Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

har kjøpt meg en e39 530 dat med webasto....skal denne gå under kjøring??vet minimalt om webasto....kan noen gi meg en kort forklaring hvordan denne fungerer?altså når den skal gå og ikke skal gå......skjønner at den går når jeg vil at den ska gå :lol:

• Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Den er til for å gi deg varm bil når du ønsker det. Stilles inn til å startes 1 time før du skal på jobb f eks. For alt annet har du det integrerte varmeapparatet. 8)

Skrevet

Nja ikke helt riktig. Mange E39 og E38 med dieselmotor og webasto som standardutstyr har ikke mulighet for å kunne bruke denne utenom når bilen går. Dette kan du feks enkelt se på menyen på kjørekomputeren der du må kunne velge auxillery heating. Eller du kan gjøre som jeg gjorde på min 530d, ettermontere tidsur og bygge om webastoen til å varme motoren også.

Hvis du ikke har noe av det overnevnte fungerer webastoen kun som hjelpevarmer når bilen er startet og enda ikke klarer å levere den temperaturen du har stilt inn på klimanlegget. Sikkert noen som kan svare på hvor kaldt det må være for at den skal starte etc, men min har begynt å gå nå på høsten. Den stopper når motoren nærmer seg driftstemperatur og klarer å levere nok varme selv. Kjører du korte turer vil du kunne høre den etter du har stoppet bilen da den driver en form for etterbrenning (vedlikehold) etter den har stoppet.

Skrevet

Men jeg kan jo kanskje nevne litt mer....

Webasto starter automatisk kun når det er kaldere enn 6,5 plussgrader ute, og motoren ikke har en høyere temperatur enn 60 pluss grader.

Men det er valg for dette i menyen på navi, som heter auxillary heating, eller om man har telestart.

Skrevet
Men jeg kan jo kanskje nevne litt mer....

Webasto starter automatisk kun når det er kaldere enn 6,5 plussgrader ute, og motoren ikke har en høyere temperatur enn 60 pluss grader.

Men det er valg for dette i menyen på navi, som heter auxillary heating, eller om man har telestart.

Men dette valget i menyen er ikke standard på alle.

Noen har kun valget aux. ventilation, som ikke styrer webasto.

Med andre ord ingen mulighet til tvangsstyring av webasto.

Skrevet

For de som har lest den andre tråden min, så skriver jeg dette...

Ville bare si følgende til alle dere som har E-39 med diesel motor og Webasto ovn og muligens 16:9 navi, sikkert også 4:3 navi.

Om dere ikke har et meny valg på OBC som heter Auxillary heat så kan altså BMW programmere om deres OBC til å få dette valget. Tar ikke så lang tid, og kostet meg 850,-

Når de har programmert OBC med til dette valget, så får man 2 timer funksjoner og en direct start knapp.

Dette er meget genialt og fungerer kjempebra.

OBS: De fleste av 530d og 525d har allerede dette valget, da gjerne i kombinasjon med fjernkontroll, men det visste dere vel allerede...?

Min bil er importert, så der hadde kjøper i Tyskland valgt å kjøpe bilen med Webasto, men ikke alle import biler har Webasto.

Skrevet

Til det jeg vil jeg si at det desverre ikke holder med programmering av OBC, hos samtlige som mangler valget Aux Heating.

Hos noen holder det å gjøre dette, men ikke samtlige. Det må i tillegg monteres noe dilldall, for å klargjøre webastoen til dette.

Dette har jeg sjekket opp på Bavaria, og det kommer an på hvordan varmeren er utstyrt fra fabrikk.

Jeg syntes dette både var merkelig og dumt, men slik er det nå hvertfall, fikk jeg beskjed om.

Så for å kunne vite om det kun er nok med programmering av OBC, må dette sjekkes opp på hver enkelt bil først.

Skrevet

slenger ut et spørsmål ifbm webasto..

På min 01 530d har jeg valgene VENT ON samt Timer 1 og 2 når jeg har nøkkelen i posisjon 1.

Vil VENT ON si aux. heating? Ser bare det er nevnt aux heating her. Ser ut som det er samme funksjonalitet? Aktiverer jeg 'vent' så går viftene på og en lysdiode blinker rødt. (det samme skjer om jeg bruker timer funksjonen.)

Men ingen lyd fra webasto, det skulle det kanskje vært.. Står thermo top Z/C under panseret, har også et "eksosør" under førerplass et sted. Skulle jeg teoretisk sett ha kunnet programmert bilen varm?

Tror jeg får ta en tur til KCL(?) som er nevnt i en annen tråd, hadde vært digg med webasto i orden nå som vintern er på vei :)

Skrevet

Dette lurer jeg også litt på.

Har ikke navi på min(kun MID(heter det det??), og bilen er ikke solgt ny i Norge.

Har vent on/off, vil det da si at jeg muligens kan være så heldig at jeg kan ta en tur til BMW forhandler for en omprogramering og så har jeg heat on/off i stedet.

Eller er det slik at det nå også virker som heat on/off(eller skifter tekst?) bare temperaturen blir lav nok?

Morten

Skrevet

Har ikke Navi på min heller, men den er solgt ny i Norge.

Om valget kun dukker opp med ute-temp på 6,5 grader og lavere kan jeg ikke finne ut nå, da den rapporterer +7,5 grader for øyeblikket ;)

Men vil vel egentlig tro at man skal kunne "tvangskjøre" den uavhengig av ute-temp..

Skrevet
Har ikke Navi på min heller, men den er solgt ny i Norge.

Om valget kun dukker opp med ute-temp på 6,5 grader og lavere kan jeg ikke finne ut nå, da den rapporterer +7,5 grader for øyeblikket ;)

Men vil vel egentlig tro at man skal kunne "tvangskjøre" den uavhengig av ute-temp..

Valget i computern skal befinne seg der uansett utetemperatur hvis du har denne muligheten ja, men dersom du kun har aux.vent som valgmulighet, kan du ikke styre webastoen din manuelt.

Så din må nok oppgraderes, enten på den ene eller andre måten, for å kunne styres manuellt.

Skrevet
Dette lurer jeg også litt på.

Har ikke navi på min(kun MID(heter det det??), og bilen er ikke solgt ny i Norge.

Har vent on/off, vil det da si at jeg muligens kan være så heldig at jeg kan ta en tur til BMW forhandler for en omprogramering og så har jeg heat on/off i stedet.

Eller er det slik at det nå også virker som heat on/off(eller skifter tekst?) bare temperaturen blir lav nok?

Morten

Skifter ikke tekst etter utetemperatur nei.

Skrevet

Hummm... Jeg har fjernkontrollen på kom, men ingenting i OBCen... Bør kanskje sjekkes?.

Iflg handboka så kan webastro slåes på når utetemp er under 16 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...