en time for EU-kontroll.

Hjulstillingskontrollen kom på 1320,- kr. Får se om de får det til for den prisen.

Har jo montert powerflex eksentriske bærearmsforinger,, noen som vet hvor mye avik fra org. camber/caster vinkelene blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg sa de at hjulstillingen kostet, tror det var 1250 eller 1350,. Det var fastpris i følge nettsiden. Selv om de får problemer og må prøve på nytt osv.

Men når jeg betalte kom det på 1500,- så momsen var tydeligvis ikke regnet inn i prisen de oppga. Så ta med deg litt ekstra i tilfelle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har den vært på hjulstillingskontroll (Agder bilskade), 1320,-kr [billig og bra service, samt. hyggelig personale]

De fikk problemer med å stille venstre siden helt korrekt, ettersom det viste seg at venstre bakhjulslager var gåent.

Alle 4 Hjullagerene er kjøpt fra koed. Alle har gått i stykker!

De framme ble separert når jeg tok de opp av eska, de bak har tydligvis vært like ille.

Dvs. 4 lager til reklamasjon. Nå kjører jeg med biltema lagre framme, og org. høyre bak.

Er så lei nå at jeg satt den på verksted (MECA) for skifting av venstre lager bak, da har jeg org. bak og biltema framme, så får vi se hvordan de holder.

Har verkstedstime i morgen, samt. at de tar EU-kontroll etterpå. 2550,-

Håper den består Co testen, ettersom jeg kun fikk kjørt forstiktig 2 timer i går.

Det andre er støytest, har på scorpion effektanlegget..

Hvis de måler på samme turtall som står i vognkort så tror jeg det skal gå greit.

Har også funnet ut at jeg har feil vinkel på stab.-linkene bak, ettersom de slår nedi på humper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt og lese tråden din. og en ting til så tror ikke jeg at di sier noe på støyen. og etter hva jeg har lært på skolen om eu-kontroll så tar di ikke støymåling lenger pga "klimatiske forhold" så mekanikeren sier sikkert ikke noe på det så lenge at det ikke bråker noe in i helvit... :wink: men skal ikke love noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

På tide å komme med bilde updatene...

_MG_5588.jpg

Var litt nervøs for at dette skulle treffe teltet, men det gikk heldigvis fint.

IMG_5546.jpg

Flere deler mottatt, Drenering til takluke, kabel tape, midtre panservaier, reservehjulsholder, kabel klips og gjennomføringer + en hau av karosseripropper.

IMG_5594.jpg

Fått inn gulvteppe.

IMG_5589.jpg

Byttet enden av takluke dreneringa, denne tok fyr i sommer når vi sveiste hjulbuene.

Prøvde å bytte hele, men grunnet det kalde været var gummien som plast.

IMG_5606.jpg

Satt inn gjenger i 6x9 overgangene så de sitter skikkelig denne gangen. Rart de ikke kommer med dette org.

IMG_5608.jpg

IMG_5633.jpg

Fått på hjullager, skrive og brems. Ser at skivene ruster fort, burde ha lakkert de...

IMG_5646.jpg

IMG_5638.jpg

IMG_5640.jpg

Forstilling:

-Nye stabilisatorstag.

-Powerflex eksentriske bærearmsforinger.

-Powerflex foringer på stab-staget.

-Nye M-tech dempere og fjærer

-Nye bremseskjold

-Nye hjullager

-GS Performance skiver

-Greenstuff klosser

Bærearm(Bærekulene)/Endeledd var faktisk i så god forfatning at jeg venter med disse, men jeg trenger ny tannstag og servopumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde update:

IMG_5713.jpg

STARTKLAR

IMG_5704.jpg

Motorvarmer på plass

IMG_5706.jpg

IMG_5698.jpg

Lekker litt fra Simmerringen ut mot kassa.

IMG_5696.jpg

Litt rust på "resonatorene?" til katten.

IMG_5652.jpg

Fått av bilen fra bukkene og over på egne ben for tilstramming av stabstagene, og behandling der bukkene var.

IMG_5691.jpg

Der bukkene har vært.

IMG_5690.jpg

IMG_5680.jpg

Plasten rundt radiator på plass.

IMG_5677.jpg

Div bilder:

IMG_5676.jpg

IMG_5668.jpg

IMG_5688.jpg

IMG_5666.jpg

IMG_5667.jpg

IMG_5663.jpg

IMG_5661.jpg

IMG_5658.jpg

IMG_5657.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde update

IMG_5780.jpg

Vasket og behandlet setene

IMG_5781.jpg

Rep. av frontfangeren (Stor takk til min far).

En liten indikasjon på hvordan den var:

IMG_3490.jpg

IMG_5732.jpg

IMG_5735.jpg

IMG_5730.jpg

IMG_5738.jpg

IMG_5739.jpg

IMG_5746.jpg

IMG_5748.jpg

IMG_5754.jpg

IMG_5756.jpg

IMG_5763.jpg

IMG_5764.jpg

IMG_5767.jpg

IMG_5768.jpg

IMG_5769.jpg

IMG_5770.jpg

IMG_5771.jpg

IMG_5772.jpg

IMG_5774.jpg

Tok sideinteriøret bak i samme slengen.

IMG_5755.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • KrHeLl changed the title to ///KrHeLl's E36 325i M-tech Restaurering-> Selges som delebil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...