H_c Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 noen som kan tenke seg hva det vil koste å skifte casterstagsforingene på en e39 8 syl motor? Hvor mye må av? kan man gjøre det selv?
hillmar Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Dette gjør du lett selv, men bytt hele casterstaget. Det er mindre jobb, og du får bytta bærekula i andre enden også...
Arotished Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Ville ikke spørre meg denne gangen? Så avbalansering av dekkene hjalp ikke på vibrasjonene du hadde? Tror jeg betalt 2200kr hos kvål for bytte av selve foringene. Etter en stund leste jeg litt om powerflex å valgte å sette inn det heller samt nye casterarme. Casterarmene fikk jeg ifra www.getbmwparts.com, benytt deg den lave dollarkursen, bavaria skulle ha 4500kr for begge casterarmene pluss foringene på 1600kr. Selv ville jeg ha anbefalt Powerflex foringer på casterarmene og som hillmar sier, nye caster armer. Powerflex koster 130 pund for et set til M5'n, da får du foringer til casterarmene, kontrollarmene og fremre og bakre stabstag. Etter jeg byttet dem så ble bilen helt fantastisk å kjøre Hvis du vil gjøre det selv er det ikke mye som må av, fronten må opp og fremre stabstag må ned for å kunne komme til bolten som holder armen i karosseriet. Så løsner du armen ifra understellet. Tror det er en 22mm fastnøkkel du trenger pluss 10mm (husker ikke) umbraco nøkkel for å løse bærekula ifra armen, så trekker du armen ut. Så sjekker du bærekulene på armene for slark. Er disse ok så får du noen til å presse ut de gamle foringene og inn med nye, OEM, X5 eller Powerflex. Så er det viktigt at du strammer boltene mens understellet er normalt belastet, altså ikke mens de er oppi luften!
Simpel Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Dette gjør du lett selv, men bytt hele casterstaget. Det er mindre jobb, og du får bytta bærekula i andre enden også... Må denne bærekula kjøpes separat eller sitter den på et nytt casterstag?
Fliid Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 hillmar, du sier at det gjør man lett selv. Ja, selvfølgelig gjør man det om man bytter hele staget. Men hvorfor bytte staget når kulen er hel og fin ? Foringene koster trossalt under prisen for 1. stk casterstag. Skal disse byttes så burde man ha tilgang til hydraulisk presse. Mange har prøvd, og mange har fått til, mange har feilet, med 3 armet avdrager, mellomstykker og muttertrekker i forskjellige kombinasjoner. Lov å prøve, men jeg anbefaler igjen å bruke en presse. Da går jobben meget fint. Skjermingsplate under motor må vekk. Varme beskyttelse for kjølekanalene til bremsene må vekk. Koppene over foringen til casterstag må vekk. Demper må løsnes i bunn (om du har original fjøring og ikke justerbart) for så å dytte demperen litt op, for å få klaring mellom kulen til casterstag å demper så du får fjernet casterstag. Dette var da en forklaring for en E39 uten V8, men jeg tror ikke det er de helt store forandringene i forhold til andre modeller. Kan kun tenke meg at det er noe kraftigere " utstyr" som man ser under bilen. Pris på verskted kan jeg ikke gjette meg til, da jeg aldri har brukt det. Jeg var litt sent ute visst og Arotished hadde litt mer kjennskap til V8, godt var det.
hillmar Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Jeg foreslår å bytte hele staget fordi det da er lett å gjøre selv, prisen blir ikke så ille ved å bytte hele staget selv ift. å bytte foringer på verksted(men har man tilgang til presse ol. så man klarer å bytte foringen selv blir det billigst). I tillegg føler iallafall jeg at det er greit å bytte alt når man først er igang, og det er i tillegg vanskelig å kjenne om kula er slitt så selvom den kjennes fin ut er det ikke sikkert. Ang. hva som må gjøres så er det ikke helt likt som du beskriver fliid. På V8'ern så går stagene bakover, og de sitter på undersiden av spindelen slik at du ikke trenger å løfte opp fjærbeinet...
Fliid Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 hillmar, kjenne etter slakk i den kulen er som å kjenne etter slakk i ytre bærekule på andre bmw modeller. Ta tak i hjulet, dytt det motsatt vei av kjøreretning. Se / kjenn etter slakk . V8 hørtes enklere ut enn en annen utgave av E39, og det er jo flott for trådstarter : )
Arotished Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Bærekulen skal du såvidt klare å bevege med hendene når du bruker makt, ihvertfall når jeg sammenlignet de nye med de gamle. Som jeg skrev så er jeg enig med hillmar, når du først har den ute så bare nytt den så trenger du ikke å tenke på casteramren på en LANG stund, ihvertfall hvis du velger powerflex. Hadde du spurt meg tidligere hadde jeg hatt et sett med X5 foringer og et sett med nye casterstag ledige, disse ble solgt på mandag. 1200kr samlet
Fliid Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 X5 foringer i kombinasjon med E39 , arotished ?
scoot Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT Casterstag fra ebay. 2stk kr 800kr ferdig levert ( + evt toll og moms, jeg får ting levert på postkontor i sverige og henter der ). Simple as that ; ) EDIt: wops trodde dette var e34, men er nok ikke stor prisforskjell.
Arotished Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 yes X5 foringene er mye mer solide en M5 foringene. Flere på www.m5board.com har brukt det å er meget fornøyd. Når jeg brukte de hadde verkstedet glemt å stramme til armene til stabstaget så jeg hadde en clunk lyd når jeg gikk over humper som jeg trodde kom ifra at jeg hadde satt i foringen feil vei (pga X5'en konstruksjon så fungerer foringene motsatt vei så derfor må de settes inn motsatt vei i M5'n armene for å fungeresom de skal). Men etter jeg fant dette ut så hadde jeg allerede bestilt nye casterstag samt powerflex foringer. Bilen ble bedre med X5 foringer men enda bedre med powerflex foringer.
Arotished Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=270405512618&ssPageName=STRK:MEWNX:ITCasterstag fra ebay. 2stk kr 800kr ferdig levert ( + evt toll og moms, jeg får ting levert på postkontor i sverige og henter der ). Simple as that ; ) EDIt: wops trodde dette var e34, men er nok ikke stor prisforskjell. Men nå har han ikke en E34 525i ifra 1991 da, tror han vil holde seg til original deler.
Fliid Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 Muligheter for å avstive X5 foringen ytterligere ? Er den utstyrt med hulrom, med andre ord.
Arotished Skrevet Oktober 8, 2009 Skrevet Oktober 8, 2009 M5 foring M5 foring til venstre, X5 foring til høyre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå