Gå til innhold

Hvordan teste ABS sensor e46?


mortenlo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har undersøkt litt her og kommet frem til at det må være en av ABS sensorene bak som er gåen oss meg. Men ble litt usikker på om det kan være noe mer etter å ha ohmet dem og ingen av dem gav noe utslag..

Varsellampene som lyser oss meg er ASC, ABS og park brems. Alle 3 begynte å lyse samtidig og har lyst konstant i rett over 2uker. Gikk ut fra at det måtte være noe bak som var galt siden parkbrems lyset også lyser, men er det ikke veldig rart at begge sensorene skulle ryke samtidig? Og burde ikke speedometeret også være ute av funksjon da?

Skal prøve å måle sensorene fremme også for å se om det er noen av dem som også er defekte, men er redd det kan være en større feil som gjør at sensorene ryker?

Supert om det er noen i Stavangerområdet som har litt peiling og utstyr til å ta en sjekk på dette før jeg bestiller en masse sensorer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok speedometeret går på føler i diffen, ihvertfall har BMW hatt det sånn på andre modeller før.

Få lest av diagnose så slipper du å lure på hva det er, om det er styringsenhet eller sensor, og i så fall hvilken sensor det er. Det koster fort mer enn å gjøre det riktig første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkbremslampe er også en feillampe for bremsesystem, forteller at noe er galt, i dette tilfelle ser det jo ut til & være ABS

Ja ABS lampa lyser jo også så det er jo noe feil med den, men er det en "kode" på hva som er galt når begge to lyser samtidig? Alle 3 lysene begynte å lyse samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset JulanS!

Skal prøve å måle vekselspenningen, har bestilt diagnose på bavaria men var noe ventetid der.. men tror ganske sikkert det er sensoren siden den gav 0 utslag ved ohming og det virker som de fleste andre hvertfall får litt utslag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABS sensoren på venstre side bak tok kvelden rundt påsketider på var 2003 E46 318d Touring. Resultatet var naturlig nok ingen ABS bremser og dermed heller ingen antispinnfunksjon + et dødt speedometeret. I tillegg lyste varsellampen for ABS bremsene hele tiden. Man kan via OBC finne ut hvilken ABS sensor som er problemet og hvilke signaler den evt. ikke reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse induktive giverne er ikke som industrielle versjoner. De består bare av en permanentmagnet og en spole. Dermed kan man godt ohme disse. Man kan ikke ødelegge slike komponenter ved å ohme disse. Til det er strøm og spenning alt for lave.

ABS_diagram.jpg

Torfinn Sørnes

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse induktive giverne er ikke som industrielle versjoner. De består bare av en permanentmagnet og en spole. Dermed kan man godt ohme disse. Man kan ikke ødelegge slike komponenter ved å ohme disse. Til det er strøm og spenning alt for lave.

ABS_diagram.jpg

Torfinn Sørnes

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

kan du finne ut om man kan ohme svinghjulsfølerne til motronik??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...