Gå til innhold

Prosjekt lyd E46 Coupe.


 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg jo så og si nettopp "begynt" her på Bimmers og denne tråden blir en hjelp meg tråd pluss en bygge tråd.

Nå har jeg eid bilen i en hel uke:) og fant fort ut at jeg måtte ha litt bedre lyd i kjerra.

Jeg har bygd mye bilstereo før i tiden men har vært ute av "gamet" i en 5 års tid.

Jeg har aldri bygget i en BMW før så dette blir gøy.

Jeg kommer sikkert til å stille noen spørsmål ang løsninger på mulige problemer underveis..Håper på gode svar..:)

Ang hva jeg skal ha i bilen...God lyd! :)

Jeg hadde ett Focal Utopia (ikke Be settet) frontsett på handa men de bygger for mye inn i døren,jeg vil ikke kappe i dørsidene så jeg er på leit etter ett frontsett. Åpen for forslag som passer i døren og låter bra.

Jeg har kikket på JL Audio ZR525-CSi og Polk Audio SR5250 som en mulighet..

Jeg har handlet inn følgende:

Alpine CDA9887R.

Focal Utopia 21WX subwoofer

3 stk Stinger HPM signalkabler

15m Stinger HPM høyttalerkabler

Ang forsterker(e) så har jeg ikke bestemt meg enda.

Jeg har en Audison Wrx 6.420Ex til en fin penge på handa, men den begynner å dra på årene...

Andre mulige forsterkere er Focal FP serien,en 4 kanaler og en monoblokk...Alpine?....Nye RF serien?....Åpen for forslag.

Blir Dynamat i bilen..

Hvis det er noen her inne som har en eller som vet om en som skal selge en Focal Utopia 21WX sub så hyl ut.

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyres ut som det blir godlyd ja! :)

Har du vurdert Seas lotus sine høgtalere framme? Dei er på 6,5", so du må nok modifisere litt. 8er salg på disse)

(er det ikkje høgtaler i sparkepanelet på e46)

Ellers har eg stor tru på polk høgtalerene du har skrevet opp. (men jl audio er ikkje dårlige dei heller)

Eg har ikkje lest tester av bilstereo på ein del år, so eg veit ikkje kva som er kjempebra og passer sammen.

Men det er eit par her inne som har ein del peiling, so me får håpe at dei svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei todleif.

Ja,målet er jo akkurat det :)

Eneste lyd jeg har hatt i biler de siste 4 årene er rumlende eksos,wastegate chatter og dumpventil pschh..:) Er gode lyder med ikke helt musikk..

Audison,Alpine og Focal passer knall bra sammen,noe jeg vet av erfaring.Jeg har vært innom min "Ståle Krapyl" (stereopusher'n) og stillt han noen spørsmål akkurat ang HVA jeg kan bruke av nyere forsterkere som nå er målbare med Audison WRX 6.420EX forsterkeren.

Han sier at mye har skjedd på de 5 siste årene vedrørende effektivitet og signal behandling på forsterkere. Focal FP serien er på høyde med/bedre lydmessig enn WRX'n,og bra effektiv.WRX'n har 86% effektivitet og det er bra, meget bra for en klasse A/B forsterker.

Polk Audio kjenner jeg godt fra før og jeg har Polk hjemme i stua.Focal har jeg hatt i de to siste bilene jeg bygde anlegg i og jeg må si jeg liker Focal bedre enn polk i bil...Men nå er det jo dette nye toppserien dems...blir vanskelig dette her..

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein Alpine PDX-5 forsterker til salgs vist du er int. Men den blir kanskje i minste laget.

Generelt så har eg god erfaring med Audison (LRX) og Alpine forsterkere. Alpine sine klasse D forsterkere gir svært mye effekt i forhold til størrelse mens Audison sine gir noe betre lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være fult mulig å montere 6.5" elementer i dørsiden din uten å måtte kappe i metall. Men det må da være slim. Er tidligere vært fornøyd med Focal er det da ingen grund til å bytte. Dem har jo elementer i alle klasser.

Har selv hatt mye Focal og JLaudio. Sitter igjen med følelsen av at JLaudio frontsett er spedt i forhold til Focal. Men jeg er tilhenger av bassen dems. :D

Skal selv bruke 2stk Audison 6.420 EX i bygget jeg holder på med nå, men det er hovedsaklig pga utsende. Problemet med dem forsterkrene er at det rett og slett er for mye dill dall i dem. Trenger ikke det i dagens anlegg hvor alt blir styrt fra headunit. Så jo "enklere" forsterkere jo bedre. Effektiviteten har da egentlig ikke noe å si..

Så min mening kjør Focal hele veien! Og ja jeg er nok litt hjernevasket på det området :)

Anlegget jeg bygde i e46, sedan vel å merke.

15.jpg

19.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knall tøff installasjon!

Jeg er vel i samme båten som deg når det gjelder Focal...Noe hjernevasket :),men god lyd er subjektivt så jeg har lyst til å ha noe jeg vet låter bra.

Flott hvis det er plass til 6,5" i døra,men Utopia kittet finns ikke i slim utgave.K2 kittet finnes i slim og det er også interessant..

Jeg tror jeg går for Focal FP 4.75 og en FP 1.800.

Monoblokka er noe overkill for en Utopia 8" men da har jeg muligheten til å bygge ut med en sub til uten å tenke på en forsterker til.

Jeg satt inn spilleren min i går og fy f...n å trangt det er i dasjen! Jeg gruer meg til å legge opp tre stk signalkabler til..Noen tips om hvordan få plass?

Jeg har sett for meg at jeg må ut med førerstolen og midtkonsollen,nedre del av dasjen på førersiden for å få lagt signalkablene.Stemmer dette eller har du noen tips?

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ein Alpine PDX-5 forsterker til salgs vist du er int. Men den blir kanskje i minste laget.

Generelt så har eg god erfaring med Audison (LRX) og Alpine forsterkere. Alpine sine klasse D forsterkere gir svært mye effekt i forhold til størrelse mens Audison sine gir noe betre lyd.

Jeg har vært inne på tanken på en PDX 5,men ble frarådet det pga at de er kjent for støy.4 kanaleren dems er det vist ingen problemer med..rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I E46 sedan fikk jeg lagt en bra mengde kabler bare ved å løsne listen over dørterskelen, nederste del av dekselet på B-stolpen, nederste del av dasjbordet på førersiden og tok ut baksetet.

Var snakk om 8 par med høyttalerkabler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor 4kanals? Skal du ha noe i hatthyllen også? Eller har du planer om å kjøre frontsettet aktivt? Kan seff brokoble den til front også.

1.800 er ikke så veldig overkill med tanke på at 8" elementet er 4ohm og da da har du "mistet" endel effekt fra den monoblocken. Så den passer egentlig like bra til 1stk som til 2stk. :)

Kan være greit å ta ut klimakontrollen under så kommer du til litt bedre når du setter inn spilleren. Jeg la ikke signalkablene i midtkonsollen la dem i kanalen på førersiden. Siden strømmen ligger på passasjer siden i din bil. Trenger da bare ta av dekslet under rattstammen så skal du komme til derfra opp til spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha lyd bak ja.

Jeg syns det blir bedre lyd i bilen med utfylling bak.

Batteriet ligger bak i min bil men har kabler liggende frem til hjelpestart kontakter i motorrommet.Her hadde jeg tenkt å sette inn et batteri til.Lurer da på om jeg evnt må bytte kablene til noe større...

Takk for tips.

Snakkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bytte orginal kabelen om du skal ha batteri forran og bak. Da blir det ikke store strømtrekket noen av veiene siden du ha en stor buffer i begge endene. Men pass på å ha samme type batteri feks syre, agm osv. Det er fordi det er forskjellig utladning på dem type batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bytte orginal kabelen om du skal ha batteri forran og bak. Da blir det ikke store strømtrekket noen av veiene siden du ha en stor buffer i begge endene. Men pass på å ha samme type batteri feks syre, agm osv. Det er fordi det er forskjellig utladning på dem type batteri.

Det er jeg klar over..:)

Da er det ut på byen her...snakkes i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har jeg fått handlet inn forsterkere og høyttalere.

Det ble den nye Audison LRX serien og Amega Q Comp 50 høyttalere.

Jeg ble meget overrasket over disse høyttalerene!

Jeg fikk et knall tilbud som jeg ikke kunne si nei til.

Utsalgspris på LRX 4.5 4595.-

LRX 1.1K 5495.-

Amega 4495.- x2

TOT 19080.-

Fikk alt for 10400.- :)

Jeg hørte på Alpine,MB-Quart,Pioneer og JL-Audio men disse Amega høyttalerene overrasket STORT.

Så nå består anlegget mitt av følgende:

Alpine 9887R spiller

Audison LRX 4.5

Audison LRX 1.1K monoblokk

Focal Utopia WX21 BE subwoofer

Amega Q Comp 50 front

Amega Q Comp 50 bak

Stinger HPM signalkabler

Stinger HPM høyttalerkabler

Stinger strømkabler.

Bilder:

utopiasubsideview.jpg

utopiasubbak.jpg

utopiasub1.jpg

AmegaQComp50.jpg

Amegafrontsett.jpg

AudisonLRX45.jpg

AudisonLRX11K.jpg

AnleggBMWE46.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...