broderaron Skrevet September 29, 2009 Skrevet September 29, 2009 Når jeg starter webastoen på bilen min skjer følgende: Lys i kupèen blinker som normalt, med valgene Heiz eller Aus på displayet (Varm eller Av). Viftelyd fra under bilen der wabastoen sitter i ca 20 sekunder. Deretter blir viftelyden borte og en hører at pumpa starter opp, dunkelyd, denne går en stund. Alt normalt så langt- Men så blir det stille i et par sekunder deretter slukkes alt i kupèen og vifta under bilen kjører for fult samtidig som det kommer endel eksos. Denne kjører i ca 1 minutt og deretter blir det helt stilt. Den slår seg av. Kan nevne at kupèvifta starter ikke under den korte tiden det hele varer(under 2 minutt). Hva tror dere kan være galt? Kjøpte nytt batteri for ett år siden så tviler på at det er strøm problemer. Bor 50 mil fra nærmeste webasto forhandler så håper på litt hjelp her. Bilen er en BMW 530D 1999 model, og webaston er en Thermo Top Z/C - D, webasto/kupevarmer med fjernkontroll.
Otis Skrevet September 30, 2009 Skrevet September 30, 2009 Vi kan jo enkelt konstatere at det er noe feil. Men hve som er feil er det visstnok bare BMW som kan finne ut av, ved hjelp av feilkode lesing. Men søk etter sikringen til Webasto, for da kun du slette feilkodene, og den vil da nullstille seg og prøve å starte opp uavhengig av tidligere feilkoder.
broderaron Skrevet September 30, 2009 Forfatter Skrevet September 30, 2009 ja, får prøve det. må bare finne sikring til webasto først...
Øyvind Skrevet September 30, 2009 Skrevet September 30, 2009 Prøv å ta ut den sikringa(i bagasjerommet) til Webastoen i ca. 30 sek. så setter du den inn igjen. Prøv og starte Webastoen og slå den av igjen med en gang. Etter at den har gjort seg ferdig med den nedkjørings-sekvensen (vifta går) så prøver du å starte den på nytt. Hvis den ikke starter opp da har du enten defekt styreenhet, eller noe dårlig kontakt på ledning/plugg til Webasto. Den sitter som kjent nede ved venstre forhjul bak innerskjermen, og der er det et eldorado for fukt/vann som gjør at det blir trøbbel. Trust me, I know
broderaron Skrevet September 30, 2009 Forfatter Skrevet September 30, 2009 og der viker den... igår kveld: mistet en sikring under batteriet, måtte ta det ut for finne den igjen. bilen ble stående uten strøm en god stund da regnet så mye at jeg måtte avbryte. Ivertfall skulle jeg starte opp for idag for å teste om det kom diesel inn på webaston, hadde tatt ut innerskjemen og nappet ut dieselslangen, og ble positivt overasket da det hele sekvensen kjørte (30 min)
broderaron Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2009 neida,, nå har webastoen begynt å tulle igjen. har demontert for å se på den og fant ut at sirkulasjons pumpen virker treg, jeg må hjelpe den igang men fingrene for at den skal starte,, er det rimelig å anta at en pumpe som ikke går er årsaken til at webastoen min ikke starter, det vil si at den starter normalt men slår seg av etter 30 sekunder. Hvis det blir for varmt inne der skal den vel slå seg av? og hvis pumpen ikke starter så blir det kanskje for varmt...?
Otis Skrevet Oktober 7, 2009 Skrevet Oktober 7, 2009 Høres meget rett ut det ja. Ikke det at jeg VET at det er korrekt, men det høres veldig logisk ut med en overopphetnings sikkerhetsordning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå