Gå til innhold

BMW E34 525, rister veldig i 85-100km/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har ett kjedelig problem med bilen min, og det er at den hele bilen rister. men opp tilog med 80-85kmt merker jeg så og si ingenting, og fra 85 og fram til 100ca så er den helt grusom å kjøre, og over 100 igjen så er den grei, merker ristinga men betydelig mindre enn ved nevnt hastighet.

Hva kan dette være? har rettet 1felg, avbalansert alle hjul. og prøvd vinterhjula på men akkurat det samme der.

kan nevne at bilen også har automatgir. kan virke som det hele ristinga forverres når man bremser i hastigheten 85 til 100kmt..

Skrevet

Typisk ubalanse-feil!

Enten dekk eller mellomaksling. Jeg hadde tilsvarende feil og det viste seg var drivknuten på inngående aksling til diff'en.

Kan også være krysset midt på mellomakslingen.

RS

Hei, har ett kjedelig problem med bilen min, og det er at den hele bilen rister. men opp tilog med 80-85kmt merker jeg så og si ingenting, og fra 85 og fram til 100ca så er den helt grusom å kjøre, og over 100 igjen så er den grei, merker ristinga men betydelig mindre enn ved nevnt hastighet.

Hva kan dette være? har rettet 1felg, avbalansert alle hjul. og prøvd vinterhjula på men akkurat det samme der.

kan nevne at bilen også har automatgir. kan virke som det hele ristinga forverres når man bremser i hastigheten 85 til 100kmt..

Skrevet

samma dritt til meg å ;) har ikke noe med kassa og gjøre (jeg har manual) ristingen fåregår i akkurat samme nevnt hastighet og bremsing! Forstillings feil ells... har en kamerat av meg som la inn noen skiver o.s.v til meg, slutta og riste ;)

Skrevet

som sagt, dersom symptomene er nøyaktig beskrevet så er det casterstag eller foringene til disse.

Skrevet
samma dritt til meg å ;) har ikke noe med kassa og gjøre (jeg har manual) ristingen fåregår i akkurat samme nevnt hastighet og bremsing! Forstillings feil ells... har en kamerat av meg som la inn noen skiver o.s.v til meg, slutta og riste ;)

hmm, sier du det. hvor ble disse skivene lagt sa du??, typisk at bremseskiver og slikt er skjeve på BMW'er men rister selvom jeg ikke bremser så antar det ikke er der feilen er. casterforingene kan det være.. men de skal være litt myke også så er usikker på det.

har også lurt på om det kan være noe med drivlinjen, altså hardykobling el ubalanse i mellomaksel o.l

Skrevet

hmm, men var det samme ved disse hastighene hoss deg også? altså en plass mellom 80 og 100, og noe bedre hvis du kjører ennå fortere?. kjørt i 170kmt og da merket jeg lite. men i 85-90 ekstremt ille, nesten så jeg blir redd for at bilen skal riste i stykker noe i understell! litt rart.

Samme problem på min e39, skiftet casterstag og tilhørende foringer, problem solved!
Skrevet

CASTERSTAG!! ta nå ihvertfall å sjekk dem istedetfor å kokkelure med ganske søke teorier på et forum? er de stagene som går skrått bakover på e34, skrått fremover på e39. Kan være (hvertfall på e39) litt vrient å se om dem er defekte, om du ikke greier å se det så ta dem ned, er du rut med foringer så ser du det uansett. dersom det er kulene sjekkes dette ved å "svinge" på hjulet, og se hvor slakken sitter.

Skrevet

Hjullagerene kan også være gåen. De fleste har vel justerbare hjullagere, opplevde blant annet dette i dag. Har en Mercedes-Benz w124 230 som ristet noe så grusomt i forstillingen, så tok av og strammet hjullageret så hardt jeg kunne med fingeren, tightet til umbrakoskruen så var forstillingen god som ny.

Skrevet
CASTERSTAG!! ta nå ihvertfall å sjekk dem istedetfor å kokkelure med ganske søke teorier på et forum? er de stagene som går skrått bakover på e34, skrått fremover på e39. Kan være (hvertfall på e39) litt vrient å se om dem er defekte, om du ikke greier å se det så ta dem ned, er du rut med foringer så ser du det uansett. dersom det er kulene sjekkes dette ved å "svinge" på hjulet, og se hvor slakken sitter.

hei, jeg jobber som lærling på bilverksted og er mye borti BMW. jeg har selvfølgelig sjekket under hele understellet, finner ikke slakk noe sted, vet self hva ett casterstag er! jeg har funnet en bitte liten microskopisk slakk i selve kula på casterstaget på H.S, den er så liten at jeg tror ikke feilen er der, foringene er litt slappe syntes jeg men iflølge min sjef skal de være nokså "slappe" på BMW..? jeg tror kansje jeg prøver foringene + staget også pga den lille slakken i kula, da vet jeg det er i orden hvertfall hvis det ikke er bra da så er det noe annet.

hjullagerne er fine. ja de hjullagerne på MB er typisk, også knekte fjærer det går igjen der det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...