Jump to content

Hvordan teste ABS sensor e46?


mortenlo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har undersøkt litt her og kommet frem til at det må være en av ABS sensorene bak som er gåen oss meg. Men ble litt usikker på om det kan være noe mer etter å ha ohmet dem og ingen av dem gav noe utslag..

Varsellampene som lyser oss meg er ASC, ABS og park brems. Alle 3 begynte å lyse samtidig og har lyst konstant i rett over 2uker. Gikk ut fra at det måtte være noe bak som var galt siden parkbrems lyset også lyser, men er det ikke veldig rart at begge sensorene skulle ryke samtidig? Og burde ikke speedometeret også være ute av funksjon da?

Skal prøve å måle sensorene fremme også for å se om det er noen av dem som også er defekte, men er redd det kan være en større feil som gjør at sensorene ryker?

Supert om det er noen i Stavangerområdet som har litt peiling og utstyr til å ta en sjekk på dette før jeg bestiller en masse sensorer?!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok speedometeret går på føler i diffen, ihvertfall har BMW hatt det sånn på andre modeller før.

Få lest av diagnose så slipper du å lure på hva det er, om det er styringsenhet eller sensor, og i så fall hvilken sensor det er. Det koster fort mer enn å gjøre det riktig første gang.

Link to comment
Share on other sites

E39 har bruker venstre abs føler, samme gjør din E46.

Da tenker du på venstre fremme i tilfelle? Siden mine målinger tilsier at den bak er defekt.. Skal prøve venstre fremme i morgen for å kontrollere at jeg måler rett

Link to comment
Share on other sites

Parkbremslampe er også en feillampe for bremsesystem, forteller at noe er galt, i dette tilfelle ser det jo ut til & være ABS

Ja ABS lampa lyser jo også så det er jo noe feil med den, men er det en "kode" på hva som er galt når begge to lyser samtidig? Alle 3 lysene begynte å lyse samtidig..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipset JulanS!

Skal prøve å måle vekselspenningen, har bestilt diagnose på bavaria men var noe ventetid der.. men tror ganske sikkert det er sensoren siden den gav 0 utslag ved ohming og det virker som de fleste andre hvertfall får litt utslag..

Link to comment
Share on other sites

ABS sensoren på venstre side bak tok kvelden rundt påsketider på var 2003 E46 318d Touring. Resultatet var naturlig nok ingen ABS bremser og dermed heller ingen antispinnfunksjon + et dødt speedometeret. I tillegg lyste varsellampen for ABS bremsene hele tiden. Man kan via OBC finne ut hvilken ABS sensor som er problemet og hvilke signaler den evt. ikke reagerer på.

Link to comment
Share on other sites

Disse induktive giverne er ikke som industrielle versjoner. De består bare av en permanentmagnet og en spole. Dermed kan man godt ohme disse. Man kan ikke ødelegge slike komponenter ved å ohme disse. Til det er strøm og spenning alt for lave.

ABS_diagram.jpg

Torfinn Sørnes

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

Link to comment
Share on other sites

Disse induktive giverne er ikke som industrielle versjoner. De består bare av en permanentmagnet og en spole. Dermed kan man godt ohme disse. Man kan ikke ødelegge slike komponenter ved å ohme disse. Til det er strøm og spenning alt for lave.

ABS_diagram.jpg

Torfinn Sørnes

Skal ikke måle motstand på en en induktiv giver... Mål velkselspenning når du dreier hjulet rundt, da finner du ut om den registrerer farta på hjulet. Du kan bytte så mange hjulsensorer du bare vil men det kan fortsatt være f.eks. ringen som sitter på drivknuta bak som ikke sitter riktig, er full av dritt eller rett å slett har for stor avstand til føleren.

Abs-lampa lyser så fort det ikke er kontakt med et hjul...

Og speedsensoren sitter på bakakselen forresten :)

kan du finne ut om man kan ohme svinghjulsfølerne til motronik??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...