Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Pigg er grusomt. Høres ut som 4 defekte hjullager :(

Har klart et år med slitene piggfrie dekk på Bimmeren så skal nok klare en vinter till med splag nye piggfrie.

Liker også tanken at jeg kan ta med meg bilen til utlandet om vinteren da jeg bor i kr.sand.

Helt enig!

Tok lappen i 1992, og på min første bil - BMW 2000 Touring 1972- Fulgte det med piggdekk. Når de var modne for bytting gikk jeg over til piggfritt. Etter det har det alltid vært piggdekk, foruten de gangene jeg har kjøpt bil det har fulgt med piggdekk - men de har blitt skiftet ut etter kun kort tid - forferdelig bråk!

Tror nok at alle, hvis man vil, fint kan kjøre med piggfritt - rent bortsett fra om man bor i områder hvor det blir mye speilis og bratte bakker.

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det som kunne vært litt interessant, hadde vært å sett en test mellom piggfrie og piggdekk som allerede hadde kjørt en sesong (si f.eks. 8.000 km). Svært få bytter ut dekka sine hvert år, og jeg har en mistanke om at piggfrie dekk holder bedre på egenskapene enn et piggdekk som temmelig kjapt får skeive pigger?

Edit: Kjører forøvrig piggfritt selv, har ikke hatt noen dårlige erfaringer med det. De dagene med speilblank is og holkeføre som av og til kommer, lar jeg bilen stå, evnt kjører jeg etter forholdene.

Skrevet

Har kjørt to sesonger på piggfrie, E36 cab og nå E30 ix, uten noe form for problem. Det er helt klart at pigg er bedre på polert vei, men det er fortsatt ikke nok til å få meg tilbake på piggdekk. Jeg har lagt meg til en mer defensiv kjørestil om vinteren og det funker helt fint.

Skrevet

Har en bil med piggfritt og en med pigger fordi det fulgte med, men kommer nok til å gå over til piggfritt på begge, egentlig mye pga. piggdekkavgiften.

Ellers er det nok ikke tvil om at piggdekk er bedre på de virkelig glatte dagene, men er ikke så veldig mange av de her og er forsiktig om det er tilfelle.

Skrevet

Jeg har hatt piggdekk før på tideligere biler, men nå til min nye bil blir det piggfritt.

Så får vi jo se hvordan det går :P tror det skal gå bra, og er det for gale vær her så kan jeg heller stikke av med konebilen :P Huyndai accent! hehe

Skrevet

Går jo rykter om at folk med piggfritt vil bli bøtelagt i Tromsø :-)

Tromsø er jo byen med bakker, men kan ikke helt huske de værsting-isføret. Alle gangene jeg har vært i Tromsø på vinteren, så var det enten snø eller slafs.

RS

Kjørte piggfritt i Tromsø fjorvinter, og det fungerte utmerket. fikk meg opp overalt og stoppet der jeg sku.

Men du er jo selv klar over at du kjører piggfritt, og er det nån få dager i løpet av året der det er speilblank is og ikke minst våt is, så holder jeg meg unna de verste bakkene.

Blir piggfritt iår igjen :)

Skrevet

Jeg hadde en 1969mod BMW 2000 (sedan). Den var ei f***a på vinterføre. Kjørte da med Vikint Stop2000 som var det beste av det beste på begynnelsen av 1990. Bilen var helt ukontrollerbar hvis man fikk skrens. Og dårlig varmeapparat uten varmetråder i bakruten, så var ikke en BMW2000 noe særlig vinterbil. Den var også alt for lav og jeg måtte hele tiden ut med spade og knipetak.

Etter den hadde jeg en 1984mod BMW 318iA. Den senka jeg med noe billig Jamex fjærer og Sachs Supergass. På vinteren kjørte jeg Viking 4000 pigg og hvilken vinterbil. Bilen spiste glattkolka til frokost. Dette var Viking4000 året før miljøpigg. Alle som var med på tur ble bare helt imponert over hvordan den satt i svingene. Piggene gravde seg helt ned til grunnfjellet og det var ikke en bakke jeg ikke kjørte opp. Jeg kjørte opp en bakke med blankis der en Volvo V70 kom halvveis og så glei ned igjen. Jeg tror disse Viking4000 er og blir de beste piggdekkene ever. Så kom miljøpigg og vi var tilbake til start.

Men nå kjører jeg en E46 og det fulgte med Nokian RSi piggfritt. Jeg ville gi dem en sjanse å bevise hva de er godt for og ble faktisk imponert, men jeg tror det kommer mest av BMWs fantastiske DSC. Noe mer effektiv antispinn skal man lete lenge etter. Dette er den eneste antispinn som faktisk hjelper deg opp en bakke og ikke bremser deg i bakken slik mange andre gjør. Volvo V70 var helt ekstrem. Det luktet svidde bremser etter bare en bakke.

Men så byttet jeg ut to Nokian med VikingConti5 (fjorårets testvinner) og satte de framme. Da ble jeg faktisk enda mer imponert over bremseegenskapene. Hadde liksom aldri noen overraskelser og selv med gamle Nokian bak så klatret bilen opp overalt. Derfor bestilte jeg to nye Conti5 slik jeg får rundt om, men ser at Conti5 havner langt nede på listen i årets test. Håper dette bare er av symbolske verdier.

Uansett skremmer det meg at piggfritt har over 10meter lenger bremsestrekke på is enn piggdekkene og det er mye!

RS

Helt enig!

Tok lappen i 1992, og på min første bil - BMW 2000 Touring 1972- Fulgte det med piggdekk. Når de var modne for bytting gikk jeg over til piggfritt. Etter det har det alltid vært piggdekk, foruten de gangene jeg har kjøpt bil det har fulgt med piggdekk - men de har blitt skiftet ut etter kun kort tid - forferdelig bråk!

Tror nok at alle, hvis man vil, fint kan kjøre med piggfritt - rent bortsett fra om man bor i områder hvor det blir mye speilis og bratte bakker.

Skrevet

jeg har jkjørt piggfritt i alle årene jeg har hatt lappen, utenom i vinter som var, da kjøpte jeg 2 nye conti viking contakt 2 med pigger, og piggfritt bak, og det var STOOOR forskjell på foran og bak, så om jeg skal bruke bmw i vinter blir det nok 4x piggdekk ;)

Skrevet

Kjører piggfritt og bor på bygda, med skikkelig snøføre! Har klart meg med Volvo 240 og E30 uten å dra av veien, så da skal det vel gå fremover også.

Skrevet

vell..jeg har kun kjørt med piggfritt på 1 bil,og det var på en ford mondeo..

etter den vinteren fant jeg ut,ALDRI mer piggfritt.. :P bor da i tromsø og vi har mer enn nok av bakker hær for å si det sånn.. :roll:

solgte da bilen å kjøpte meg en 318 E36 med piggdekk..vell etter kort tid var dekkene utslitt (litt vell mye slaidding :P ) og plagdes like mye som med mondeoen på glatt føre..

nu kjører jeg en 320 E46 med piggfritt igjen..(Dekkene fulgte med bilen) og jeg er spent å se hvordan det blir denne vinteren. Jeg har god tro til disse dekkene da det sies at det er gode dekk og de er kun brukt en halv sesong..

MEN til trådstarter,hvis dekkene dine er 5 år gamle som du sier tror jeg heller jeg hadde skiftet de ut med nye dekk..Er det noe som går igjen når det kommer til piggfritt,så er det at piggfritt kun er gode dekk hvis de er ny og er et kvalitetsmerke..

Skrevet

Har kjørt piggfritt i alle mine år som sjåfør, hele 7 år hehe!;)

Null problem her i Østfold hvertfall, skifter jo kun mellom bare veier og slapseføre, og kanskje en og annen snøfylt-vinterdag innimellom.

Har de siste årene hatt mange turer til hytta på Trysil, som heller ikke har vært noe problem.

Tar man det med ro, og kjører etter forholdene, så ser jeg ikke noe problem med vinterkjøring, uansett om det er pigg/piggfritt!

Jeg tror også det er mange som kjører med pigger, som har en falsk følelse av trygghet, nettopp pga piggdekkene, og som er en større fare i trafikken, enn de med piggfritt som kjører "pent"?

Litt av det samme tror jeg det blir for noen av de som kjører 4wd!

Forøvrig er piggdekk uaktuelt for min del, pga støy og avgifter!

Skrevet

tok sjansen på å bestille nye pikkdekk fra byttdekk.com

225/50/17 til under 4 lapper for alle sammen.. Nokian hakkapelitta 4.

Rasende billig tror jeg...

Får da 4 stk "gode" piggfrie continental dekk tilovers.. billig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...