Jump to content

egr ventil, rengjøring av innsug, eksos! 2003 320dat


eriklepe
 Share

Recommended Posts

Det jeg gjorde da, var å koble ut EGR, kjøre motor mer varm hver gang jeg brukte den, og kjørte den hardt hver gang den var varm. Dro den til 4500 rpm på flatt jern, overalt. Etter en liten periode, kanskje 2 uker, så var alt kjempefint igjen! Nå går den vesentlig bedre og trekker kjempefint på lave turtall og høye turtall.

Det bær også nevnes at bilen er kjørt med original veivhusventlilasjons filter tilogmed 210000km og deretter ble det den der nye typen oljeutskiller, som er bedre. Har nå gått 2330000 km. Det er den forrige typen filter som kan ødelegge turboen din om det ikke blir byttet ofte nok.

Dog så vet jeg ikke om det er løsningen for deg.

Det kan hende at din turbo er begynt å bli dårlig.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg demontert innsug og tatt av veivhusventilasjonen. Alt var som forventet, altså full i oljerester og sot.

Tenkte å gjøre noe med egr ventilen også nå som alt er demontert. Hva anbefaler dere, bypass, rens eller ny egr? Er litt opptatt av at bilen skal bli fort varm derfor litt skeptisk til bypass.

Hvordan skal jeg rengjøre innsuget? Kommer jo ikke til inni med noe kost el. lignende.

Og til slutt, bytter glødepluggende også, nå som alt er demontert. Noe spesialverktøy å få av disse? Vanlig 10mm pipe går jo ikke. Skal de strammes med noe moment? Må jeg bruke momentnøkkel til stramming av innsuget også?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår det der med varmeutvikling som du er bekymret for/skeptisk.

Med engang EGR blir koblet ut, eller bypass, så mister du den ekstra varmen som eksos igjennom EGR lager.

Men har du webasto, så går det greit, ihvertfall hittil i år for meg.

Men jeg er forberedt å koble den på igjen til vinteren, når det blir skikkelig kaldt.

Tror allikevel at det er helt greit å kjøre uten EGR når man kan, da min bil går bedre og trekker helt rent på alle turtall.

Håpet er at jeg har fått renset innsuget uten å demontere noen ting i det hele tatt.

På dine andre spørsmål vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår det der med varmeutvikling som du er bekymret for/skeptisk.

Med engang EGR blir koblet ut, eller bypass, så mister du den ekstra varmen som eksos igjennom EGR lager.

Men har du webasto, så går det greit, ihvertfall hittil i år for meg.

Men jeg er forberedt å koble den på igjen til vinteren, når det blir skikkelig kaldt.

Tror allikevel at det er helt greit å kjøre uten EGR når man kan, da min bil går bedre og trekker helt rent på alle turtall.

Håpet er at jeg har fått renset innsuget uten å demontere noen ting i det hele tatt.

På dine andre spørsmål vet jeg ikke.

EGR skal kun åpne seg på lav turtall. under vanlig kjøring så skal den ikke var åpen.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg demontert innsug og tatt av veivhusventilasjonen. Alt var som forventet, altså full i oljerester og sot.

Tenkte å gjøre noe med egr ventilen også nå som alt er demontert. Hva anbefaler dere, bypass, rens eller ny egr? Er litt opptatt av at bilen skal bli fort varm derfor litt skeptisk til bypass.

Hvordan skal jeg rengjøre innsuget? Kommer jo ikke til inni med noe kost el. lignende.

Og til slutt, bytter glødepluggende også, nå som alt er demontert. Noe spesialverktøy å få av disse? Vanlig 10mm pipe går jo ikke. Skal de strammes med noe moment? Må jeg bruke momentnøkkel til stramming av innsuget også?

Glødepluggene har en bruddstyrke på 34 Nm tror jeg det var. så du skal ikke bryte mye før de eventuelt knekker og innmaten sitter igjen i toppen.

De skal dras til med 17 Nm, så en momentnøkkel er absolutt å anbefale.

Jeg ville bare vasket EGR ventilen og kanskje dratt ut vakuumslangen for å se hvordan bilen oppfører seg da. Husk å blende vakuumslangen da ;) Opplever du treg oppvarming av motor er det bare å plugge den på plass igjen ;)

EGR er i drift helt til kjøleveske når ca 70 grader og/ eller til turtallet overstiger ca 1800 rpm. Mange kan merke på kald motor at bilen jukker litt ved svakt gass pådrag rundt 1600-1800 rpm, da er det EGR ventilen som åpner og lukker seg og fremprovoserer slik jokking.

Link to comment
Share on other sites

EGR er i drift helt til kjøleveske når ca 70 grader og/ eller til turtallet overstiger ca 1800 rpm. Mange kan merke på kald motor at bilen jukker litt ved svakt gass pådrag rundt 1600-1800 rpm, da er det EGR ventilen som åpner og lukker seg og fremprovoserer slik jokking.

Når jeg har kald motor og ligger med svakt gasspådrag, så jukker bilen og turtallet hopper vel opp og ned med litt over 100 rpm. Er dette p.g.a. EGR ventilen? BMW har sett på dette og de fant ingen feil, men hvis det er p.g.a. ventilen er det rart de ikke visste om det :P

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som et typisk EGR tøv ja ;)

Det lagres ikke noen feilkoder nei, men forbrenningen endre jo når eksos tilføres og ikke tilføres forbrenningen, da du havner akkurat på turtallet der EGR ventilen går fra åpen posisjon til lukket posisjon og dermed ikke helt klarer å bestemme seg om den skal være åpen eller lukket....derfor den lille jukkingen ;)

Bare prøv å røske ut vakuumslangen til EGR ventilen så skal du se at jukkingen forsvinner med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...