eriklepe Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 Lurer på om noen vet hva som kan forårsake høy ulelyd når man slipper gassen på en 03' 320dat. Effekten synes jeg virker noe resusert også, men ikke drastisk. Noen som har vært borti noe slikt før?
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 Uten at jeg tørr å si noe sikkert kan det høres ut som om turboen er ganske så ferdig med sin levetid.
Otis Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 Min var ganske så lik, da var det enorme mengder sot i innsuget.
eriklepe Skrevet September 29, 2009 Forfatter Skrevet September 29, 2009 det har begynt å sote mye mer enn normalt også. Rens av innsuget da eller? mye jobb å skru av? Har gjort det på m51, og det var knotete.
Otis Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 Det jeg gjorde da, var å koble ut EGR, kjøre motor mer varm hver gang jeg brukte den, og kjørte den hardt hver gang den var varm. Dro den til 4500 rpm på flatt jern, overalt. Etter en liten periode, kanskje 2 uker, så var alt kjempefint igjen! Nå går den vesentlig bedre og trekker kjempefint på lave turtall og høye turtall. Det bær også nevnes at bilen er kjørt med original veivhusventlilasjons filter tilogmed 210000km og deretter ble det den der nye typen oljeutskiller, som er bedre. Har nå gått 2330000 km. Det er den forrige typen filter som kan ødelegge turboen din om det ikke blir byttet ofte nok. Dog så vet jeg ikke om det er løsningen for deg. Det kan hende at din turbo er begynt å bli dårlig.
eriklepe Skrevet September 30, 2009 Forfatter Skrevet September 30, 2009 bilen er gått 138t km, normalt at turbo ryker så tidlig? Servicer er fulgt med gode marginer.
Otis Skrevet September 30, 2009 Skrevet September 30, 2009 Det kan være det er veivhus ventilasjonsfilteret som er tett, da vil all olje på en lur på prøve å presse seg igjennom turbo som igjen ødelegger tetteringene i turbo, visstnok.
eriklepe Skrevet September 30, 2009 Forfatter Skrevet September 30, 2009 bilen har nettopp hatt insp 1, er ikke dette slike ting som burde blitt oppdaget da?
eriklepe Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2009 da har jeg demontert innsug og tatt av veivhusventilasjonen. Alt var som forventet, altså full i oljerester og sot. Tenkte å gjøre noe med egr ventilen også nå som alt er demontert. Hva anbefaler dere, bypass, rens eller ny egr? Er litt opptatt av at bilen skal bli fort varm derfor litt skeptisk til bypass. Hvordan skal jeg rengjøre innsuget? Kommer jo ikke til inni med noe kost el. lignende. Og til slutt, bytter glødepluggende også, nå som alt er demontert. Noe spesialverktøy å få av disse? Vanlig 10mm pipe går jo ikke. Skal de strammes med noe moment? Må jeg bruke momentnøkkel til stramming av innsuget også?
Otis Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 Jeg forstår det der med varmeutvikling som du er bekymret for/skeptisk. Med engang EGR blir koblet ut, eller bypass, så mister du den ekstra varmen som eksos igjennom EGR lager. Men har du webasto, så går det greit, ihvertfall hittil i år for meg. Men jeg er forberedt å koble den på igjen til vinteren, når det blir skikkelig kaldt. Tror allikevel at det er helt greit å kjøre uten EGR når man kan, da min bil går bedre og trekker helt rent på alle turtall. Håpet er at jeg har fått renset innsuget uten å demontere noen ting i det hele tatt. På dine andre spørsmål vet jeg ikke.
Aroid Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 Jeg forstår det der med varmeutvikling som du er bekymret for/skeptisk.Med engang EGR blir koblet ut, eller bypass, så mister du den ekstra varmen som eksos igjennom EGR lager. Men har du webasto, så går det greit, ihvertfall hittil i år for meg. Men jeg er forberedt å koble den på igjen til vinteren, når det blir skikkelig kaldt. Tror allikevel at det er helt greit å kjøre uten EGR når man kan, da min bil går bedre og trekker helt rent på alle turtall. Håpet er at jeg har fått renset innsuget uten å demontere noen ting i det hele tatt. På dine andre spørsmål vet jeg ikke. EGR skal kun åpne seg på lav turtall. under vanlig kjøring så skal den ikke var åpen.
Otis Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 Men lave turtall er vel fra 1600 og nedover? Det er der jeg holder meg mange ganger.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 da har jeg demontert innsug og tatt av veivhusventilasjonen. Alt var som forventet, altså full i oljerester og sot.Tenkte å gjøre noe med egr ventilen også nå som alt er demontert. Hva anbefaler dere, bypass, rens eller ny egr? Er litt opptatt av at bilen skal bli fort varm derfor litt skeptisk til bypass. Hvordan skal jeg rengjøre innsuget? Kommer jo ikke til inni med noe kost el. lignende. Og til slutt, bytter glødepluggende også, nå som alt er demontert. Noe spesialverktøy å få av disse? Vanlig 10mm pipe går jo ikke. Skal de strammes med noe moment? Må jeg bruke momentnøkkel til stramming av innsuget også? Glødepluggene har en bruddstyrke på 34 Nm tror jeg det var. så du skal ikke bryte mye før de eventuelt knekker og innmaten sitter igjen i toppen. De skal dras til med 17 Nm, så en momentnøkkel er absolutt å anbefale. Jeg ville bare vasket EGR ventilen og kanskje dratt ut vakuumslangen for å se hvordan bilen oppfører seg da. Husk å blende vakuumslangen da Opplever du treg oppvarming av motor er det bare å plugge den på plass igjen EGR er i drift helt til kjøleveske når ca 70 grader og/ eller til turtallet overstiger ca 1800 rpm. Mange kan merke på kald motor at bilen jukker litt ved svakt gass pådrag rundt 1600-1800 rpm, da er det EGR ventilen som åpner og lukker seg og fremprovoserer slik jokking.
spruddel Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 EGR er i drift helt til kjøleveske når ca 70 grader og/ eller til turtallet overstiger ca 1800 rpm. Mange kan merke på kald motor at bilen jukker litt ved svakt gass pådrag rundt 1600-1800 rpm, da er det EGR ventilen som åpner og lukker seg og fremprovoserer slik jokking. Når jeg har kald motor og ligger med svakt gasspådrag, så jukker bilen og turtallet hopper vel opp og ned med litt over 100 rpm. Er dette p.g.a. EGR ventilen? BMW har sett på dette og de fant ingen feil, men hvis det er p.g.a. ventilen er det rart de ikke visste om det
BMW 2002 Fredrik Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 Det høres ut som et typisk EGR tøv ja Det lagres ikke noen feilkoder nei, men forbrenningen endre jo når eksos tilføres og ikke tilføres forbrenningen, da du havner akkurat på turtallet der EGR ventilen går fra åpen posisjon til lukket posisjon og dermed ikke helt klarer å bestemme seg om den skal være åpen eller lukket....derfor den lille jukkingen Bare prøv å røske ut vakuumslangen til EGR ventilen så skal du se at jukkingen forsvinner med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå