Gå til innhold

Erfaringer fra dere som har/Har hatt E39 525 TDS


jensemann23
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en e39 tdsa, riktignok en utrimma en. Det er jo ingen racerbil så jeg har selv vurdert chip og hat sjekka en del rundt. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at det skal gå greit å chipe så lenge du kjører med hodet og ikke gir full gass og kickdown i en oppoverbakke med campingvogn bak feks. Man må jo ha i bakhodet at zf har dimensjonert kassa til å tåle 310NM, mens du etter chiping vil ha ca. 360...

Du kan selvfølgelig være uheldig å ha en kasse som er svekket fra før så den ryker ganske fort, men det kan jo skje uten chip også...

Kan legge til at jeg ikke har hatt noe problemer med kassa mi de 2 årene/30000km jeg har hatt bilen min (bortsett fra en abs sensor som fucka opp litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

178.000km, -give or take.

Primært langkjøring/pendling.

Takluke, luftfjæring, skinn, krok, m-understell osv (ikke noe spess. tungt utstyr).

Aldri kjørt med vogn eller henger.

Aldri grisekjørt utover normal bruk.

Aldri kollidert eller andre ytre påkjenninger.

Alle servicer fulgt til punkt og prikke.

Fungerte 100% feilfritt helt til den plutselig og uten forvarsel ved igangsetting ikke ville mer og ble stående å slure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, bare at innmaten var skjært seg.

Da jeg hentet den hos ATS hadde de lagt ut alle de skiftede delene på et bord og forklarte omstendig hva de mente var skjedd, men jeg husker dessverre ikke hva det var. Mener det var noe som hadde brukket av og at deler av denne hadde kilt seg i en dyse som igjen gjorde noe annet. -Også var det slipespor på en en liten aksling eller noe rart. Jeg husker ærlig talt ikke hva det var, så det hjelper egentlig ikke at jeg prøver å forklare.

- Men jeg husker fryktelig godt at det var innmari kjedelig og at det ble dyrt nok til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren med min søster har 97 525tdsa som er chippa, den har rullet over 320k uten problem med kassa. Har anbefalt han over lengre tid å vurdere å bytte filter å olje på kassa pga. chippinga. Det rakk han ikke før bilen gikk i nødmodus, han fryktet girkasse havari. Men verkstedet fant ut at kassa fikk for lite olje pga tett filter og gikk derfor i nødmodus. Byttet filter og olje og alt ok. På hans var det 200k siden filter/olje ble byttet sist. De som byttet filter/olje sist hadde glemt å tatt ut skruene til filteret og dette ble funnet igjen nederst i kassa, var magnetisk der nede så skruene ble liggende der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Steptronic-kassene en GM? Eller var de første ZF som ble byttet ut senere med GM?

Å lage en automatkasse på en 2,5 6syl TD som skal kun tåle 310Nm er ren svindel! En slik kasse burde tåle 400Nm, selv om en 525TDS kun haf 145hk og 290Nm. Min std 320d har altså knust kassa med en std 2,0d.

Ikke rart ZF ble byttet ut med GM.

Svindel!!!

RS

Jeg har en e39 tdsa, riktignok en utrimma en. Det er jo ingen racerbil så jeg har selv vurdert chip og hat sjekka en del rundt. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at det skal gå greit å chipe så lenge du kjører med hodet og ikke gir full gass og kickdown i en oppoverbakke med campingvogn bak feks. Man må jo ha i bakhodet at zf har dimensjonert kassa til å tåle 310NM, mens du etter chiping vil ha ca. 360...

Du kan selvfølgelig være uheldig å ha en kasse som er svekket fra før så den ryker ganske fort, men det kan jo skje uten chip også...

Kan legge til at jeg ikke har hatt noe problemer med kassa mi de 2 årene/30000km jeg har hatt bilen min (bortsett fra en abs sensor som fucka opp litt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Steptronic-kassene en GM? Eller var de første ZF som ble byttet ut senere med GM?

Å lage en automatkasse på en 2,5 6syl TD som skal kun tåle 310Nm er ren svindel! En slik kasse burde tåle 400Nm, selv om en 525TDS kun haf 145hk og 290Nm. Min std 320d har altså knust kassa med en std 2,0d.

Ikke rart ZF ble byttet ut med GM.

Svindel!!!

RS

Tds'en har ikke steptronic... Og si at 320d'en din moser kassa har da ingenting å si. Det blir som å si at kassa i bilen din er ræva fordi 335d'en ville knust den... Hver kasse til sin bil.

Når det er sagt så er jeg enig i at de godt kunne spandert på seg mer sikkerhetsmargin, men da ville det jo kosta mer for oss som kjøper bilene.

Og GM-kassa har faktisk enda mindre sikkerhetsmargin på 530d og x5 3l diesel enn zf-kassa i tdsen... Uansett er dette verken gm eller zf sin feil, men bmw som faktisk er de som bestemmer hva de putter i bilene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil!

Jeg har kom kompis med en 1997mod 525TDS med Steptronic-kasse.

Steptronic kom med E39. TDS motoren fantes til E34 med den gamle ZF-kasse.

Det er Steptronic-velger på automaten, men om det er ZF eller GM under bilen vet jeg ikke.

Når jeg sammenligner med min 320d som kommer det av at 525TDS har en motor som enkelt kan hente ut mye mer effekt/dreimoment.

Chip en 525TDS og du oppnår en enorm forskjell. Vi snakker om opp mot 100Nm å økning og det er mye, men det kan ikke gjøres med en 320d i like stor grad.

RS

Er ikke Steptronic-kassene en GM? Eller var de første ZF som ble byttet ut senere med GM?

Å lage en automatkasse på en 2,5 6syl TD som skal kun tåle 310Nm er ren svindel! En slik kasse burde tåle 400Nm, selv om en 525TDS kun haf 145hk og 290Nm. Min std 320d har altså knust kassa med en std 2,0d.

Ikke rart ZF ble byttet ut med GM.

Svindel!!!

RS

Tds'en har ikke steptronic... Og si at 320d'en din moser kassa har da ingenting å si. Det blir som å si at kassa i bilen din er ræva fordi 335d'en ville knust den... Hver kasse til sin bil.

Når det er sagt så er jeg enig i at de godt kunne spandert på seg mer sikkerhetsmargin, men da ville det jo kosta mer for oss som kjøper bilene.

Og GM-kassa har faktisk enda mindre sikkerhetsmargin på 530d og x5 3l diesel enn zf-kassa i tdsen... Uansett er dette verken gm eller zf sin feil, men bmw som faktisk er de som bestemmer hva de putter i bilene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være enig i at sammenligningen min overdriver litt, men poenget er at bmw ikke kan ta hensyn til hvilken effekt man KAN ta ut av motoren. De går god for at bilen skal holde med orginalt effektuttak, ikke mulig effektuttak.

Ang. Steptronickasse så kan jeg gå ut i bilen nå og ta et bilde som motbeviser at bmw e39 525tds 97modell ble levert med det, så der føler jeg meg rimelig sikker i min sak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...