Mons1 Skrevet Oktober 3, 2009 Skrevet Oktober 3, 2009 Etter å ha lest skrekk-rapporter om swirl-flaps-havari, så tenkte jeg å slå to fluer i et smekk. Euro4-dieselmotorer har eksosretur via en EGR-ventil. Dette for å resirkulere en del eksos på lav turtall, men også å senke forbrennings-temperaturen. Problemet med slike motorer er at diesel-sot sendes tilbake til innsugsmanifoilen. Det er bare å løsne på gummislangen som kommer fra intercooleren og inn på EGR-ventilen, så ser dere hva som kommer i retur. Det har faktisk vært tilfeller om at hele innsuget har sotet igjen slik at motoren ikke går/starter. Jeg har tenkt å ta av innsuget og gjøre rent innsuget samt sjekke Swirl-flapsen. Er noen løs skal jeg feste dem med locktite. Men hva skal man bruke for å gjøre innsuget rent? Innsuget er jo laget i plast, men tåler sikkert det meste? Vil det være trygt å bruke forgasserrens? Eller bør jeg bruke f.eks diesel? Noen som har gjort dette?
Otis Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 Forgasser rens eller diesel funger helt sikekrt knall. Tror ikke du skal bekymre deg for at innsuget etses bort.
Gjest Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 pleier å bruke parafin.. kan være litt hardt mot pakninger, men disse skifter du vel allikevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå